Jump to content

StefanO

Legend
  • Content Count

    854
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

95

Personal info

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    commercie en marketing
    financiering
    juridische en fiscale zaken
    expert advies
    columns en algemene informatie

Company info

  • Location
    Amstelveen
  • Phone number
    0624567293
  • Branch
    Financiering & bankwezen
  • Branch 2
    Advies
  • Branch 3
    ICT/ internet
  • Website address

Vision

  • I'm looking for people who
    hun bedrijf beter willen verkopen en overnameadviseurs om mee samen te werken.
  • My opinion about innovation
    Zonder innovatie geen toekomst.
  1. Ja, al die ellende in de wereld.... Maar goed, iedereen heeft recht op zijn eigen problemen toch? En als we een poging doen om elkaar te helpen, dan vind ik dat alleen maar mooi. Dat kan resulteren in open deuren, maar het gaat om die inzichten waarmee je als ondernemer verder kunt. En ook open deuren leiden misschien tot nieuwe deuren om te openen, etc. Er is maar één manier om daar achter te komen. Topic starten, deelnemen aan de discussie en zien waar het heen gaat.
  2. Volgens mij is het vandaag goede-ideeën-vrijdag! En met pasen zit het gouden-ei er bij. Goed zoeken alleen.
  3. Ik heb intussen heel wat ondernemers met een vergelijkbaar probleem opgezadeld. Voel me nu opeens heel schuldig... 🙄 Voordat we überhaupt met een verkooptraject starten is de eerste vraag wat de verkopend ondernemer na de overdracht gaat doen. Sommige ondernemers zijn toe aan pensioen, maar de meeste van onze klanten zijn al met een nieuw project waar alle aandacht en ook vaak wat geld voor nodig is. In beide gevallen is verkoop een logische stap om te zetten. Dat is anders wanneer de verkoper geen plan heeft. In dat geval zou ik niet meteen aanraden om te verkopen, tenzij je een bod krijgt dat je niet kunt weigeren. Je kunt naar een financieel adviseur stappen, maar ook die zal vragen waar de ambities liggen. Investeren in bedrijven is een vak apart en ook moet je verliezen kunnen incasseren. De verstrekte info is beperkt maar ik heb het idee dat dit niet passend is. Geld beleggen in crypto lijkt me wel een goed plan. John de Mol, Waylon, Humberto Tan en vele andere BN-ers zijn daar heel succesvol mee. Daar heb je dus geen enkele kennis voor nodig 😉. Het idee van een paar huizen kopen vind ik een verstandige optie. Het is niet heel ingewikkeld, rendementen zijn stabiel en huizen zijn altijd wel courant. Bovendien kan je een hefboom op je eigen geld zetten. Zo kan je met een beperkt deel eigen geld tegen een lage rente lenen met het huis als onderpand. Dan hoef je dus niet 1,4M te inversteren in om 7 woningen van 200k te kopen, maar kan dat bijv. ook met 300k-500k eigen geld. De rest is dan hypotheek met een lage Loan to Value (60%-80%). In deze risicoklasse betaal je weinig rente. Verder zou ik ook een deel van de huurinkomsten gebruiken om de hypotheek verder af te lossen. Zo heb je na enige jaren een mooi vermogen in de stenen zitten (die ook nog eens in waarde stijgen). En je houdt nog 1M op de bank over. Als het allemaal leuk loopt kan je de truc herhalen, etc. Maar ik zou wel aanraden om toch ook voldoende geld op de bank te houden.
  4. StefanO

