• 0

aandelenportefeuille in BV of prive?

de winst van mijn BV (consultancy) heb ik grotendeels in aandelen omgezet, die vallen onder de BV. In 2008 is het (toen sterk negatieve) beleggingsresultaat ten laste gegaan van het bedrijfsresultaat (de winst is dus sterk gedrukt). Ik begrijp dat je als je 1 keer deze systematiek (aankoopprijs cq lagere beurswaarde) hebt toegepast, je dat elk jaar moet doen. In 2009, met stijgende koersen, leidt dat tot een vergroting van de winst en dus vennootsschapsbelasting. De beurswaarde op dit moment is ongeveer 50.000 euro. Is het nu een goed idee om deze aandelen onder de BV te houden, of is het beter ze naar prive over te brengen? Welke constructies zijn er met welke voor- en nadelen?

hartelijk dank voor reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Fiscale aantrekkelijkheid hangt natuurijk af van de rendementen die je verwacht. Aangezien dat positief is (anders ga je niet beleggen) is het qua rendement gemakkelijker om het vanuit privé te doen. Dan zijn de rendementen immers netto geld, maar dat geldt ook voor de inleg... Wanneer je vanuit de BV belegt, kan dat met semi bruto geld (minus Vpb, maar ex box 2). De investeringsbasis is dan dus groter. Rendementen zijn helaas wel belast...

 

Een vriend van me doet het als volgt: vanuit de BV houdt hij er een zeer speculatieve beleggingstrategie op na. Hoog risico en dito rendementsverwachting. Als het fout gaat, zijn de verliezen verrekenbaar en als het goed gaat is het rendement hoog genoeg om er netto nog wat leuks aan over te houden. In privé belegt hij een stuk behoudender...

 

Momenteel beleggen wij overigens uitsluitend in eigen bedrijven (want daar hebben we wel invloed op)...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.