• 0

Financiering en afspraken Management Buy In

Wie heeft er ervaring met een Management Buy In (MBI)?

 

Als zelfstandig ondernemer met een eenmanszaak doe ik momenteel als freelancer veel opdrachten en werkzaamheden voor een BV die momenteel 2 eigenaren kent. De hoofdeigenaar van deze BV is nu gevraagd voor een uitdagende baan als Managing Director bij een grote organisatie. Hij gaat dit ook doen, maar wil tegelijkertijd dat zijn opgezette bedrijf (gezond) voort blijft bestaan en blijft draaien. De andere eigenaar is geen echte manager en wordt door hem onvoldoende in staat geacht om de boel alleen te runnen. Hij heeft mij nu gevraagd om al zijn taken (klanten en management) over te nemen. In eerste instantie doe ik dat de komende maanden nog steeds als freelancer, maar het is de bedoeling dat ik na verloop van tijd (mede-)eigenaar wordt van de Bv, waarbij ik dus ook de aandelen verkrijg (of althans de helft daarvan, samen met de ander).

 

Nu zie ik zelf allerlei beren op de weg die er misschien niet eens zijn, maar uiteindelijk komt het er denk ik toch op neer dat de huidige eigenaar op de een of andere manier moet worden uitgekocht. Ik heb zelf op dit moment geen eigen middelen om dat snel te realiseren. Het is sowieso nog maar de vraag of ik wel moet bijdragen aan de uitkoop, gezien het feit dat hij zelf de beslissing heeft genomen en mij zelf heeft gevraagd. Of zien jullie dit anders?

 

Wat is normaal en gangbaar bij dergelijke MBI's? Waar moet ik op letten? Wat is in deze situatie marktconform als je praat over de "uitkoopsom" van de oude eigenaar? Welke afspraken zouden jullie minimaal maken zodat ik uiteindelijk zo weinig mogelijk financieel nadeel en risico loop.

 

Graag jullie tips, trucs, ervaringen etc.

 

Ik ben zelf redelijk thuis in de financiele wereld, maar ik merk dat dit soort bedrijfseconomische zaken toch best wel lastig is. Ik heb er in ieder geval 0 ervaring mee, zodat je al snel het gevoel bekruipt dat je misschien wel eens financieel wordt benadeeld. Maar wellicht is dat wel helemaal niet zo.

drs. Jeroen Tuijp Actuaris AG

www.edmondhalley.nl : actuariële diensten en pensioenadvies voor bedrijven

www.edmondhalley.nl : pensioenmanagement, pensioenopleidingen en risicomanagement voor bedrijven en pensioenfondsen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hai Jeroen!

 

Heel simpel gesteld, zie ik een MBI niet als iets anders dan een 'gewone' overname.

 

Er is een onderhandelingstraject waarbij er bepaalde dingen sterk in jouw voordeel werken (van jou hoeft dit niet per se en je hebt geen eigen middelen dus een hoge prijs is lastig. Daarnaast ken je het bedrijf straks als de beste en is het bijna een MBO qua inhoudelijke kennis aan jouw kant van bedrijf en klanten).

 

Ik heb een aantal uitgebreide topics geschreven over waarde en dingen om op te letten bij overnames. Die gelden hier ook allemaal.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=24275;start=msg213717#msg213717

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=26450;start=msg238269#msg238269

 

 

Stuur me eventueel gerust wat cijfers in een priveberichtje dan denk ik met je mee over bedragen.

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.