Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
evo1020

Voorbeeld of Sjabloon van bonussysteem

Recommended Posts

Hallo ,

 

Wij hebben een bonussysteem ingevoerd naar engineers toe. Dit is vooral op basis van aantal billable dagen en customer satisfaction.

Ik zou graag naar de delivery managers tevens een systeem willen invoeren en dit baserende op de contributie (winst ) van het departement.

 

Hebben jullie een sjabloon om me op weg te zetten. Ik weet dat bonus een maatwerk is, doch zijn er xls files waardoor ik het warm water niet meer dien uit te vinden.

 

Alvast hartelijke dank !

gr,

Evo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Evo,

 

Ik kan je niet aan een template helpen, maar heb wel wat suggesties:

 

- zorg in je bonussysteem voor een piramide-constructie, m.a.w. de doelstellingen die je bij de engineers neerlegt, zullen op de een of andere manier terug moeten komen bij de managers, anders gaan ze elkaar tegenwerken; het coachen van de engineers in het maximaliseren van hun bonus moet dus bijdragen aan het behalen van de bonus door de manager; en uiteraard moeten alle inspanningen bijdragen aan de doelstellingen van de totale organisatie

 

- zorg voor een goede balans tussen de doelstellingen; welke medewerker/manager mag welke keuzes maken, m.a.w. als je een klant tevreden kunt maken, maar dit gaan ten koste van je billable uren of de winstmarge, wie hakt dan welke knoop door

 

- vaak zul je gaandeweg wat moeten stoeien met de wegingsfactoren, dus maak je model niet al te star, als het bonussysteem een verkeerd (bij)effect blijkt te hebben, moet je de vrijheid hebben om te kunnen bijsturen; goede communicatie is hierbij essentieel

 

- zorg ook voor een goede balans tussen korte en lange termijn, dat voorkomt dat mensen zich alleen gaan richten op de bonus van dit jaar

 

- in mijn ervaring krijg je altijd discussie over beinvloedbaarheid van de resultaten en op management-niveau moet je daar in de doelstellingen anders mee omgaan (bredere scope) dan op medewerker-niveau

 

Mocht je vragen hebben of je model een keer willen spiegelen, dan mag je me altijd PM-en.

 

Groet,

 

John

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 173 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept