• 0

Compensabel verlies

Geachte heer/mevrouw,

 

Wie kan mij helpen bij het volgende:

 

Op 1 februari 2008, ben ik mede-aandeelhouder geworden met mijn Holding BV van een andere BV. De andere BV is in juni 2009 failliet gegaan. Ik heb met mijn Holding BV ruim € 75.000 in die tijd in agio gestort in de andere BV. Kan ik deze kosten opvoeren als compensabel verlies? Ik krijg van de belastingdienst namelijk een aanslag voor de winstbelasting over 2008 voor mijn Holding BV, terwijl ik alleen maar verlies heb geleden.

 

Hoe kan ik dit aangeven/verwerken?

 

Niemand kan mij duidelijkheid verschaffen tot op heden.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Mvg R

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi R Mulder,

 

Je Holding BV heeft stel € 75.000 eigen vermogen (in fiscaal jargon: het opgeofferde bedrag) gestoken in de aandelen van de andere BV. De aandelen zijn nu € 0 waard. De Holding BV heeft dus een verlies geleden van € 75k. Kan de Holding BV dit verlies verrekenen?

 

Ja, dat kan. De deelnemingsvrijstelling vindt nl geen toepassing ten aanzien van een verlies op een deelneming dat tot uitdrukking komt nadat het lichaam waarin de Holding deelneemt is ontbonden. Dit noemt men een liquidatieverlies.

 

Let op: Je kunt het verlies pas nemen nadat de andere BV is ontbonden en eventuele liquidatie-uitkeringen vanuit die BV moet je in mindering brengen op je verlies.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste "odeon",

 

Bedankt voor je reactie. Nu gaat het mij erom dat ik een winstbelasting aanslag krijg van de belastingdienst over 2008, terwijl ik geen winst heb gemaakt, maar geld gestoken in de andere BV, de andere BV is in 2009 failliet gegaan, kan ik 2008 dan ook compenseren?

 

Groet

Roland

Link naar reactie
  • 0

Beste "odeon",

 

Bedankt voor je reactie. Nu gaat het mij erom dat ik een winstbelasting aanslag krijg van de belastingdienst over 2008, terwijl ik geen winst heb gemaakt, maar geld gestoken in de andere BV, de andere BV is in 2009 failliet gegaan, kan ik 2008 dan ook compenseren?

 

Groet

Roland

 

Roland,

Ik neem dus aan dat je over 2008 nog een dikke managementvergoeding hebt gehad. Je kunt de aangifte 2008 corrigeren door alsnog een deel van een eventuele vordering op de deelneming af te waarderen (achteraf is dat wel discutabel).

Ook bezwaar maken tegen 2008 zorgt voor belastinguitstel. Daarbij kan tevens worden verzocht om voorlopige verliescompensatie van het te verwachten verlies over 2009 dat verrekend kan worden met 2008. Deze crisismaatregel geldt eigenlijk alleen voor verliezen van 2008, maar mogelijk komt dit op prinsjesdag ook wel voor verliezen uit 2009. Ik zou in ieder geval gewoon bezwaar aantekenen met verwijzing naar het verlies van 2009 en de crisismaatregel en natuurlijk niet te vergeten: uitstel aanvragen voor het gehele bedrag van de aanslag!!

Link naar reactie
  • 0

Roland,

 

Ik sluit me volledig aan bij Kroes.

 

Als je bezwaar wordt afgewezen, kun je in het uiterste geval nog in overleg gaan met de ontvanger. Als je kunt aantonen, bv. door middel van voorlopige cijfers, dat 2009 zwaar verliesgevend is en je dus door middel van verliesverrekening de verschuldigde vennootschapsbelasting over 2008 weer kunt terughalen, wil de ontvanger nog wel eens uitstel van betaling verlenen voor 2008 tot 2009 ingediend is.

 

Ik zou 2009 zo snel mogelijk indienen na afloop van het boekjaar.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.