• 0

Duurzaam beleggen, of beleggen in duurzaam?

Vooral niet met elkaar te verwarren! Want duurzaam beleggen is investeren in fondsen die op langere termijn goed voor je geld kunnen zijn en zo met beperkte risico’s duurzaam voor je geld zijn.

 

Beleggen in duurzaam is een heel andere kwestie. Hiervan kan gezegd worden dat het (nog) geen levensvatbaar bestaan kan hebben. Want wat duurzaam is kost meestal meer dan iets wat niet duurzaam is. Beleggers kijken puur naar rendement. Het zal ze dus een worst zijn of datgene waar ze in investeren goed is voor de planeet of niet. Het gaat om winst maken. Dit moet als belegger.

Groen, duurzaam, eco, noem maar op. Veelal komt het er op neer dat ergens concessies moeten worden gedaan om elders winst te maken. Vaak worden bedrijven die trachten groen of duurzaam te zijn vlotgetrokken door één of andere subsidievorm om bestaansrecht te hebben. Niet echt gunstig voor beleggers dus. Uitzondering bevestigt de regel. Omdat iedereen tracht duurzaam te zijn of te doen, ontstaat er wel een beweging die nieuwe vormen van trends in beleggen met zich mee brengen.

 

Zodra het kaf van het koren gescheiden is en investeerders weten welke nieuwe bedrijven kansen maken met een duurzaam, vaak innovatief product, wordt de mogelijkheid geschapen om toch een reuze interessante markt aan te boren.

De winst van duurzaam-denken zit hem dan ook in het handjevol bedrijven die er echt op insnijden en dat gaatje in de markt vinden waar wel serieus geld kan worden verdiend met een duurzaam product of dienst. Een aantal van deze nieuwe bedrijven heeft die potentie om een vruchtbaar bestaan te kunnen leiden. Maar dan is er het probleem. Hoe vind je ze als belegger? Ze zijn immers vaak nog niet beursgenoteerd omdat ze nog te klein zijn.

 

Early mover advantage is zo’n nieuwe trend in beleggersland. Het is in principe al heel oud. Want iedereen weet dat tijdig instappen natuurlijk zijn voordelen heeft. Maar omdat het steeds moeilijker wordt om in te schatten wat een aandeel gaat doen, scannen de grote jongens zoals Richard Florida (The rise of the creative class) en Kjell Nordström en Jonas Ridderstråle (Karaoke Capitalism) de markt af voordat de markt er is. Om zo een lekker plekje in vaak innovatieve jonge bedrijven te vergaren. Een artikel in het Financieel Dagblad maakt mensen bewust van deze nieuwe trend. Henk van Amerongen (van MKB servicedesk) schreef hier al een leuk stukje over.

 

Het early mover advantage vult een stuk van de markt op wat gezien kan worden als de kraamkamer van bloeiende bedrijven in de dop. Het maakt het mogelijk om zelfs mensen die nog niet beleggen in te laten zien wat de potentie is als je je ogen maar goed open houdt!

Het pleiten is nu voor een platform dat het geld bij de bedrijven brengt en andersom. Zo ontstaat er een gezonde samenwerking met een enorm hoog rendement. En dan pas word beleggen in duurzaam, duurzaam beleggen!

www.restnrg.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij ons geldt;

"Vreemd geld ophalen" is later "onder uit de zak betalen".....

 

Een ondernemer kan in zijn eigen bedrijf energiebesparende investeringen doen en daarmee (in de ogen van de wetgevers) duurzaam geïnvesteerd hebben. Hij bespaart direct op de energiekosten en het milieu wordt ook gespaard.

 

Je begrijpt het. Ik hou liever zelf m'n broek omhoog. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.