• 0

Aansprakelijkheid regelen bij opdracht buiten normale bedrijfsactiviteiten

Hallo

 

Ik werk nu sinds enkele maanden als zelfstandig webdesigner/software ontwikkelaar (eenmanszaak).

 

Mijn voormalig werkgever wil van mijn diensten gebruik maken. Het gaat hierbij om een software aanpassing aan een maatwerk freesmachine van een klant van mijn voormalig werkgever welke in bepaalde omstandigheden niet goed beveiligd is. Deze software is door mij geschreven terwijl ik bij deze werkgever in dienst was en nu is mij gevraagd of ik deze software wil aanpassen.

 

Hier sta ik in principe wel positief tegenover maar ik heb binnen mijn algemene voorwaarden geen sluitende dekking voor zulke activiteiten en mijn verzekeringen sluiten dergelijke werkzaamheden zelfs geheel uit van dekking.

 

Ik heb mijn voormalig werkgever gevraagd hoe zij denken over de aansprakelijkheid als ik deze werkzaamheden zou uitvoeren:

 

Hoe ziet XXXX het hele aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid gebeuren? De aanpassing wordt uitgevoerd en er gaat daarna toch nog een keer wat fout? Er zit een bug in de aanpassing? Er doet zich een andere probleem voor aan de machine/software waardoor er op welke wijze dan ook schade ontstaat?

 

En hierop hebben zij gereageerd met:

 

Alle werkzaamheden welke onder de naam XXXX worden uitgevoerd vallen onder haar aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid.

 

Verder conform onze leveringsvoorwaarden.

 

Nu is dit allemaal wel leuk maar dit zegt in mijn ogen niets over het risico dat ik loop. Is er een mogelijkheid/contractvorm te bedenken waaronder ik dergelijke werkzaamheden toch kan uitvoeren zonder dat ik achteraf geconfronteerd wordt met een schadeclaim.

 

p.s.

Het is beslist niet zo dat ik de gevolgen van eventuele fouten van mijzelf niet zou willen dragen maar het gaat hier om een relatief kleine (maar wel riskante) aanpassing in een complex stuk software. Maar het is niet de bedoeling dat ik door deze aanpassing opeens verantwoordelijk wil worden voor eventuele onvolkomenheden in de software als geheel zonder dat ik deze software zelf heb geleverd.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb eens een clausule opgenomen in een overeenkomst die aansprakelijkheid voor bepaalde schade van door mij geleverde software uitsloot. Het ging in dit geval om beveiligingsmaatregelen die, naar mijn mening, niet voldeden aan de eisen volgens de wet bescherming persoongegevens. De klant was hier van op de hoogte en wilde het risico zelf nemen.

 

Het lijkt me dus dat je ook jouw aansprakelijkheid in kunt perken in de overeenkomst. Laat het wel even door een jurist doen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt dat is alvast een goede tip. Ik zat zelf te veel te denken in algemene voorwaarden waarbij niet altijd alles zomaar uit te sluiten is maar als je het een onderdeel van de overeenkomst maakt dan is natuurlijk alles af te spreken wat je maar wilt.

 

Ik vraag me alleen af of het niet heel kostbaar is om een dergelijke overeenkomst door een jurist te laten opstellen. Maar goed dat kan ik morgen wel even navragen.

Link naar reactie
  • 0

Bedacht me net dat er een wezelijk verschil is tussen jouw en mijn situatie. Ik kon degelijke code leveren maar de klant wilde een andere oplossing. De clausule sloot dus aansprakelijkheid uit als gevolg van het gebruik van mijn software op een manier waarvoor deze eigenlijk niet bedoeld/geschikt was.

 

Verschil tussen voorwaarden in je AV of een overeenkomst / contract bestaat niet. Hooguit dat je AV niet van toepassing is omdat je hem niet goed overhandigd.

 

Kosten vielen overigens erg mee. De jurist die mijn tekst schreef heeft enkel de tekst om deze aansprakelijkheid uit te sluiten geschreven. Hij was wel bekend met mijn (branche-)AV.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.