• 0

Ik had een aantal vragen met betrekking tot het depositogarantiestelseI

- Tijdens het dieptepunt van de economische crisis stond op de website bij zo'n beetje elke Nederlandse bank dat een bepaalde spaarrekening onder het garantiestelsel viel. Inmiddels moet je je best doen het nog ergens terug te vinden als het uberhaupt nog terug te vinden valt. Ik weet dat je de bank kunt opzoeken in het wft-register van de Nederlandse Bank maar vaak zie je ook uitzonderingen op bepaalde rekeningen. Hoe weet ik nu of mijn spaargeld veilig staat? Dat kan ik natuurlijk navragen, maar het zal toch ook ergens zwart op wit moeten staan neem ik aan?

- Het garantiestelsel is destijd verhoogd naar 100.000. Ik vraag mij af of je ook te horen krijgt wanneer dit weer wordt verlaagd naar het oude 20.000 of het Europese 50.000. Zijn hier overigens al plannen voor?

- Het heeft niet helemaal met de onderwerp te maken, maar ik vind het onzin weer een nieuw topic te openen. Ik maak gebruik van de FOR ipv pensioen. Jaarlijks zet ik dus 12% opzij voor na mijn 65ste. Dit kan ik op een spaarrekening tegen 2% rente (of iets dergelijks) zetten, maar dan lever ik door inflatie jaarlijks in. Ik vroeg mij af of er ook een andere (veilige) manier is.

- Ik heb een rekening bij Bizner en zij melden mij het volgende. Het lijkt mij dat ik onder het garantiestelsel val, echter vraag ik dat hier even na voor de zekerheid. Ik heb een lopende rekening en een spaarrekening bij Bizner. De rekening staat op naam van mijn bedrijf (eenmanszaak). Ik voldoe aan de onderstaande voorwaarden onder 1,2 en 3. Ik heb verder een rekening bij Robeco (ook Rabo).

Voor wat betreft de toepasbaarheid van de depositogarantiestelling van DNB op zakelijke klanten kunnen we het volgende melden. In zijn algemeenheid geldt dat kleine ondernemingen die ook een verkorte balans mogen publiceren een beroep kunnen doen op de depositogarantiestelling van DNB.

Op het depositogarantiestelsel kan een beroep worden gedaan door de volgende zakelijke klanten: natuurlijke personen die (ook) zakelijke klant zijn en rechtspersonen, met uitzondering van (middel)grote rechtspersonen die geen verkorte balans mogen overleggen. Rechtspersonen mogen een verkorte balans overleggen als zij voldoen aan twee van de volgende drie voorwaarden:

(i) een balanstotaal van € 4,4 miljoen of minder,

(ii) een netto omzet van € 8,8 miljoen of minder,

(iii) een gemiddeld aantal werknemers van 50 of minder gedurende het boekjaar

De vennootschap onder firma (VOF), commanditaire vennootschap (CV) en eenmanszaak (EZ) zijn geen rechtspersonen. De rekeninghouders in juridische zin zijn altijd een of meer natuurlijke- en/of rechtsperso(o)n(en).

Indien de vennoot van een VOF of een CV of diegene die de EZ drijft, reeds in privé of voor zichzelf een deposito aanhoudt bij de bank, dan is het deposito dat hij (al dan niet tezamen met andere vennoten) in zijn hoedanigheid van vennoot of EZ aanhoudt (de vennootschaps- of zakelijke rekening) wellicht (afhankelijk van de hoogte van het privé tegoed) niet gedekt door het depositogarantiestelsel. De vergoeding op grond van het depositogarantiestelsel geldt immers niet per rekening, maar per persoon per instelling. Wij gaan ervan uit dat de persoon die zowel privé rekeninghouder als vennoot of eigenaar van een EZ is, wordt gezien als één persoon. Deze kan derhalve slechts één maal een beroep doen op het depositogarantiestelsel.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24777-depositogarantieregeling/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 1
Tijdens het dieptepunt van de economische crisis stond op de website bij zo'n beetje elke Nederlandse bank dat een bepaalde spaarrekening onder het garantiestelsel viel. Inmiddels moet je je best doen het nog ergens terug te vinden als het uberhaupt nog terug te vinden valt.

De betaal- en spaarrekeningen van alle Nederlandse banken vallen hier onder. Alleen achtergestelde deposito's en dergelijke vallen er niet onder, maar dan staat dat er ook duidelijk bij.

Het garantiestelsel is destijd verhoogd naar 100.000. Ik vraag mij af of je ook te horen krijgt wanneer dit weer wordt verlaagd naar het oude 20.000 of het Europese 50.000. Zijn hier overigens al plannen voor?

Natuurlijk krijg je dat te horen, het zal ook uitgebreid in de media komen. Ik denk niet dat het je tegen die tijd kan ontgaan.

Het heeft niet helemaal met de onderwerp te maken, maar ik vind het onzin weer een nieuw topic te openen. Ik maak gebruik van de FOR ipv pensioen. Jaarlijks zet ik dus 12% opzij voor na mijn 65ste. Dit kan ik op een spaarrekening tegen 2% rente (of iets dergelijks) zetten, maar dan lever ik door inflatie jaarlijks in. Ik vroeg mij af of er ook een andere (veilige) manier is.

Je krijgt meer rente bij bijvoorbeeld een staatsobligatie, maar je kunt er dan niet meer bij. Hoe langer je je geld vast zet, hoe hoger de rente wordt. Bizner heeft overigens ook termijndeposito's.

Ik heb een rekening bij Bizner en zij melden mij het volgende. Het lijkt mij dat ik onder het garantiestelsel val, echter vraag ik dat hier even na voor de zekerheid. Ik heb een lopende rekening en een spaarrekening bij Bizner. De rekening staat op naam van mijn bedrijf (eenmanszaak). Ik voldoe aan de onderstaande voorwaarden onder 1,2 en 3. Ik heb verder een rekening bij Robeco (ook Rabo).

Het geld van je lopende rekening en spaarrekening samen is tot 100 000 euro gedekt, en je rekening bij de Robeco ook. Elke zelfstandige vestiging van de Rabobank valt ook onder het garantiestelsel. Aangezien ze er bijna 200 hebben, kun je er dus bijna 200 keer 100 000 euro kwijt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar