• 0

snap er niks van, wie is er nu verantwoordelijk...

Hallo Allemaal,

 

Ik zal mijn verhaal in het kort proberen uit te leggen.

In 2007 ben ik samen met mijn vader een vof begonnen. Voor die tijd heeft hij altijd een eenmanszaak gehad. Nu ben ik er in november uit gestapt wegens omstandigheden.

Onze opdrachtgever waar wij voor werken die betaald ons niet of nauwelijks. Ik heb het zekere voor het onzekere gekozen (heb een gezin met 2 kinderen) en ben in loondienst gegaan. Mijn broertje is in de vof gestapt , dus nu de nieuwe vennoot van mijn vader. Ik weet dat ik verantwoordelijk ben voor de schulden binnen het bedrijf van in de tijd dat ik in de vof zat. In principe kunnen alle rekeningen gewoon betaald worden van alle facturen die nog open staan bij onze opdrachtgever. Dit is ook aantoonbaar. Nu is het volgende aan de hand. 2 weken geleden ontving de vof een deurwaarder.De brief gericht aan mijn vader en de nieuwe vennoot.. Dit gaat over een betaling (die wij niet kunnen betalen door dat de opdrachtgever niet betaald..) die gemaakt is toen ik nog in de vof zat. Nu moet het bedrag betaald worden voor 25 dec. Is dit niet het geval dan moeten begin dit jaar (datum, tijd en plaats zijn ook al bekend) mijn vader en mijn broertje (dus de nieuwe vennoot..) in de rechtbank verschijnen. Ik vraag me af hoe dit kan, omdat ik nog verantwoordelijk ben..?

Wie kan mij helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Via Google cache van http://www.kneppelhout.nl:

 

Iedere vennoot is op grond van de wet aan de verbintenissen van de VOF verbonden en op die grond voor deze verbintenissen aansprakelijk. De vennoten zijn daarnaast met hun privé-vermogen hoofdelijk aansprakelijk voor de verbintenissen van de VOF indien het vennootschapsvermogen ontoereikend is.

 

Onder het huidige recht is het omstreden of de nieuwe vennoot aansprakelijk is voor de reeds bestaande schulden van de VOF. De nieuwe vennoot heeft immers part noch deel aan deze schulden gehad. Onlangs heeft de rechter in Assen beslist dat een nieuwe vennoot voor de reeds bestaande schulden van de VOF wél aansprakelijk is voor deze schulden.

 

Op grond van deze lagere rechtspraak lijkt het er dus op dat nieuwe vennoten voor dergelijke oude schulden aansprakelijk zijn. Uitgangspunt hierbij is dat de toetredende vennoot zijn aansprakelijkheid intern moet regelen met de uittredende vennoot en de crediteur hiermee niet dient te belasten. Een crediteur mag immers niet in zijn verhaalsmogelijkheden worden benadeeld.

 

Wordt een crediteur wel in zijn verhaalsmogelijkheid benadeeld? Indien een toetredende vennoot naast de uittredende vennoot aansprakelijk wordt gehouden voor de schulden van de VOF dan is er geen sprake van benadeling, maar eerder van bevóórdeling van de crediteur. De crediteur kan immers naast de uittredende ook de toetredende vennoot aansprakelijk stellen. Het is twijfelachtig of dat de bedoeling is.

 

De Hoge Raad heeft zich nog niet uitgelaten over deze materie, maar zoals het er nu naar uitziet, komt binnenkort aan alle onduidelijkheid een eind. Er is namelijk een wetsvoorstel waarin wordt bepaald dat toetredende vennoten slechts verbonden zijn voor verbintenissen van de VOF die zijn ontstaan ná zijn toetreding. Dit wetsvoorstel is echter nog niet in werking getreden. Tot die tijd is het aan te raden voorafgaand aan de toetreding de financiële positie van de VOF te onderzoeken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.