-Marcel-

Senior
  • Aantal berichten

    43
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Rotterdam

-Marcel-'s trofeeën

  1. Allen nogmaals dank voor de reacties, het is mij duidelijk dat het niet kan zoals ik het in mijn hoofd had. Als oplossing schrijft de vennoot zich nu uit en mijn vriendin zich in zodat ik in alle rust alles kan afhandelen. Overigens heeft de huidige vennoot geen schulden dus dat is geen issue, het is een medisch probleem. Het overnemen van de voorraad e.d. is al geregeld gelukkig.
  2. @mmint @Cosara Bedankt voor jullie beide reacties. Wat ik mij af vraag, kan ik de VOF nog 2 weken doorzetten om alles af te handelen? Er komen nog dagelijks verkopen binnen en er worden nog dagelijks inkopen gedaan. Ik ben nu alles aan het omzetten en dat heeft tijd nodig, ondertussen gaat de handel natuurlijk gewoon door. Is dat een probleem of is het niet meer toegestaan om de bedrijfsactiviteiten door te zetten voor de komende 2 weken? Want er wordt gezegd, de VOF is beëindigd, maar feitelijk is de VOF nog wel ingeschreven natuurlijk. Dit is natuurlijk een grijs gebied en ik weet niet wat daar wel en niet in mag.
  3. Ik heb samen met iemand een VOF, dit samenwerkingsverband wordt beëindigd. De vennoot betreft een goede vriend van mij, wij hebben verder geen problemen met elkaar alleen hij heeft privé wat problemen dus hij is genoodzaakt om te stoppen met het bedrijf. Om bepaalde redenen hebben we hem vandaag al uitgeschreven, ik neem de afhandeling voor mijn rekening. Nu heb ik zelf al een eenmanszaak, en ik ga alles van de VOF overnemen, websites, voorraad e.d. Nu zijn er geen verdere vennoten dus zou de vof van rechtswege eindigen als ik het goed begrijp. Echter hoe moet ik dat praktisch zien? Ik ga nu de komende 2 weken alles afhandelen en overzetten naar mijn eenmanszaak, levert dit problemen op of hoef ik hier niet bang voor te zijn? De VOF heeft vanaf vandaag dus maar één vennoot. Alvast bedankt voor de reacties. Groeten Marcel
  4. Hallo Maarten, Duidelijk, ik snap de verwarring. Turkije is een andere lidstaat dan NL dus ik zal het zelf moeten activeren, dan ga ik dat in orde maken. Alles is geregeld, ben alleen nog bezig met een verzekering want MSC biedt dat niet aan. Groeten Marcel
  5. Overigens nog een extra vraag, hebben wij als bedrijf een EORIE nummer nodig? Ik begreep dat je het kunt uitlezen van het BTW nummer, maar moet het niet geactiveerd worden? Heb het in het verleden toen ik nog in loondienst was moeten aanvragen bij de douane maar dat is alweer even geleden.
  6. Bedankt allen, ik ben ook al heel wat wijzer en mijn forwarder in NL bleek niet te beschikken over vaste agenten in TR zodat het niet mogelijk was om rechtstreeks te factureren naar de fabriek. Ik heb via de fabriek een sales contact van MSC Rotterdam gekregen en die hebben een erg scherpe offerte gemaakt inclusief custom clearance en natransport. Hier ga ik akkoord op geven en de MSC Rotterdam neemt dan contact op met MSC TR om alles daar af te handelen. Lijkt mij de snelste oplossing. Daarbij heeft MSC een transit time van slechts 10 dagen wat ook wel prettig is. Vrachtverzekering heb ik ook een offerte voor opgevraagd bij MSC. @Logic4l, ik snap je eerste zin niet helemaal, het is toch redelijk gebruikelijk dat je FOB prijzen krijgt van een fabriek of heb ik dat mis? Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB. Alvast bedankt!
  7. Ik heb een aantal weken terug een 40FT container besteld in Turkije, port of loading Izmir. Afspraak is dat ik 50% van het factuurbedrag vooruitbetaal, en 50% binnen 28 dagen nadat ik de container in ons magazijn heb gelost. 50% vooruitbetaling is gedaan en de goederen staan inmiddels klaar voor verzending. Mijn inkoopprijzen zijn op basis van FOB, fabriek heeft wel aangeboden om het transport geheel te kunnen verzorgen echter zijn de kosten erg hoog, circa 2200 euro voor een 40ft zeetransport naar Rotterdam met natransport circa 70km. Nu ben ik zelf transport aan het regelen en heb inmiddels ook al praktisch akkoord gegeven voor een prijs van 1300 euro FOB Izmir met natransport en douanekosten e.d. Lijkt mij prima prijs. Nu regel ik eigenlijk het complete plaatje, en als ik het goed heb begrepen gaat mijn forwarder het bedrag van voortransport vanaf Izmir naar de fabriek en vice versa belasten aan de fabriek, en de kosten vanaf de boot naar mij, 1300 euro dus. Gescheiden facturatie dus. Ik heb dit nu allemaal zelf geregeld en de forwarder geeft een transportbedrijf in Turkije opdracht om daar een container heen te sturen en deze te laten laden. Heb ik nu eigenlijk niet te veel geregeld, niet qua kosten maar is het niet de normale gang van zaken dat de fabriek cq. afzender de zaken in zijn land regelt? Hoe gaat dit normaal in zijn werk? Tevens wil de fabriek alleen gefactureerd worden voor hun deel van de kosten door een Turks transportbedrijf, niet door een Nederlands bedrijf. Is dat gangbaar/gebruikelijk? Overigens worden de douane formaliteiten in het land van uitvoer wel door de fabriek geregeld en aangeleverd aan mijn forwarder. Probleem is ook een beetje dat de loading date 3 weken eerder is als toegezegd, daarom ben ik hals over kop wat dingen aan het regelen. Normaal gezien had ik dit wat beter voor kunnen bereiden. Wel prettig overigens omdat ik nu de goederen eerder in huis heb, maar de fabriek is erg aan het pushen en verwacht iedere dag een container nummer, hoe eerder de container daar weg is en bij mij op de stoep staat hoe eerder hun de rest van het factuurbedrag ontvangen uiteraard. Alvast bedankt jullie reacties.
  8. Hallo Mireille, Bedankt voor je reactie! We zijn ondertussen al een stuk verder en alles is in vraag, de VOF akte ligt momenteel ter controle in Brussel en wordt na goedkeuring over enkele dagen gepubliceerd in het Belgisch staatsblad. Bedrijfspand zijn we overeengekomen per 01 oktober, wordt mogelijk iets later maar zal slechts een paar dagen zijn. Qua sociale lasten is Xerius dit aan het uitzoeken, zowel mijn compagnon als ik hebben een vrouw en kinderen in NL dus het is even de vraag hoe het precies gaat werken qua kindertoeslag e.d. Van prive rijden is geen spraken gezien het een bestelbus is, wij zullen dan bij NL BD een ontheffing aan moeten vragen om in een auto met BE kenteken in NL te rijden, maar als het zakelijk meer dan 50% in BE wordt gereden dan is dit geen probleem, dit is exc. woon werk verkeer. Hier voldoen wij ruimschoots aan. Het is wel een heel traject in BE, in NL voor onze VOF stonden we 50 euro armer, een bak koffie en 30 minuten later weer buiten. In BE kost het traject 2 bezoeken naar BE, een week of 3 doorlooptijd en 850 euro. Maar misschien wel een mooie drempel, je moet daar wel serieus bezig zijn om iets op te starten. Ik houd jullie wederom weer op de hoogte.
