• 0

Amerikaanse, wereldwijd bezochte videodownloadsite overnemen: waar BTW betalen?

Graag info over het volgende (sta op het punt om namelijk een website over te kopen die redelijk goed draait):

 

Case:

 

1. Website die video host. Site is gehost op server in de VS.

2. Videos worden door eindgebruiker gedownload. Betreft hier xxx content (noot: het is nette adult content dus no worries - ik heb ook al gezien dat alle papieren in orde zijn zover ik kan beoordelen).

3. Gebruiker start na downloaden video op. Er word gebruik gemaakt van DRM om de content te beveiligen. Gebruiker krijgt licentie voor het materiaal na betaling (credit card). Licentie vervalt als pc wordt geformatteerd.

4. Omzet rond 35k USD per jaar.

5. Historisch ziet de omzetontwikkeling er goed uit (laatste drie jaar groei van +20 tot +50%).

 

Inzicht in de cijfers leert dat ze pas sinds twee maanden de origine van de transactie registreren: ongeveer 65% transacties is uit europeese unie. Rest is voornamelijk US, maar ook Azie + Australie.

 

Wat als ik deze site over zou kopen? Alle infrastructuur zal in US blijven staan (hosting e.d.). Ik zal echter als privepersoon eigenaar in NL worden van het geheel. Noot: gezien de omzet niet zo hoog is overweeg ik het als eenmanszaak te registreren.

 

Waar ik mij zorgen over maak is de BTW...

 

1. Is over deze omzet BTW verschuldigd als ik straks eigenaar ben in NL (terwijl server en productie etc allemaal in US plaats vind?) Mocht dat namelijk zo zijn dan gaat de deal zeker niet door. Dit omdat het percentage transacties uit EU redelijk hoog is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Avento,

 

Lastig casus.

 

Om met het makkelijkste te beginnen: voor de IB blijf je belastingplichtig in Nederland. Maar dat was de vraag niet.

De vraag gaat over de BTW.

Onder de huidige wetgeving vindt de dienst plaats bij de afnemer van die dienst als deze buiten de EU woont en het om een B2C-transactie gaat (dus dienst aan niet-ondernemer). Dat betekent: geen BTW. Bij een dienst aan een EU-afnemer geldt als plaats van dienst, de plaats waar de dienstverrichter woont, is gevestigd of een vaste inrichting heeft.

 

Vanaf 2010 wijzigt de wetgeving, maar dat geldt niet voor elektronische diensten bij B2C. Dus zelfde verhaal, alleen dan o.b.v. andere wetsartikelen.

 

Ik ga er daarbij vanuit dat de dienst in de VS plaatsvindt, dat zich daar de vaste inrichting bevindt en jij hier slechts de zaak stuurt.

MAAR, hoe de IRS (Amerikaanse fiscus) hiermee omgaat weet ik niet.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.