• 0

Boekingen

Hallo ik ben momenteel bezig met de administratie van een eenmanszaak/eethuis en ik begrijp wel aardig wat. Maar het klikt nog niet helemaal. Vooral de Prive/Eigen vermogen en persoonlijke stortingen. Wat is het verschil tussen eigen vermogen en prive vermogen? En wanneer wordt de Prive>EV? En zijn schoonmaakspullen, gordijnen, eetgerei, waterkoker, verf, huisvestingskosten, HUISVESTINGSKOSTEN of KANTOORKOSTEN. Of moet ik een aparte ACTIVA openen voor eetgerei, handoeken, glazen, theedoekjes, servetjes etc.

 

Dit zijn de situaties waarbij ik niet weet wat ik moet doen:

 

1/10/2009

 

   ACTIVA

0300   Machines

1000   Kas

1100   Bank

   PASSIVA

0600   Eigen Vermogen

0650   Privé

 

   UITGAVEN

   

4100   Huisvestingskosten

4300   Kantoor en administratie kosten

4700   Algemene kosten

 

 

Eenmanszaak (eethuisje) begonnen en ik heb gekocht en ontvangen:

1. Oktober - Contant ontvangen € 5000 van familie bedoeld voor de zaak ( een persoonliike lening) . € 2000 gestort op de zakelijke rekening.

2. Oktober - Lampen en gordijnen gekocht voor €1000 en betaald met bank

3. Oktober - Borden , waterkoker, vaatdoekjes gekocht voor €400 bank

4. November - Verf, hout en schoevers voor € 300 betaald contant

5. November - Schoonmaakmiddelen voor € 50 betaald met mijn prive bankrekening/pinpas

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1

1000 Kas - € 3000

1100 Bank -€ 2000

aan 065 Prive - € 5000

 

2.

 

4100 Huisvestingskosten - € 1000

aan 1100 Bank - € 1000

 

3.

4300 Kantoor en administratie kosten - €400

aan 1100 Bank - €400

 

4.

 

4100 Huisvestingskosten - € 300

aan 1100 Bank - € 300

 

5.

1000 Kas

aan 065 Prive

 

4100 Huisvestingskosten - € 50

aan 1100 Bank - € 50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van 1 zou ik maken:

 

1000 Kas - € 5000

aan 810 Lening o/g - € 5000

 

1100 Bank -€ 2000

Aan 1000 Kas - €2000 (of via kruisposten een boeking maken)

 

En van 5 zou ik maken:

4100 Huisvestingskosten - € 50

aan 0650 privé - € 50

 

 

Als 2 slechts één factuur betreft van €1000,- dan moet je deze activeren en hier over afschrijven. Dan boek je het naar inventaris oid.

Link naar reactie
  • 0
.

Wat is het verschil tussen eigen vermogen en prive vermogen? En wanneer wordt de Prive>EV?

 

Goede avond Sam C,

 

Onderstaand geef ik je de gevraagde antwoorden.

Dit wil niet zeggen dat er geen andere mogelijkheden zijn maar hiermee kun je volgens mij wel uit de voeten.

Indien je nog meer vragen hebt kun je mij ook rechtstreeks benaderen.

 

Er is eigenlijk geen verschil tussen Eigen vermogen en Privé. Het is gebruikelijk dat op de rekening Eigen vermogen het beginkapitaal en/of het vermogen van de balans staat. In de loop van het jaar worden de opnames en stortingen dan via de rekening Privé geboekt. Aan het eind van het jaar wordt het saldo van de Privé rekening overgeboekt naar het Eigen vermogen (Samen met het resultaat van de onderneming

 

 

En zijn schoonmaakspullen, gordijnen, eetgerei, waterkoker, verf, huisvestingkosten, HUISVESTINGSKOSTEN of KANTOORKOSTEN. Of moet ik een aparte ACTIVA openen voor eetgerei, handoeken, glazen, theedoekjes, servetjes etc.

 

Gordijnen worden normaal gesproken geactiveerd.

Eetgerei en waterkoker kunnen zowel geactiveerd worden als direct als kosten geboekt worden. Dit is afhankelijk van de aankoop. Alles ineens en > € 450,00 dan activeren. Kleine bedragen als kosten.