  9. Geen ervaring, maar Paypal bellen lijkt mij de kortste weg.
  10. Wel goed kijken dat je aan het eind van het jaar niet een boel geld moet terug betalen omdat je voor meer uren toeslag krijgt dan dat je daadwerkelijk hebt gebruikt. De BD verrekend dit pas aan het eind van het jaar. En het gaat inderdaad om de uren van degene die het meeste werkt (mocht je een partner hebben). En nog een tip, vraag het op tijd aan het kan tot 8 weken duren voordat de beschikking is opgemaakt.
  11. Ik vraag mij af of je bij de Gamma en dergelijke zaken wel aan het juiste adres bent. Daar worden bijvoorbeeld ook geen cv ketels verkocht (of als ze het al hebben nauwelijks), ook radiatoren worden daar bijna niet verkocht. Ik denk dat je product bij zaken als Warmteservice e.d. beter tot zijn recht komt. Overigens heb ik zelf wel eventueel interesse op termijn gezien in dezelfde branche zit, alleen dan de gastoestellen en radiatoren e.d. Maar daar zal ik je een pm over sturen. Edit: ik zie dat het vooral om standalone pellet kachel gaat zonder cv- of tapwater bereiding, dat veranderd de zaak wel want de installatie daarvan is natuurlijk ''relatief'' eenvoudig. Interesse blijft overigens staan ;)
  12. Inmiddels al een heel stuk wijzer. Mijn compagnon en ik volgen momenteel een cursus bedrijfsbeheer. 23/08 hebben we daarvoor examen in Brussel. Verder is het als niet inwonende van BE een fysiek adres te hebben waarop je werkzaam kunt zijn, dus een klein kantoor met een bureau alleen mag maar een adres zonder fysiek kantoor is niet toegestaan. Ook niet als je de maatschappelijke zetel in NL houdt, wat blijkbaar kan bij een BE bedrijf. Ondertussen zijn we druk bezig met onderhandelen over een bedrijfspand wat we momenteel op het oog hebben en dat lijkt door te gaan per 1 oktober. Dus hebben we nog mooi anderhalve maand om alle randzaken te regelen en op zoek te gaan naar b.v. een boekhouder.
  13. Die reinigingsrechten zijn best realistisch, volgens mij kan je hier wel een vrijstelling voor krijgen als je zelf een container laat plaatsen voor je afval (de rioolrechten natuurlijk niet) Verder zoals gezegd is de OZB ook een puntje, is afhankelijke van de waarde van het pand maar kan best aardig wat zijn. En is het pand instapklaar als showroom? Moet er natuurlijk wel een beetje fancy uitzien neem ik aan? Verder mis ik ook eenmalige kosten voor gevelreclame, bestickering, flyers e.d.
  14. In het geval van de eenmanszaak stelt de administratie m.i. niet zoveel voor. Zeker met een opleiding en goed boekhoudprogramma moet je een heel eind komen. Zelfs BTW aangiftes zijn zelf goed te doen, mocht je goederen importeren kan het iets lastiger zijn. Zou wel aanraden om een boekhouder eens mee te laten kijken en de IB aangifte zou ik zeker ook door een boekhouder laten doen, zeker met de regelingen die er zijn als startende ondernemer. Verder kan je al je vragen ook hier kwijt natuurlijk ;) Succes en groeten, Marcel
  15. Je kan de afspraak online inplannen bij de KvK, verder kan je dan alvast een concept inschrijving klaarzetten die de KvK medewerker eventueel nog met je gaat doornemen. Komt een stuk serieuzer over bij de KvK als je goed beslagen ten ijs komt, verder scheelt het je tijd. Je krijgt direct je KvK nummer en kan ook (tegen betaling) een uittreksel meekrijgen, verder melden ze je gelijk aan bij de Belastingdienst. Ik zou dan direct door gaan naar de Bank om je zakelijke rekening aan te vragen, dit neemt soms ook wel een paar dagen in beslag (afhankelijk van je bank) Succes met je onderneming!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.