Jump to content
Hercul3
Verberg

Investeerder vinden [concept-product werkend prototype]

Ik heb een bedrijf wat een product heeft ontwikkelt. We hebben al een functioneel werkend prototype, echter hebben we daarna nog het design aangepast om het appetijtelijker te maken.

Nu ben ik met verschillende investeerders via via in gesprek gekomen en tot op heden nog niet de juiste partij gevonden. 

De feedback die ik meestal terug krijg is dat ik nog launching customers mis. Dit heb ik natuurlijk wel geprobeerd, echter is mijn idee in de baby markt en dat zijn maar enkele grote spelers en die zijn nog redelijk conservatief wat ik heb mogen ervaren. De meesten veranderen liever een andere kleur van hun product dan volledig een concept weg te zetten. Er zullen ook uitzonderingen tussen zitten, maar nogmaals ik heb de juiste nog niet getroffen.

Daarnaast zitten we schijnbaar in een vroeg stadium voor bijvoorbeeld organisaties, maar weer te laat voor vroege fase subsidies (werkend prototype).

 

Iemand tips om de juiste investeerder te vinden?

Of tips om tussen wal en schip uit te komen?

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link to post
Share on other sites

12 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Het is nog een beetje wazig voor mij. Waarvoor zijn per se externe investeerders nodig? Wat kun je voor acties en alternatieven bedenken op (en door) de feedback die je krijgt?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

De meeste investeerders willen vooral tractie zien, het bewijs dat er een markt is en dat jouw bedrijf die klanten succesvol kan bedienen. Mag eerst op kleine schaal zijn, als je dat bewijs maar levert. Prototypes met een aantrekkelijk design zijn daarmee niet voldoende. Dat grote spelers conservatief zijn bewijst eerder het tegenovergestelde. Misschien loop je voor de muziek uit en is de markt nog niet zo ver. 

 

Ik betwijfel daarom of het zinvol is om andere investeerders te zoeken. Ze zullen allemaal hetzelfde bezwaar uiten. Beter kan je je energie steken in het leveren van dat bewijs. Laat zien dat jouw concept een winnaar is. De rest is bijzaak. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Een andere vraag die je moet beantwoorden is hoe je produkt is beschermd. Auteursrecht, merkenrecht, octrooi, enz. Hoe beter de bescherming, hoe lager het ridico voor de investeerder.

En als je aan paar prototypes kunt maken: zoek een paar kersverse ouders en vraag ze om het produkt uit te proberen.  Zeer leerzaam, en de enige weg naar een superieur produkt.

succes!


De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik ben in dezelfde fase tussen wal en schip geweest en mij werd toen geadviseerd letters of intent te verzamelen. Dus op potentiële afnemers, kopers, afstappen. Bij interesse letter of intent aanbieden waarin verklaard wordt dat er intentie tot kopen is van het product. Op deze manier bewijs je de interesse in je product en creëer je een database van potentiële afnemers, waar je weer bij terug kunt komen als je product geproduceerd is voor afname. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Een LOI kan wel een beetje helpen, maar ik vind het nog vrij zacht. Je kunt de afnemers er niet aan houden. Het is geen koopovereenkomst. Een launching cusomer daarentegen helpt wel. Daar zou je een pilot mee kunnen draaien. Maar ja... als die conservatief zijn ingesteld weet ik niet of dat haalbaar is. Waarschijnlijk heb je dat al geprobeerd?

 

Wat ook wel helpt is als je een beeld kunt schetsen van de hoeveelheid geld die je nodig hebt om het geheel naar de volgende fase te brengen. Daarmee doel ik op het hebben van een product dat gereed is om de markt mee op te gaan en een paar eerste klanten die het kopen of in ieder geval gaan gebruiken. Deze ervaring neem je mee en daar pas je dan je product / pitch weer op aan, etc. Verzamel alle data en maak er een samenhangend geheel van om te bewijzen dat je een haalbare business hebt. Daarna is het een kwestie van opschalen. 

 

Ik verwacht dat de investering voor deze eerste fase relatief laag is. Wellicht kan je dit met FFF-capital (friends, family en fools) financieren of kan je een angel investeerder overtuigen. Het zal wel duur geld zijn aangezien er nog weinig tastbare waarde is opgebouwd. De waarde wordt pas tastbaar op het moment dat er betalende klanten zijn en de omzet winstgevend groeit. Tot dat moment heb je vooral toegevoegde kosten en wordt het geheel laag gewaardeerd. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

@Hans van den Berghik heb een product in prototype fase, echter wil ik deze nu produceren en daar komen helaas kosten bij kijken alvorens ik deze kan terug verdienen door verkoop van het product. Dat is een nadeel van de maak industrie. Ik ben starter en heb nog geen kapitaal opgebouwd om dit in mijn eentje voor elkaar te krijgen helaas.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

@Maarten Visserbedankt voor het mee denken. Ik heb het prototype al met meerdere gezinnen gedeeld en hun feedback ontvangen. Mbt bescherming van IP e.d. heb ik dit ook al geheel uitgezocht en daar de beste route in uitgekozen. Ik had het voordeel al heel wat jaren in eerdere professie met heel wat patenten te maken te hebben zodat ik goed wist wat de voor en nadelen zijn en hoe hiermee om te gaan.

