loading
Ga naar inhoud
jen
Verberg

Loonbelasting betalen: wanneer ik geld verdien, of wanneer ik het privé opneem?

vraag

Ik heb een soort van eeuwigdurende discussie met m'n man over de loonbelasting in m'n eenmanszaak. Als ik van mijn zakelijke rekening geld overmaak naar mijn prive rekening (een soort salaris dus) hoef ik toch gèèn loonbelasting te betalen? Ik kan toch ook gewoon geld opnemen zonder daar loonbelasting over te hoeven betalen? Ik betaal toch alleen inkomstenbelasting over alles wat ik verdien? Nou maar hopen dat ik gelijk heb ;)

Groetjes Jen

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar bericht
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi Jen,

Ik denk dat hier sprake is van begripsverwarring. Loonbelasting is alleen verschuldigd als je personeel in dienst hebt en heeft dus helemaal niets te maken met privé-opnamen.

Inkomstenbelasting betaal je over de winst van je eenmanszaak en staat dus ook los van de privé-opnamen.

Misschien dat jullie boekhouder het kan uitleggen ;)

Gr

Odeon

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi Odeon,

Bedankt voor je reactie. Bij mij is die verwarring er niet ;) Bij m'n man wel omdat hij een BV heeft. Als hij dus geld opneemt van z'n zakelijke rekening is dat een salaris die hij zichzelf betaalt. Maar dat is in mijn geval dus niet zo.

Groetjes Jen

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Je man is in loondienst bij zijn BV en op zijn salaris dient inderdaad loonheffing ingehouden te worden. Bij een eenmanszaak speelt dit niet, omdat je niet in loondienst bent bij je eenmanszaak.

Gr

Odeon

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Breng jouw businessplan naar een higher level!

Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

• Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis