jpl

Senior
  • Aantal berichten

    32
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Jean-Paul
  • Achternaam
    Limpens

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Maastricht
  1. Beste, Onlangs heb ik voor een opdrachtgever een offerte uitgebracht voor een middag brainstormen. Het offertebedrag was op basis van een x aantal uren. Nu heeft de brainstormsessie korter geduurd dan gepland en wil ik de opdrachtgever hier in tegemoet komen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik gewoon een factuur sturen met het daadwerkelijk aantal geleverde diensturen? Of kom ik dan in de problemen omdat op de factuur minder uren vermeld staan dan op de offerte? Alvast bedankt voor jullie reacties!
  2. Het heeft in feite niet mijn voorkeur om een dienstverband via een payroll of een soortgelijk iets aan te gaan. Als ik als ZZP-er aan de slag ga wil ik ook van alle voordelen kunnen profiteren. Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, zoals het feit dat ik vooraf zekerheid wil hebben of ik onder een VAR-Wuo val. Zie onderstaande vragen die de belastingdienst zich stelt bij een VAR-wuo: Om te bepalen of u een ondernemer bent, letten wij vooral op de volgende punten: [*] Bent u verplicht aanwijzingen van uw opdrachtgever(s) op te volgen? In feite kan ik binnen de gestelde kaders van de opdracht zelf mijn werkzaamheden bepalen. Ik moet de opdracht afronden, maar mag zelf bepalen hoe. In feite ben ik dus niet verplicht aanwijzingen op te volgen. [*] Wordt u doorbetaald tijdens vakantie of ziekte? Dat is niet het geval, aangezien ik alleen gedeclareerde uren uitbetaald krijg. [*] Maakt u winst en zo ja, hoeveel? Dat is wel de insteek. Hoeveel is vooraf moeilijk te zeggen, maar binnen een week heb ik een helder beeld van al mijn kosten, waardoor ik een schatting van de winst makkelijker kan maken. [*] Hoe zelfstandig is uw onderneming? Ik kan zelf bepalen hoe ik mijn onderneming inricht en hoe ik mijn werkzaamheden uitvoer, uitgaande van de overeengekomen opdrachtomschrijving. [*] Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld of goederen)? Ansich heb ik niet veel kapitaal nodig. Een mobiel + laptop, wat verzekeringen en kosten om klanten te werven is in feite voldoende. [*] Hoeveel tijd steekt u in de onderneming? Als ik de reistijd meereken kom ik toch zeker op circa 50 uur per week, exclusief administatie bijwerken, klantwerving, etc. Ik ga er vanuit dat dit voldoende rendement oplevert. [*] Wat is de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden? Qua tijd verwacht ik minimaal 1225 uur in mijn werkzaamheden te steken, los van het feit dat dit het urencriterium is. [*] Hoeveel klanten heeft uw onderneming? Ik start met 1 klant, maar hoop op korte termijn (in ieder geval binnen 1 jaar) meerdere klanten te hebben. [*] Hoe maakt uw onderneming zich bekend naar buiten? Ik wil sowieso via online media bekendheid genereren. Daarnaast probeer ik offline bekendheid te genereren door te netwerken. [*] Loopt u ondernemersrisico? Ik schrijf facturen, dus bestaat de kans dat ze niet betaald worden. Daarnaast ben ik o.a. afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van de diensten die ik aanbied? [*] Bent u aansprakelijk voor alle schulden van de onderneming? Ik ben aansprakelijk voor de schulden van mijn onderneming. Als ik naar bovenstaande vragen + antwoorden kijk kan ik niet anders concluderen dan dat ik voor een VAR-wuo in aanmerking kom... Oordeel ik verkeerd?
  3. Ik weet overigens niet of dit uurloon van 70 euro inclusief of exclusief is , wellicht handig om dit nog even te checken, maar ik ga er vanuit dat het exclusief is :-\ Is het trouwens normaal om de reiskosten in het uurloon te verwerken?