Link to post
Share on other sites
  • 0

@MichelleNDaar zoek ik nu inderdaad mijn weg naartoe. De spelers welke ik heb benaderd stonden hier nog niet voor open, maar misschien (nog) niet de juiste spelers gevonden. Ik blijf zoeken.

Daarnaast zat ik te overwegen om crowdfunding te starten om dit als letter of intent aan te kunnen tonen dat er daadwerkelijk publiek is voor mijn product. Dan hoef ik al minder geld van een andere partij op te halen wat het risico voor de andere partij ook al verminderd.

Link to post
Share on other sites
  • 0

@StefanOIk heb inderdaad niet een heel hoog, maar wel substantieel, bedrag nodig om tot realisatie te komen. Ik wil nu inderdaad het omdraaien en via crowdfunding aantonen (vroege fase aanschaf) dat er een publiek zit te wachten op mijn product en vanuit dat perspectief een triple-win te halen.

1) Een  X bedrag ophalen en zo minder geld nodig hebben van een investeerder

2) Publiek warm maken voor mijn product en naamsbekendheid gaan genereren

3) Inzicht geven aan mogelijke investeerders dat er een publiek en dus launching customers zijn.

 

Dan trek ik het niet B2B, maar B2C.

Dan hoef ik niet het gehele bedrag op te halen via crowdfunding wat daar ook de druk af haalt.

 

Ik begrijp wat je zegt. Als je in gesprek bent zorg dan dat je alles hebt, alles klopt en je kan schakelen. Niet dat je dan nog antwoorden schuldig moet blijven. Dat is ook niet het geval. Ik weet heel goed wat benodigd is, ik heb de productie spelers ook al in kaart en benaderd. In mijn beleving heb ik het plaatje compleet. Echter de investeerders die ik heb kunnen vinden waren niet in dit doelgebied actief en waren uit hun comfortzone of waren meer gericht op B2B. 

 

De juiste potentiele investeerder/participant zoeken vind ik op dit moment nog het meest lastig.

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 18-11-2020 om 00:30, Hercul3 zei:

Ik wil nu inderdaad het omdraaien en via crowdfunding aantonen (vroege fase aanschaf) dat er een publiek zit te wachten op mijn product en vanuit dat perspectief een triple-win te halen.

1) Een  X bedrag ophalen en zo minder geld nodig hebben van een investeerder

2) Publiek warm maken voor mijn product en naamsbekendheid gaan genereren

3) Inzicht geven aan mogelijke investeerders dat er een publiek en dus launching customers zijn.

 

Dan trek ik het niet B2B, maar B2C.

Dan hoef ik niet het gehele bedrag op te halen via crowdfunding wat daar ook de druk af haalt.

 

Ik begrijp wat je zegt. Als je in gesprek bent zorg dan dat je alles hebt, alles klopt en je kan schakelen. Niet dat je dan nog antwoorden schuldig moet blijven. Dat is ook niet het geval. Ik weet heel goed wat benodigd is, ik heb de productie spelers ook al in kaart en benaderd. In mijn beleving heb ik het plaatje compleet. Echter de investeerders die ik heb kunnen vinden waren niet in dit doelgebied actief en waren uit hun comfortzone of waren meer gericht op B2B. 

 

De juiste potentiele investeerder/participant zoeken vind ik op dit moment nog het meest lastig.

 

Denk dat dit een goede insteek is. Met de pre-sales sla je twee vliegen in één klap: je hebt klanten (en een bewijs dat er een markt is) en meteen de eerste financieringsbehoefte ingevuld. Dit geeft vertrouwen aan vroege fase investeerders om ook een stuk te financieren, waarmee je voldoende basis hebt om je backers te leveren. Je moet wel opletten waar je het geld aan uitgeeft. Ik heb eens gezien dat het crowdfunding geld op was terwijl er nog (lang) niet geleverd kon worden. Die eerste levering moest daardoor door de investeerder alsnog worden gefinancierd. Maak dus een goede begroting van de liquiditeit en neem daarin ook ruimte voor evt. tegenvallers op. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 4 leden online en 213 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept