• 0

Voorbeeld of Sjabloon van bonussysteem

Hallo ,

 

Wij hebben een bonussysteem ingevoerd naar engineers toe. Dit is vooral op basis van aantal billable dagen en customer satisfaction.

Ik zou graag naar de delivery managers tevens een systeem willen invoeren en dit baserende op de contributie (winst ) van het departement.

 

Hebben jullie een sjabloon om me op weg te zetten. Ik weet dat bonus een maatwerk is, doch zijn er xls files waardoor ik het warm water niet meer dien uit te vinden.

 

Alvast hartelijke dank !

gr,

Evo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo Evo,

 

Ik kan je niet aan een template helpen, maar heb wel wat suggesties:

 

- zorg in je bonussysteem voor een piramide-constructie, m.a.w. de doelstellingen die je bij de engineers neerlegt, zullen op de een of andere manier terug moeten komen bij de managers, anders gaan ze elkaar tegenwerken; het coachen van de engineers in het maximaliseren van hun bonus moet dus bijdragen aan het behalen van de bonus door de manager; en uiteraard moeten alle inspanningen bijdragen aan de doelstellingen van de totale organisatie

 

- zorg voor een goede balans tussen de doelstellingen; welke medewerker/manager mag welke keuzes maken, m.a.w. als je een klant tevreden kunt maken, maar dit gaan ten koste van je billable uren of de winstmarge, wie hakt dan welke knoop door

 

- vaak zul je gaandeweg wat moeten stoeien met de wegingsfactoren, dus maak je model niet al te star, als het bonussysteem een verkeerd (bij)effect blijkt te hebben, moet je de vrijheid hebben om te kunnen bijsturen; goede communicatie is hierbij essentieel

 

- zorg ook voor een goede balans tussen korte en lange termijn, dat voorkomt dat mensen zich alleen gaan richten op de bonus van dit jaar

 

- in mijn ervaring krijg je altijd discussie over beinvloedbaarheid van de resultaten en op management-niveau moet je daar in de doelstellingen anders mee omgaan (bredere scope) dan op medewerker-niveau

 

Mocht je vragen hebben of je model een keer willen spiegelen, dan mag je me altijd PM-en.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.