• 0

Bestaande B.V. ombouwen tot Stamrecht B.V. en daarvandaan gaan ondernemen?

Beste mensen,

 

Onze vraag luidt als volgt:

Mijn man heeft in december 2008 een BV opgericht om een bedrijf in te beginnen. Door persoonlijke omstandigheden zijn er tot nu toe geen activiteiten in deze BV geweest.

Inmiddels is duidelijk geworden dat ik na 28 jaar ontslagen zal worden en ik hoop daarin een ontslagvergoeding mee te krijgen van 50000 a 60000 euro.

Vooralsnog zal ons inkomen alleen bestaan uit de WW-uitkering die volgt uit de beëindiging van mijn dienstverband.

Kan de BV van mijn man omgezet worden in tevens een stamrecht BV of is dat niet verstandig?

Bedoeling is dan om de gouden handdruk te gebruiken om bedrijfsmiddelen te kopen of moet je al weer zo’n 40000 euro gebruiken voor het loon van de dga en heb je zelfs waarschijnlijk te maken met 2 dga’s omdat ik als rechthebbende op de gouden handdruk als aandeelhouder bij de BV in zal moeten? (zou dat dan voor de helft moeten?).

Wat nog van belang is om te vermelden is dat ik in 2008 door ouderschapsverlofkorting en heffingskorting 1100 euro aan heffingskorting niet heb gebruikt en dat mijn man zijn algemene heffingskorting van 2074 euro terug heeft moeten betalen omdat ik niet genoeg belasting betaald had om voor deze heffingskorting (van mijn man) in aanmerking te komen.

Dus maw hebben wij nog heffingskortingen 2008 staan van 1100 en 2074 = 3174 eur staan en is middelen voor ons een veel betere optie?

Ik hoop dat de vragen duidelijk zijn.

 

(Edit door moderator: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je kunt de BV gebruiken als stamrecht BV, als je er voor zorgt dat de statuten dit toestaan. Door te gaan ondernemen met een BV waarin een stamrecht is ondergebracht, loop je wel risico's. Je kunt dan wellicht beter de BV als stamrecht- en holding BV inrichten en die BV een nieuwe werkBV op laten richten. Dat is meteen ook wel zo prettig voor het geval de onderneming goed gaat draaien en op een gegeven moment per ongeluk voor veel geld verkocht wordt.

 

Zoek even op fictief loon of gebruikelijke loon om wat meer inzicht te krijgen in de werking daarvan. Dat is namelijk ook gerelateerd aan de hoeveelheid werkzaamheden.

 

Laat ook even doorrekenen of een stamrechtBV wel voordelig is. Afhankelijk van je inkomsten en aftrekposten kan het voordeliger zijn om de ontslagvergoeding in een keer te genieten. Zeker omdat je al aangeeft dat je inkomsten in 2008 minimaal zijn geweest en middelen een optie is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.