    StefanO

  5. Volgens mij hebben alle pakketten hun eigen plus- en minpunten. Wat het 'beste' is, hangt helemaal van jouw situatie af. Ik gebruik zelf Twinfield. Die heeft uiteraard ook zijn manco's. Zo vind ik de facturatiemodule matig en er is geen app die mij direct inzicht geeft. Ook de support is traag en men verwijst steevast naar de uitgebreide knowledge base (waar het antwoord op mijn ingewikkelde vraag niet staat, dat check ik natuurlijk altijd eerst). De rapportagemogelijkheden zijn prima en het pakket koppelt met alles. Wel prijzig en tikje ingewikkeld. Twinfield mikt op professional users (accountants e.a.). Exact ken ik ook, maar dat vind ik geen fijn pakket. Zit 'm met name in de beperkte rapportagemogelijkheden. Dashboard is wel mooi en het werkt prima. Ik kan er slecht aan wennen. Gelukkig hoef ik er ook niet mee te werken, dat doet de finance man van dat bedrijf. Moneybird vind ik een mooi pakket. Heel anders opgebouwd dan de Twinfield of Exact. Ik ken alleen de facturatiemodule en die is prima. Weet niet in hoeverre het intussen een volwaardig pakket is zoals Twinfield. Lastig voor mij is dat ik redelijk wat administraties heb. In Twinfield hebben wij de accountantslicentie en dan wordt het goedkoper per administratie. Voor zover ik weet heeft Moneybird niet zo'n licentie, waardoor het voor ons een duurdere oplossing zal zijn. E-boekhouden heb ik ook bekeken. De interface vind ik te simpel, maar kan kwestie van wennen zijn. Het is wel een volwaardig pakket. Mijn collega (accountant) heeft er veel ervaring mee en die is er redelijk positief over. Hij is echter wel een bug (?) tegengekomen dat bankstanden niet meer aansluiten met de realiteit wanneer iemand een afschrift verkeerd boekt. Hij gaf aan dat het een prima pakket is, maar dat je wel alles tijdig en goed moet verwerken en moet opletten of je geen fout maakt. Dus niet eens per kwartaal even bijwerken. Snelstart ook nog recent bekeken, heb een klant die dit gebruikt. Dit is m.i. outdated op alle punten, al zijn ze wel bezig met vernieuwing. Een vriend van mij heeft een scan en herken oplossing voor facturen ontwikkeld (Trifact365) en zodoende koppelingen met vele boekhoudpakketten gelegd. Hij is erg enthousiast over e-accounting van Visma. Hij noemde dit een 'Twinfield en Exact killer'. Heb net even de functionaliteit bekeken en lijkt me een prima alternatief. Scan en herken is trouwens een mooie aanvulling. Daarmee koppel je alle (inkoop)facturen aan betalingen, etc. en heb je geen papieren mappen meer nodig. Er zijn boekhoudpakketten die dit geïntegreerd hebben (zoals Exact), echter herkenning gebeurt nog weinig realtime (zitten mensen in India facturen in te kloppen). Trifact365 en Basecone gebruiken een slim algoritme die de herkenning realtime doet. Ik gebruik zelf al jaren Basecone (omdat Trifact365 toen nog niet zo ver was). Voor SBR en jaarrekeningen gebruiken we Visionplanner. Dat is een reporting tool die realtime koppelt met Twinfield en Exact. Kan je ook forecasts, budgetten e.d. in kwijt en dan maakt de tool bijv. een liquiditeitsprognose. Heel handig! Verder kan je allerlei data importeren en combineren. Handig voor bijv. webwinkels die alle data in één dashboard willen presenteren.
  6. Zou ik niet doen, eerst kijken welke afspraken vastgelegd zijn. Daarna pas handelen.
  7. Ik ben niet zo dol op het overnemen van kredietfaciliteiten. Begrijp ik goed dat de verkoper pandgever is jegens de geldverstrekker (is dat een bank)? Die zal vast ook hoofdelijk aansprakelijk zijn, etc. En maakt de verkoper na de overname nog deel uit van de onderneming? Overigens hanteren banken doorgaans een change of control clausule, waardoor een financiering niet zomaar aan een derde kan worden overgedragen. Mijn idee zou zijn dat OF de financiering bij overname wordt afgewikkeld en dat kopers een nieuwe financiering aangaan OF dat het een activa transactie wordt i.p.v. een aandelentransactie. Voor jullie als kopers is dat vaak fiscaal interessant omdat je de gekochte goodwill kunt afschrijven. Voor de verkoper is dat minder interessant omdat deze over die goodwill moet afrekenen. Daar is echter wel een mouw aan te passen. Verder word ik ook niet enthousiast van LLP's e.d. Verschillen in rechtspersonen maakt het allemaal ingewikkeld. Op een LLP zelf is bijv. Engels recht van toepassing. Verder zijn er mogelijk wat fiscale voordelen te behalen, maar de vraag is hoe lang dat stand zal houden. De tendens is dat mogelijkheden voor offshore steeds verder worden ingeperkt. Verder zou ik persoonlijk achterdochtig worden wanneer ik zaken moet doen met een LLP. Geeft mij niet bepaald vertrouwen. Qua beperking van aansprakelijkheidsrisico's denk ik dat het niet veel uitmaakt of je voor een LLP of een BV kiest. Het gaat er meer om wat je allemaal uitspookt. Bestuur je onbehoorlijk dan ben je volgens mij in beide gevallen het haasje. Mogelijk werpt het Engelse recht daar nog een extra drempel voor verhaal op, maar dat verwacht ik niet. Wel heb je met een LLP wat mij betreft de schijn tegen wanneer het fout gaat. Het blijft immers een schijnconstructie.
  8. Dag Rogier, leuke vraag. Het is een goed idee dat jullie beiden een eigen adviseur inschakelen. De belangen zijn tegengesteld en een adviseur kan dan niet goed beide partijen adviseren. Qua deal zou ik het als volgt aanvliegen. 1. waarderen o.b.v. prognose en historische cijfers, te kort door de bocht: a. historische prestaties leggen een bodem in de waardering - basis voor vaste deel van koopsom b. prognose geeft potentiële waarde weer - basis voor variabel deel of wel earn-out Algemeen geldt dat een aandeelhouder die uitstapt niet de hoofdprijs voor zijn aandelen krijgt. Daarvoor zouden jullie samen het hele bedrijf aan een strategische koper moeten verkopen. Dit is evt. nog recht te trekken met een clausule dat je vennoot nog een nabetaling ontvangt op het moment dat je binnen 3 jaar alsnog het hele bedrijf aan die derde verkoopt. 2. betaling van de koopsom Het is niet de bedoeling dat het bedrijf onder de uitkoop lijdt en je je maximaal in de schulden moet steken omdat je compagnon wil stoppen. Daarom is het gebruikelijk dat je de betaling van de koopsom over een aantal jaren uitsmeert. De verkoper verstrekt dan een lening ter grootte van het vaste deel van de koopsom en die los je dan (met rente) af. De verkoper zal tevens zekerheden ten aanzien van deze lening verlangen. Tevens zal je wel iets aan eigen geld of banklening moeten aanwenden. Het variabele deel van de koopsom hangt af van de toekomstige prestaties. Het maken van afspraken m.b.t. deze earn-out geeft vaak discussie. In praktijk baseren we dit vaak op brutomarge onder aftrek van normale kosten. Zorg er voor dat er niet veel ruimte is voor discussie en interpretatie van cijfers. Boekenonderzoek e.d. speelt verder nauwelijks een rol. Je kent het bedrijf immers heel erg goed omdat je zelf ook aandeelhouder bent. Overdracht van aandelen gaat via de notaris. Leg alle afspraken verder goed vast in een koopovereenkomst en een leningovereenkomst. Een goede adviseur heeft verstand van bedrijfsovername. Dat is niet de boekhouder of accountant, maar eentje met een achtergrond in corporate finance. Daarnaast is het juridische aspect van belang. Hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen. Succes!
