• 0

Waar en hoe inruilartikelen boeken

Ik ben nu al bijna 24 uur mn hoofd aan het breken over het volgende.

 

Ik heb een klant die doet een bestelling, maar die ruilt ook artikelen in die ik dan weer ga verkopen. Het betreft hier artikelen die niet gekocht zijn bij mij en die ik normaal niet in het assortiment heb. Het gaat dus om meerdere inruilartikelen.

 

Ik gebruik SnelStart XD.

 

Waar moet ik die inruil artikelen nu op boeken in de verkoop factuur. Ik kan ze niet op inkopen boeken, verkopen lijkt mij ook niet. Betalingskorting lijkt mij hier ook niet van toepassing?

 

Wie o wie heeft de verlossende oplossing?

 

Ik ben net begonnen dus ik hoop dat het niet een al te rare vraag is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Roel, in Snelstart XD maak je gewoon een verkoopfactuur aan en boekt het verkochte artikel. Op een nieuwe regel boek je het ingeruilde artikel. In beide gevallen heb je de mogelijkheid om de verkoop en inruil op een aparte grootboekrekening te boeken.

Daarbij moet je wel in de gaten houden dat in een situatie van een ondernemer de btw wel en bij een particulier niet verrekend mag worden. Op de inruil kan de margeregeling van toepassing zijn.

 

Suc6

 

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Dat was ook mijn eerste poging echter gaf Snelstart dan aan dat er op een verkoopfactuur geen inkopen en verkopen mocht staan en kreeg ik steeds de melding dat de factuur niet in balans was en kon in hem niet opslaan. Had wel het vakje aangevinkt dat er zowel inkopen als verkopen op de factuur kwamen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel, ik heb het ff snel uitgeprobeerd, maar het lukt wel. Uitgaande dat het de klant een particulier is heb ik het volgende gedaan. Ik heb voor het uitproberen zelf wat bedragen bedacht ;D

Maak een verkoopfactuur aan.

Omschrijving, verkoop van het artikel € 1500 btw tarief hoog 19%

Af inruil (negatief bedrag) € 1000 btw tarief nul

 

 

Ga naar koppeling aan de rechterkant en klik (verrekijker) op voorraad. Je kunt ev. ook een nieuwe grootboekrekening maken voor margegoederen (aan te bevelen). -> basisgegevens -> specificaties.

 

Als eindresultaat de journaalpost:

Debiteuren € 785

Verkopen € 1500

Voorraad € 1000

Btw te betalen € 285

 

Mocht het nog niet lukken of de situatie anders zijn dan hoor ik dat graag.

 

Suc6

 

Rob

 

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.