• 0

prive geld geleend aan een eenmanzaak tegen 48% rente wat gaat mij dit kosten?

eerst verontschuldig ik mij alvast voor mijn waarschijnlijke spelfouten en slechte zinsopbouw ik heb lichtelijk last van dyslexie vandaar!

 

het verhaal:

Ik heb ongeveer een 8 maanden geleden 10k uitgeleend aan een eenmanzaak die een pandjeshuis uitbaat (lommerd)

dit in de eerste 4 maanden tegen 10% rente per maand en later de afgelopen 4 maanden en de volgende maanden tot hij dit aflost tegen 4% rente, nu denk je waarschijnlijk in godsnaam waarom betaald iemand zoveel rente?

 

in het kort: de pandjesbaas was niet in staat om bij de bank een lening te verkrijgen en had prive ook niet genoeg om het zelf op te hoesten, aangezien het toen al erg slecht ging met de economie kwamen er steeds meer mensen in zijn winkel om goederen te belenen en moest hij op een gegeven moment nee zeggen tegen wat grotere en duurdere spullen omdat hij gewoon simpelweg niet meer genoeg geld in huis had! dit kost hem op elke euro waar hij nee tegen zegt 20% rente die hij daar per maand voor vangt (zwaar onethisch ik weet het)

ik ken de beste man al een aantal jaar en ben ook vaak uit interesse in zijn zaak geweest en weet dat hij daar goed geld verdient in ieder geval aan de beleenkant van zijn zaak! hij vroeg mij 10k te lenen aan hem tegen de helft van de maandelijkse opbrengst 20% in zijn ogen kon hij zo dus meer verdienen aan de crisis.

 

na 4 maanden had hij iemand gevonden die tegen 4% rente aan hem dat geld wilde lenen, aangezien hij netjes rente betaalde de maanden daarvoor heb ik hem dezelfde deal gegeven op mijn geld! en zijn we op die manier verder gegaan!

 

dit was een korte uitleg hoe de situatie is zodat ik geen vragen krijg over het hoge rente percentage! uiteraard mag je daar alsnog dingen over vragen mocht je dit nodig vinden.

 

( wij hebben uiteraard een contract afgesloten waarin wij ons allebei konden vinden en die naar alle redelijkheid eerlijk is voor ons beide)

 

de uiteindelijke vraag is nu, ik heb ondertussen aan rente ontvangen 4x1000 =4000 +4x400=1600 dat is in totaal 5600 euro

moet ik dit op enige manier kenbaar maken aan de belastingdienst en als dat moet hoe? en hoeveel moet ik daarvan afdragen aan de fiscale ridders??

 

mvg

 

Carteblanche

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Carteblanche,

 

Geld uitlenen tegen 10% per maand. Dat willen misschien wel meer mensen ;D

 

Ik neem aan dat je het geld uitgeleend hebt in de hoedanigheid van privé persoon.

 

Je hebt gewoon een vordering van € 10k die je aangeeft in box 3. In box 3 heb je een vrijstelling van circa € 20k als je alleen bent en circa € 40 k als je een fiscale partner hebt. Kom je met je vermogen boven de vrijstelling, dan betaal je 1,2% inkomstenbelasting.

 

Indien je de rente van € 5.600 op een bankrekening hebt staan, moet je deze uiteraard ook aangeven. Indien je de rente geconsumeerd hebt, hoef je niets aan te geven.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.