  4. Zojuist even contact gehad met de intermediair. Deze geeft aan dat er gewoon een begin en een eindpunt moet zijn voor een opdracht, maar dat er over een periode van 6 maanden niet moeilijk wordt gedaan door de belastingdienst... De kenmerken van een dienstbetrekking kan ik door het correct opstellen van een contract toch tegen gaan? - er is sprake van een gezagsverhouding; (dit kan ik voorkomen door bepaalde kaders op te stellen waarbinnen ik de vrijheid heb om mijn werkzaamheden te verrichten, toch?) - er is sprake van vaste werktijden en een verlof- en vakantieregeling; (ik kan toch aangeven in mijn voorwaarden om mijn werkzaamheden te verrichten wanneer en waar ik wil, en dat de opdrachtgever mij hierin moet faciliteren?) - je mag je niet laten vervangen door iemand anders (bv bij ziekte); (ik kan toch aangeven in mijn voorwaarden dat ik vrij ben derden in te schakelen indien dit voor het verrichten van de opdracht vereist is?) - de opdrachtgever verplicht zich tot het betalen van een vaste vergoeding. (indien ik factureer wordt dit probleem opgelost)
  5. Zoals ik aangaf ben ik door een Ik ben door een andere collega-bank benaderd om als ZZP-er soortgelijke werkzaamheden te gaan verrichten als ik in het verleden heb gedaan. In eerste instantie is de opdracht voor 36 uur per week en voor een periode van 5 maanden met een optie tot verlenging.... In feite zou ik 4x9 kunnen werken, waardoor ik 1 dag in de week nog een 2e opdrachtgever zou kunnen inschakelen/zoeken. Daarnaast wil ik maandelijks een aantal uren voor de vereniging waar ik sport wat handelingen verrichten, waardoor ik feitelijk gezien aan het minimum van 3 opdrachtgevers voldoe... zou dit een oplossing zijn? Ik ga sowieso Joost Rietveld even inschakelen...
  6. Dus in feite dien ik de volgende stappen te zetten om zekerheid te krijgen: [1] Vragen welke zaken geregeld moeten zijn [2] Alle zaken zo inrichten zoals gewenst Indien ik bovenstaande conform de wens van de opdrachtgever inricht, kan ik dan nog nadelige gevolgen ervaren indien de belastingdienst een en ander als een fictief dienstverband ziet?
  7. Beste, Nadat ik half maart al een post heb geplaatst op dit forum, zit ik nu opnieuw met een vraagstuk. Ik zal de situatie even kort uitleggen: Januari 2009 ben ik als starter op de arbeidsmarkt begonnen bij een bank. Afgelopen mei heb ik de overstap gemaakt naar een collega-bank. Bij deze bank werk ik via een uitzendbureau, omdat ik anders een vaste aanstelling moest krijgen, gezien de 3 tijdelijke contracten die ik bij mijn vorige werkgever had gekregen. Bij beide banken voer(de) ik de volgende werkzaamheden uit: [*]Ik geef adviezen over de inzet van klantcontactkanalen waardoor de klant optimaal bediend wordt en er een loyale en rendabele klantrelatie ontstaat. [*]Voor de inrichting van deze kanalen wordt een project opgesteld dat ik vervolgens implementeer. Ik vervul hierbij de rol van projectleider. Ook help ik deels mee met de uitvoering. [*]Ik geef advies voor de herinrichting van de website. Tevens help ik mee teksten redigeren en het plaatsen van de content. Aangezien er binnen de bank waar ik nu werk geen uitzicht is op een vaste aanstelling wil ik als ZZP-er beginnen en mijn diensten aan andere (collega-)banken en bedrijven aanbieden. Als ZZP-er wil ik mij gaan richten op de volgende diensten: [*]Het geven van advies t.a.v. off- en online marketing- & communicatie en social media [*]Advies m.b.t. de in te zetten klantcontactkanalen [*]Projecten leiden Nu ben ik door een andere collega-bank benaderd om als ZZP-er soortgelijke werkzaamheden te gaan verrichten als ik in het verleden heb gedaan. Nu wil ik echter wel voorkomen dat de opdracht die ik aanga als een fictief dienstverband wordt aangezien. Kunnen jullie mij adviseren hoe ik bovenstaande het beste kan aanpakken, zodat ik de zekerheid heb dat mijn inkomsten als Winst Uit Onderneming worden aangezien? Alvast bedankt
  8. Ik ben overigens ook door een groot intermediair in de financiële wereld benaderd om bij een andere bank te starten als ZZP-er. Dit zou betekenen dat ik niet direct bij mijn huidige bank als zzp-er hoef te starten. Uurtarief lag op €70 bij een dienstverband van 36 uur per week en voor een periode van 5 maanden met een optie tot verlenging.... Alleen is mijn vraag, aangezien ik het soort werkzaamheden voor heen in loondienst heb gedaan: hoe kan ik zeker weten dat de belastingdienst dit niet ziet als een 'fictief dienstverband'?
