• 0

Hoe zit het met BTW op buitenlandse factuur?

Deze vraag is hier vast al vaker gesteld maar ik kan het antwoord niet vinden. Ik krijg maandelijks een factuur van Ebay uit Luxemburg. Hier wordt 15% BTW op vermeld. Moet ik dan voor mijn inkoop gewoon 19% afdragen?

Groetjes Jen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jen,

 

Nee deze vraag heb ik iig nog niet eerder gezien. Je krijgt 15 % BTW in rekening gebracht van een Lux.bedrijf en je vraagt je af of je dan 19 % BTW over je inkoop moet afdragen.

 

Over je inkoop draag je geen BTW af, die trek je af als zgn. voorbelasting nadat je betaald hebt aan het bedrijf. Alleen, nu de Luxemburger het aan jou in rekening heeft gebracht, zal je die BTW bij de Lux.-fiscus moeten tergvragen, digitaal via de NL-fiscus.

 

Vreemd is het wel dat die Lux. aan jou BTW in rekening brengt. Om wat voor levering/dienst gaat het?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste John, Ja, dat bedoel ik ook ;-) Ben niet zo thuis in de termen ;-)

Het gaat om een rekening van Ebay. Dat hoofdkantoor zit ergens in Luxemburg. Maar even op z'n simpel gezegd: ik reken uit hoeveel BTW ik moet afdragen over mijn inkoop, daar trek ik dan de BTW die ik heb betaald over de inkoop vanaf. In dit geval dan 15 of 19%?

Groetjes Jen

Link naar reactie
  • 0

Zoals John ook reeds aangaf hoef je geen BTW af te dragen over je inkoop. Deze BTW kun je wel terugvorderen (in dit geval via de Luxemburgse fiscus.) Als voorbelasting kun je dus niks meenemen in je Nederlandse BTW-aangifte. Je hebt immers ook geen Nederlandse BTW betaald.

Link naar reactie
  • 0

Deze BTW kun je wel terugvorderen (in dit geval via de Luxemburgse fiscus.) Als voorbelasting kun je dus niks meenemen in je Nederlandse BTW-aangifte. Je hebt immers ook geen Nederlandse BTW betaald.

 

@ Robbert: terugvragen van niet-NL- BTW in een ander EU-land gaat vanaf 1 jan.2010 via de NL-fiscus MAAR idd niet op de NL-BTW-aangifte. De NL-fiscus verzamelt de verzoeken en stuurt ze door naar de andere EU-landen.

Ik kan de site zo snel ff niet vinden, maar..... ik zoek nog.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Deze BTW kun je wel terugvorderen (in dit geval via de Luxemburgse fiscus.) Als voorbelasting kun je dus niks meenemen in je Nederlandse BTW-aangifte. Je hebt immers ook geen Nederlandse BTW betaald.

 

@ Robbert: terugvragen van niet-NL- BTW in een ander EU-land gaat vanaf 1 jan.2010 via de NL-fiscus MAAR idd niet op de NL-BTW-aangifte. De NL-fiscus verzamelt de verzoeken en stuurt ze door naar de andere EU-landen.

Ik kan de site zo snel ff niet vinden, maar..... ik zoek nog.

 

groet,

 

John

 

Bedankt dat je het nog eens aanstipt. Ik was er wel van op de hoogte, maar mijn woordkeuze was enigszins ongelukkig. Is wel een handig punt om de lezer goed op te wijzen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Ik heb een webshop op Ebay en die brengen daar kosten voor in rekening, Een percentage van wat ik verkoop. En aan het eind van de maand krijg ik daar een factuur voor.

 

groetjes Jen

 

Is er geen mogelijkheid om Ebay je BTW-nummer te verstrekken? Zodat er geen luxemburgse BTW geheven hoeft te worden?

Link naar reactie
  • 2

Jen,

 

De Lux. moet dan factureren zonder BTW. De heffing van de BTW moet hij aan jou verleggen. Daarvoor moet hij jouw BTW-identificatienummer hebben.

Jij geeft vervolgens 19 % over het gefactureerde bedrag aan op je aangifte BTW bij lev/diensten uit EU landen en je trekt 't als voorbelasting op dezelfde aangifte weer af. Saldo 0.

 

Op die manier doe je dat gewoon op je NL-BTW-aangifte en heb je niet te maken met die speciale site waar je veel langer op je geld moet wachten.

 

Bel die Luxemburgers en vertel ze dit, want dit gaat niet goed.

 

Je BTW-identificatienummer bestaat uit 14 posities zonder spaties/punten. Is je BTW-nummer 8008.91.234.B.01, dan is je

BTW-identificatienummer: NL800891234B01.

Is je BTW-nummer korter, bijv. 12.34.567.B01 dan moet je voorloopnullen gebruiken en wordt 't: NL001234567B01

 

Suc6

 

John

Link naar reactie
  • 2

Jen,

 

De Lux. moet dan factureren zonder BTW. De heffing van de BTW moet hij aan jou verleggen. Daarvoor moet hij jouw BTW-identificatienummer hebben.

Jij geeft vervolgens 19 % over het gefactureerde bedrag aan op je aangifte BTW bij lev/diensten uit EU landen en je trekt 't als voorbelasting op dezelfde aangifte weer af. Saldo 0.

 

Op die manier doe je dat gewoon op je NL-BTW-aangifte en heb je niet te maken met die speciale site waar je veel langer op je geld moet wachten.

 

Bel die Luxemburgers en vertel ze dit, want dit gaat niet goed.

 

Je BTW-identificatienummer bestaat uit 14 posities zonder spaties/punten. Is je BTW-nummer 8008.91.234.B.01, dan is je

BTW-identificatienummer: NL800891234B01.

Is je BTW-nummer korter, bijv. 12.34.567.B01 dan moet je voorloopnullen gebruiken en wordt 't: NL001234567B01

 

Suc6

 

John

 

Dat kan zelf gedaan worden. Zie deze link van ebay om te zorgen dat de BTW voortaan verlegd gaat worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.