• 0

Davi account 2000 btw vraag?

Hallo,

 

Ik zit met een probleem omtrent de btw grootboekrekeningen in davilex. Per kwartaal wordt netjes aangegeven welk bedrag te betalen/te ontvangen is aan BTW.

 

Echter staan de BTW rekening 1560 te betalen en 1570 ook op de balans en lopen steeds op.

 

Welke BTW boeking moet ik per kwartaal doen???

 

Als ik de volgende twee journaalposten invoer (memoriaal) dan kloppen de gegeneerde kwartaal BTW uitdraaien niet meer

 

1560 te betalen BTW 1000

A/1570 te vorderen BTW 700

A/1580 af te dragen btw 300

 

1580 af te dragen btw 300

A/Bank 300

 

Op de eindbalans wil ik 1590 btw vorige jaren overhouden.

 

mvg,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toch is de gegeven journaalpost correct. Je moet hem echter wel maken aan de hand van de gegevens die zijn ingevoerd op het electronische formulier van de belastingdienst; dwz de daarvan gemaakte copy. Waarom?

 

Stel je maakt een overnamefout vanuit je administratie. Dan wordt ook een verkeerd bedrag afgedragen. Dat betekent dat het saldo van de rekening Af te dragen BTW of Te vorderen BTW rekening houdend met de boeking niet op nihil zal lopen. Het volgend kwartaal neem je weer de telling (het saldo) van de beide rekeningen over; in dat geval wordt het teveel of te weinig opgenomen bedrag uit het vorige kwartaal automatisch meegenomen.

 

Wat je bedoelt met 1590 BTW voorgaande jaren overhouden op de balans is mij niet duidelijk. Als je bedoelt dat de afdracht van het 4e kwartaal "over de balans heen loopt" dan klopt dat. De boeking zoals je die zelf geeft 1560 A/1570 A/1580 wordt dus als memopost in het 4e kwartaal gemaakt. Daardoor lopen 1560 en 1570 glad. Op 1580 staat de te betalen afdracht van het 4e kwartaal die over de balans loopt en eind januari wegloopt tegen de betaling. 1590 komt dus niet voor in dit verhaal.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

he john,

 

bedankt voor je antwoord.

 

Alleen weet ik niet hoe ik het in davi account kloppend krijg. Met mijn boekingen krijg ik een waarschuwing bij de btw-aangiften

 

waarschuwing: Davi-account heeft BTW-boeking(en) gevonden waarvan de omzet niet achterhaald kan

worden. De BTW van deze boeking(en) is/zijn verwerkt in de voorbelasting

 

Dit geeft dus fouten. Nu kan ik de fouten natuurlijk negeren maar dan is mijn boekhouding natuurlijk niet meer correct.

Het rechtstreeks boeken op 1560/1570 is hier denk ik de oorzaak van. Maar ik moet de betaling toch zien af te boeken, wat zie ik over het hoofd???

 

 

Als je bedoelt dat de afdracht van het 4e kwartaal "over de balans heen loopt" dan klopt dat.

 

Is idd wat ik ermee bedoel. Ik heb 1590 ingevoerd om een onderscheid te kunnen maken met 1580. 1590 is eigenlijk 1580 maar vanwege het "over de balans heen lopen" heb ik 1590 apart aangemaakt.

 

4de kwartaal

1560 te betalen

1570 te ontvangen

1580 af te dragen

 

1580 af te dragen

1590 BTW vorige jaren

 

1ste kwartaal volgend jaar wordt dan

1590 BTW vorige jaren

A/ Bank

Link naar reactie
  • 0

Ja ik snap nu het probleem. Ik ken helaas Davilex alleen van naam dus hier kan ik niet helpen. Is er geen helpfunctie binnen het programma? Of een helpdesk? Het kan toch niet zo zijn dat men jaar na jaar de tellingen van die rekeningen laat oplopen.

 

Iemand anders, die wel Davilex kent, wellicht een oplossing hiervoor?

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.