  9. Zou ik, door het aangaan van een dienstverband met meerdere opdrachtgevers, niet de schijn van een fictief dienstverband tegen kunnen gaan?
  10. ... wees er wel op beducht dat deze financiële instelling wellicht in haar contract met het uitzendbureau heeft staan dat ze niemand buiten hen om mogen benaderen, of anders een vergoeding dienen te betalen. Buiten het uitzendbureau om voor hen gaan werken als ZZP'er kan daar ook onder vallen, dus dat kan hen geld en een goede relatie kosten. Geen idee of dat hier speelt, maar hou dat zeker even in je achterhoofd. Terechte opmerking. Mijn huidige contract loopt tot eind september. Daarna moet ik naar mijn idee probleemloos de overstap kunnen maken, maar dit is wel iets dat ik met de bank wil overleggen...
  11. Op dit moment werk ik via een uitzendbureau bij grote financiële instelling. Ik werk via een uitzendbureau omdat ik anders meteen een vast contract moest krijgen. In feite wil ik binnen deze financiële instelling blijven werken, maar dan als ZZP-er en dus het uitzendbureau sowieso als tussenschakel overslaan. Nadat ik een naam als ZZP-er heb opgebouwd wil ik de overstap naar andere organisaties maken. Op wat voor basis ik ga factureren is mede afhankelijk van de lengte van de opdracht. In feite wil ik via mijn netwerk nieuwe klanten genereren.
  12. Dat is nou net de vraag waar ik moeilijk een antwoord op heb :P Het liefst natuurlijk gewoon wat de gek er voor geeft... maar dan nog vraag ik me af wat een goede richtlijn is gezien mijn ervaring...
  13. Januari 2009 ben ik als starter op de arbeidsmarkt begonnen bij een bank. Afgelopen mei heb ik de overstap gemaakt naar een collega-bank. Bij beide banken voer(de) ik de volgende werkzaamheden uit: [*]Ik geef adviezen over de inzet van klantcontactkanalen waardoor de klant optimaal bediend wordt en er een loyale en rendabele klantrelatie ontstaat. [*]Voor de inrichting van deze kanalen wordt een project opgesteld dat ik vervolgens implementeer. Ik vervul hierbij de rol van projectleider. Ook help ik deels mee met de uitvoering. [*]Ik geef advies voor de herinrichting van de website. Tevens help ik mee teksten redigeren en het plaatsen van de content. Gedurende mijn studententijd heb ik ook een jaar voor een grote telecomaanbieder gewerkt, waarbij ik verantwoordelijk was voor het onderhoud van de website. Als ZZP-er wil ik mij gaan richten op de volgende diensten: [*]Het geven van advies t.a.v. off- en online marketing- & communicatie en social media [*]Advies m.b.t. de in te zetten klantcontactkanalen [*]Projecten leiden Qua scholing heb ik HBO Marketing & Communicatie afgerond + een schakeljaar Marketing Management aan de universiteit. Wat is, gezien mijn ervaring en opleiding, een schappelijk uurtarief voor het verlenen van bovenstaande diensten?
  14. Ben ik helemaal met je eens. Zonder omzet geen leven. Meer verdienen is ook niet mijn hoofdreden. Ik wil iets doen wat ik leuk vind, waar mijn passie ligt en waarin ik mijzelf kan ontwikkelen op de manier zoals ik dat wil. Meer verdienen is wat dat betreft bijzaak, het heft in eigen handen nemen, dat is waar het om gaat.
  15. Ik werk nu via een uitzendbureau, die marge die zij opstrijken steek ik liever in eigen zak....Dan verdien ik naast een applaus ook nog eens extra geld ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.