• 0

Vraag mbt belastingregime in werkmij-Holding BV constructie

hoi forumers,

 

Ik heb nog altijd vragen over het belastingregime tijdens de constructie werk BV en Holding BV:

 

mijn holding BV heeft een 25% aandeel in onderneming AA

mijn holding BV heft een managementfee in onderneming AA van 7k per maand = 84k per jaar

netto winst voor belasting van onderneming AA = 200k

vpb onderneming AA = 20% = 54k

winst na belasting onderneming AA = 160k

dividend dat onderneming AA aan mijn holding BV uitkeert (ik heb 25% aandelen) = (25% * 160K)= 40K

 

In mijn eigen holding BV komt derhalve:

84K managementfee + 40K dividend = 124K

 

scenario

Ik geef mezelf DGA-salaris = 55K bruto

blijft over 124K-55K= 69K die ik als dividend wil uitkeren.

 

Vraag; moet ik over deze 69K wederom de hele trits 20% VPB betalen? (13,8K)

In dat geval blijft over winst na belasting van 55,2K

daarna wil ik mezelf dividend geven: 25% dividendbelasting over 55,2k = 13,05K

Uit te keren dividend = 42,15K netto prive.

 

Klopt het dat over iedere euro winst VB in onderneming AA naar mijn priverekening het volgende belastingregime van toepassing is?

in dat geval: start 1 euro

1. 20% VPB in onderneming AA = over 0,80

2. daarna in mijn eigen holding 20% VPB = over 0,64

3. daarna dividendbelasting = 25% = over 0,48

(of is de deelnemingsvrijstelling van toepassing en vervalt de VPB binnen mijn eigen holding?)

 

een heel verhaal, maar ik kom er op basis van de diverse threads niet uit.....bedankt voor jullie hulp!

 

Allard

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Allard,

 

Dividend dat wordt uitgekeerd door de werkmaatschappij aan je Holding-BV is onbelast. Dit dividend valt nl. onder de deelnemingsvrijstelling. Als de Holding vervolgens een dividend uitkeert aan jou als natuurlijk persoon is er wel belasting verschuldigd. De Holding-BV dient 15% dividendbelasting in te houden en vervolgens wordt via de inkomstenbelasting nog 10% bijgeheven. In totaal ben je dus 25% belasting verschuldigd over de dividend-uitkering.

 

De totale belastingdruk komt dan op 40%; 20% vennootschapsbelasting over de winst voor belasting en 25% dividend- en inkomstenbelasting over de winst na (vennootschaps)belasting). Als je geen dividend uitkeert, maar de winsten oppot in je BV is er uiteraard geen dividend- en inkomstenbelasting verschuldigd. De meeste DGA's kiezen hier dan ook voor en laten hun BV zelden of nooit dividend uitkeren.

 

Als je BV elk jaar dividend moet uitkeren, omdat je structureel tekort komt, is het verhogen van je salaris m.i. een betere optie. Of zet bv je hypotheekschuld bij de bank (gedeeltelijk) om in een hypotheekschuld bij de BV.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forummers,

 

Ik merk dat ik met bovenstaande berekening behoorlijk mis zat.

 

Ik begrijp dat door de deelnemingsvrijstelling het dividend uit de werkmaatschappij belastingvrij naar de Holding uitgekeerd kan worden.

 

Daar kan het, zoals odeon stelt, vervolgens worden opgepot of geinvesteerd.

 

Odeon stelt: " Als je geen dividend uitkeert, maar de winsten oppot in je BV is er uiteraard geen dividend- en inkomstenbelasting verschuldigd. De meeste DGA's kiezen hier dan ook voor en laten hun BV zelden of nooit dividend uitkeren."

 

Vraag is als volgt: stel ik bouw op basis van dividend op termijn van 10 jaar een bedrag van 1000k op in mijn holding. vervolgens wil ik mijzelf iedere maand een salaris van 3k geven. Kan dit dan door het als dividend uit te keren? (totale belastingdruk: 25%?)

 

Kan iemend uitleggen hoe dit spel het best gespeeld kan worden?

 

Allard

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Cinbas,

 

De mogelijkheden om de belastingdruk binnen Nederland te verminderen, zijn beperkt.

 

De afweging salaris-dividend hangt mede af van de vraag wat de belastingdruk op je salaris is. Wordt het extra salaris belast met 52%, dan is extra dividend de beste oplossing. De belastingdruk op het dividend is 25%. De belastingdruk op het salaris 32% (er vanuit gaan dat het salaris tegen 20% in de BV aftrekbaar is). Bij een belastingdruk van 42% in box 1 (IB) is extra salaris doorgaans voordeliger.

 

Maar de mogelijkheden om zelf je salaris te bepalen, worden weer beperkt door de gebruikelijk loonregeling.

 

Een andere mogelijkheid is om plaats van dividend uit te keren een lening af te sluiten bij je BV, maar daardoor blijft wel de 25% claim op de winstreserves in stand.

 

De beste manier om belasting te besparen is om tijdig de zetel van de Holding te verplaatsen naar een (fiscaal vriendelijker) buitenland, maar dat vergt een nauwgezette fiscale begeleiding en is lang niet voor iedereen een optie.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Odeon,

 

Prima antwoord! bedankt voor je hulp en heldere uitleg.

 

we gaan met enkele compagnons binnenkort van start, maar je begrijpt dat ik me terdege zal laten voorlichten en laten begeleiden door een goede accountant. jouw antwoord in combi met de belastingalmanak 2010 geeft mij wat meer houvast.

 

Nogmaals bedankt, you're appreciated!

 

Allard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.