Mijn voorkeur gaat ernaar uit om de rekening onderhoud inventaris te noemen.

Schoonmaakspullen en verf kunnen op huisvestingkosten of op onderhoud gebouwen.

 

Dit zijn de situaties waarbij ik niet weet wat ik moet doen:

 

1/10/2009

 

   ACTIVA

0300   Machines

1000   Kas

1100   Bank

   PASSIVA

0600   Eigen Vermogen

0650   Privé

 

   UITGAVEN

   

4100   Huisvestingskosten

4300   Kantoor en administratie kosten

4700   Algemene kosten

 

 

Eenmanszaak (eethuisje) begonnen en ik heb gekocht en ontvangen:

1. Oktober - Contant ontvangen € 5000 van familie bedoeld voor de zaak ( een persoonlijke lening) . € 2000 gestort op de zakelijke rekening.

 

Kas € 5000

aan Lening € 5000

en

Kruisposten € 2000

aan Kas € 2000

 

2. Oktober - Lampen en gordijnen gekocht voor €1000 en betaald met bank

 

Inventaris € 1000

aan Bank € 1000

 

3. Oktober - Borden , waterkoker, vaatdoekjes gekocht voor €400 bank

 

Onderhoud inventaris € 400

aan Bank € 400

 

4. November - Verf, hout en schoevers voor € 300 betaald contant

 

Onderhoud gebouwen € 300

aan Kas € 300

 

5. November - Schoonmaakmiddelen voor € 50 betaald met mijn prive bankrekening/pinpas

 

Kas € 50

aan Privé € 50

 

Onderhoud Gebouw € 50

aan Kas € 50

 

Prettige avond,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Als 2 slechts één factuur betreft van €1000,- dan moet je deze activeren en hier over afschrijven. Dan boek je het naar inventaris oid.

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag Robbert12.

 

 

2. is niet 1 factuur. Het zijn meerdere bonnetjes zoals gordijnen, stof voor bankjes.

 

Mijn probleem is dat ik niet weet waar ik dit onder moet brengen:

 

1. Goederen voor de inrichting van het eethuis. zoals stof, lampen, gordijnen, verf, schilderijen

 

2. Goederen voor het dagelijkse gebruik in het eethuis zoals borden, theedoeken, waterkoker, menukaartjes

 

3. Goederen voor het dagelijks onderhoud zoals schoonmaakspullen,

 

 

Heb mij post veranderd om dit toe te voegen:

 

Jan bedankt voor het uitleggen van EV/Prive. Het is me nu duidelijk hoe ik het moet benaderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als 2 slechts één factuur betreft van €1000,- dan moet je deze activeren en hier over afschrijven. Dan boek je het naar inventaris oid.

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag Robbert12.

 

 

2. is niet 1 factuur. Het zijn meerdere bonnetjes zoals gordijnen, stof voor bankjes.

 

Mijn probleem is dat ik niet weet waar ik dit onder moet brengen: er van uitgaande dat alle bonnetjes kleiner zijn dan €450,- per stuk

 

1. Goederen voor de inrichting van het eethuis. zoals stof, lampen, gordijnen, verf, schilderijen overige huisvestingskosten of inrichtingskosten

 

2. Goederen voor het dagelijkse gebruik in het eethuis zoals borden, theedoeken, waterkoker, menukaartjes klein inventaris of kleine aanschaffingen

 

3. Goederen voor het dagelijks onderhoud zoals schoonmaakspullen, schoonmaakkosten

 

 

Heb mij post veranderd om dit toe te voegen:

 

Jan bedankt voor het uitleggen van EV/Prive. Het is me nu duidelijk hoe ik het moet benaderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

1. Oktober - Contant ontvangen € 5000 van familie bedoeld voor de zaak ( een persoonlijke lening) . € 2000 gestort op de zakelijke rekening.

 

Kas € 5000

aan Lening € 5000

en

Kruisposten € 2000

aan Kas € 2000

 

In dit geval een kleine toevoeging voor de volledigheid:

 

Bank €2000

aan kruisposten €2000

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.