• 0

Aanschaf bedrijfspand ZZP / Prive of zakelijk?

Geachte dames en heren,

 

Ik heb even een vraag: ;D

 

Ik ben met mijn vrouw bezig een bedrijfsruimte (staat ex-BTW te koop, Bouwjaar 2001) aan te schaffen (voor een fotostudio van mijn vrouw).

Echter is mijn vrouw pas sinds begin 2010, ZZP-er met nog niet voldoende omzet om dit zakelijk te kunnen financieren.

In mijn optiek is het 't beste om of een tweede hypotheek te nemen ofwel dit pand te financieren uit de overwaarde van ons huidige koophuis, plus een deel eigen geld.

 

Wat is nu het beste om te doen, om maximaal van het belastingvoordeel (evt. investeringsaftrek) te kunnen profiteren?

 

Ik verneem graag even jullie reacties. Alvast bedankt!

 

Groeten JW ;)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

IB-onderneming? Dan volgt de financiering het object. Dat wil zeggen, dat als het pand alleen zakelijk wordt gebruikt, dit verplicht ondernemingsvermogen is. Een financiering die daarmee samenhangt, behoort daarmee ook tot de onderneming, ongeacht wat als onderpand dient. Dus een tweede hypotheek op je eigen woning is ook mogelijk. Die lening valt dan niet onder de eigenwoningregeling, maar zit wel in box 1 (dus aftrekbare rente), want die staat op de ondernemingsbalans.

 

Eigen geld dat je erin stopt wordt daarmee ondernemingsvermogen. Dat kan dus ook prima.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.