• 0

Aansprakelijkheid regelen bij opdracht buiten normale bedrijfsactiviteiten

Hallo

 

Ik werk nu sinds enkele maanden als zelfstandig webdesigner/software ontwikkelaar (eenmanszaak).

 

Mijn voormalig werkgever wil van mijn diensten gebruik maken. Het gaat hierbij om een software aanpassing aan een maatwerk freesmachine van een klant van mijn voormalig werkgever welke in bepaalde omstandigheden niet goed beveiligd is. Deze software is door mij geschreven terwijl ik bij deze werkgever in dienst was en nu is mij gevraagd of ik deze software wil aanpassen.

 

Hier sta ik in principe wel positief tegenover maar ik heb binnen mijn algemene voorwaarden geen sluitende dekking voor zulke activiteiten en mijn verzekeringen sluiten dergelijke werkzaamheden zelfs geheel uit van dekking.

 

Ik heb mijn voormalig werkgever gevraagd hoe zij denken over de aansprakelijkheid als ik deze werkzaamheden zou uitvoeren:

 

Hoe ziet XXXX het hele aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid gebeuren? De aanpassing wordt uitgevoerd en er gaat daarna toch nog een keer wat fout? Er zit een bug in de aanpassing? Er doet zich een andere probleem voor aan de machine/software waardoor er op welke wijze dan ook schade ontstaat?

 

En hierop hebben zij gereageerd met:

 

Alle werkzaamheden welke onder de naam XXXX worden uitgevoerd vallen onder haar aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid.

 

Verder conform onze leveringsvoorwaarden.

 

Nu is dit allemaal wel leuk maar dit zegt in mijn ogen niets over het risico dat ik loop. Is er een mogelijkheid/contractvorm te bedenken waaronder ik dergelijke werkzaamheden toch kan uitvoeren zonder dat ik achteraf geconfronteerd wordt met een schadeclaim.

 

p.s.