• 0

Combinatie loondienst versus eenmanszaak -> loonheffingskorting

Ik heb twee vragen betreffende mijn gecombineerde werkzaamheden in loondienst <-> mijn eenmanszaak.

 

Op de Higherlevel site kwam ik niet eenzelfde vraag tegen.

 

Sinds een jaar werk ik als webdesigner, 3-4 dagen in de week. Op zich gaat het prima, al zouden mijn declarabele uren beter kunnen. Mijn winst, dit jaar, is niet erg hoog. Per maand in ieder geval minder dan wat ik (netto) overhoud per maand in loondienst.

 

Deze maand ben ik gestart met een pt baan in loondienst, 24 uur (3 dagen) per week vanwege mijn financiele situatie, en een beetje vastigheid per maand. In mijn eenmanszaak steek ik ca. 16 uur (vanaf heden) per maand.

 

Ik werd gevraagd een loonbelastingverklaring in te vullen, maar ik weet niet wat ik moet invullen bij de loonheffingskorting.

 

Mijn boekhouder zegt

"De (nieuwe) werkgever moet de loonheffing niet toepassen, ontvang je netto wel minder, maar hoef je straks niet extra veel bij te betalen."

 

Ik heb een tweetal vragen:

 

1. Wat is jullie advies betreffende heffingskorting? Wel heffingskorting op mijn loon toe laten passen door mijn werkgever? Of niet?

 

2. Verder; ben ik met mijn 16 uur per week, en geringe winst nog ondernemer voor de Belastingdienst? Hoe kan ik zorgen dat ik dit blijf?

 

Bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je boekhouder waarschijnlijk bedoelt is het volgende: Als je de loonheffingskorting niet laat toepassen hou je per maand inderdaad netto minder over, maar dat verschil krijg je met de aangifte van de ib toch weer terug. Echter bij diezelfde aangifte geef je ook je inkomsten van je emz op en daar moet je weer belasting over betalen. Bij die aangifte heft het een het ander min of meer dus op. Maar per saldo maakt het uiteindelijk niets uit. Het is maar waar je voor kiest.

 

Verder al werk je 1 uur per maand voor jezelf dan ben je nog steeds ondernemer voor de belastingdienst. Zolang je inkomsten genereert zal dat zo blijven ongeacht hoeveel uur werk je er in steekt.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Verder al werk je 1 uur per maand voor jezelf dan ben je nog steeds ondernemer voor de belastingdienst. Zolang je inkomsten genereert zal dat zo blijven ongeacht hoeveel uur werk je er in steekt.

 

Hoewel het urencriterium niet het ondernemerschap bepaalt, waag ik toch te betwijfelen of je met een paar uur zelfstandig werken ondernemer bent. Mss voor de BTW nog net wel, maar voor de IB?

 

Voor TS: die 16 uur is zeker genoeg voor BTW-ondernemerschap als je echt zelfstandig bent. Voor de IB bepalen tal van andere zaken dat. Zoek even hier op HL, want dat zijn er nogal wat.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.