  9. Ik zou verwachten dat de meesten gewoon bouwpakketten van Sligro kopen.
  10. John Walkenbach is ook een hele goeie: http://spreadsheetpage.com/ Geen forum volgens mij, maar wel een Excel grootmeester die zijn kennis deelt. Enjoy!!
  11. Ondernemingsplan is belangrijk, inbreng eigen middelen en te stellen zekerheden ook. Voor een bank is een financiering van 50k erg klein, terwijl ze wel kosten moeten maken voor de beoordeling van de aanvraag. Advies: maak bedrijfsplan af, neem eigen mogelijkheden daar ook in op en ga daarmee als eerste naar je huisbank.
  12. Op basis van deze gegevens is daar niet veel zinnigs over te zeggen. Ik zou gaan waarderen o.b.v. de forecast voor de komende jaren. Werk met verschillende scenario's en neem een normale vergoeding voor te leveren arbeid op. Ga niet te hoog zitten want de business heeft zich nog niet bewezen. Stel dat je op een waarde komt van 360k (enterprise value). Trek daar dan de schuld van af om tot waarde van aandelen te komen, i.c. 180k. Dit is de waarde anno nu. Wanneer er 20k bij komt, is de post money valuation 200k en heeft de derde inbrenger recht op 10% van de aandelen (20/200). Nu kan er discussie ontstaan over de waardering van de inbreng van de anderen. Uit de gegevens maak ik op dat deze anderen reeds in een eerder stadium hebben geïnvesteerd en dat ze tevens op enige manier aansprakelijk zullen zijn voor de bankschuld. Hierdoor liepen zij meer risico en is een hogere waardering van hun inbreng te rechtvaardigen. Succes!
  13. per platform is het verschillend, maar laten we Bol nemen, momenteel nog mijn belangrijkste verkoopplek. die betalen 1 keer per maand uit. alles wat ik voor de 1ste van de maand verzend wordt op de 1ste van de maand uitbetaald. voor de eerste order duurt dat dus 31 dagen, voor laatste order is het de volgende dag al. Bol heeft geld ook niet altijd direct, werkt ook veel met achteraf betalen. En nee zijn geen opties om vaker uitbetaald te krijgen. Gemiddeld genomen is de betaaltermijn is de betaaltermijn dus ongeveer 14 dagen. Net als de betaaltermijn van je leverancier toch? Dat zou in theorie tegen elkaar weg kunnen lopen. En anders vooral veel aan het einde van de maand verkopen! ;D
  14. Interessante stelling. Ik geloof in de platform-economie. Maar het zijn vooral de platforms zelf die er beter van worden. https://www.nu.nl/carriere/5249603/economen-ing-zien-in-linkedin-en-uber-bedreiging-uitzendbranche.html
  15. Wel, je moet in ieder geval niet stoppen omdat het goed gaat. Ik vind het wel een goed idee om je cijfers op orde te brengen al komt het me voor dat je de basics wel kent. Toch raad ik het je aan om er mee aan de slag te gaan. Zo kan je exact zien wat de impact is van groei. Mijn aanname dat klanten direct betalen is dus onjuist. Ze betalen direct aan Bol.com, dat wel. Die gaat er vervolgens 30 dagen bovenop zitten, trekt dan haar marge (15%?) er van af en betaalt de rest aan jou uit. Bieden de platformen wellicht ook een mogelijkheid om eerder te betalen onder aftrek van bijv. 2%? Dat is wel duur, maar lost wel je probleem op. Ik zou het verstandig van de platformen vinden als ze deze optie aan zouden bieden. Even rekenen. Stel dat Bol.com 2% rekent voor betaling binnen 8 dagen (i.p.v. 30 dagen). Dan maken ze een rendement van 365 / (30-8) x 2% = 33%. Die rente krijgen ze nergens.... En het risico is nul, aangezien ze de poen al hebben ontvangen van de klanten die direct hebben betaald. Free cash dus voor Bol.com. Met dit soort rendementen zou factoring of werkkapitaalfinanciering bij een bank goedkoper zijn.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept