• 0

BTW verleggen (ABC constructie) BTW aangifte

Hi,

 

Ik heb een vraag die ik niet kan vinden op de website van de belastingdienst en ook niet op dit forum.

Er is wel enige informatie te vinden maar het geeft geen duidelijk plaatje.

 

Mijn vraag is:

 

Ik heb een zaak in Nederland(webwinkel) en vele van mijn goederen koop ik in bij een partner uit Duitsland.

De rekeningen die ik krijg uit Duitsland zijn verlegd(intracommunautaire levering) en dus zonder BTW.

Voor de aangifte bij de belastingdienst elk kwartaal moet ik het volledige BTW bedrag afstaan over de verkoopprijs.

Dit is allemaal logisch maar nu zijn er ook enkele wederverkopers in België die mijn producten inkopen en weer verkopen.

 

Mijn vraag is hoe doe je dit bij de aangifte van de BTW.

 

Wat ik uit een eerder geposte vraag (Verwerven van bedrijf uit UK, leveren aan bedrijf Duitsland) had begrepen is dat hier sprake is van een ABC constructie.

Wat er ook in dit forum vermeld werd was:

 

“Op het moment van de feitelijke levering tussen de Brit en NL gaan de goederen naar Duitsland.

De Brit pleegt een ICL (geen VAT) en de NL-er ICVeed in NL. De laatste geeft BTW aan bij ICV op aangifte en trekt 'm weer af als voorbelasting. Saldo 0.

Vervolgens levert de NL-er de spullen fictief aan de Duitser, de eerste ICLt (BTW 0) en de tweede ICVeed.”

 

Wat ik hieruit opmaak is dat ik bij de aangifte eerst voorbelasting moet rekenen en daarna weer moet aftrekken.

Nu heerst erbij mij de vraag hoe kan ik nou voorbelasting rekenen als ik die nooit heb betaald?

Lijkt mij dat ik het niet als voorbelasting kan rekenen als er geen sprake is van belasting op de levering.

 

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik dit precies moet doen met de aangifte/verrekening?

 

Hoop dat dit duidelijk is, zo niet dan hoor ik het graag.

 

Alvast bedankt

 

Ruben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Ruben,

 

die quote zou wel eens van mij kunnen zijn ;)

 

1) Op je BTW-aangifte moet je bij die Duitse levering zelf de verschuldigde BTW aangeven, dat klopt. Maar je trekt diezelfde BTW meteen als voorbelasting weer af. Dus saldo 0.

 

2) mijn quote over die A-B-C levering gaat over 3 ondernemers in 3 EU-landen, waarbij de goederen rechtstreeks van A naar C gaan, terwijl B wel eigenaar wordt van die spullen.

 

Dat laatste is bij jou niet het geval. Die Duitser stuurt de spullen toch niet rechtstreeks naar België?

Als jij de spullen na aankoop van die Duitser in je pakhuis hebt liggen en je gaat daarna iets doorverkopen aan België, doe je precies wat die Duitser heeft gedaan toen hij aan jou leverde.

Jij verlegt de BTW aan die Belgische ondernemer. Wel ff z'n BTW identificatienummer checken bij de NL fiscus. Als alles klopt schrijf jij een factuur uit voor die Belg en bij de rubriek BTW schrijf je 'BTW verlegd'.

 

Quote van jou: Wat ik hieruit opmaak is dat ik bij de aangifte eerst voorbelasting moet rekenen en daarna weer moet aftrekken.

Nu heerst erbij mij de vraag hoe kan ik nou voorbelasting rekenen als ik die nooit heb betaald?

Lijkt mij dat ik het niet als voorbelasting kan rekenen als er geen sprake is van belasting op de levering.

 

Voorbelasting reken je niet, die trek je af. Ik denk dat je in de war raakt, omdat degene die verwerft geen BTW aan de leverancier betaalt, maar het op z'n aangifte in feite zelf betaalt aan de fiscus. Omdat het op 1 en dezelfde aangifte weer als voorbelasting mag worden afgetrokken, is het saldo 0.

 

Zo duidelijk? Anders hoor ik 't wel.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.