• 0

Eenmanszaak en BV

Beste Forumgenoten,

 

Het is inmiddels bijna 1 jaar geleden dat ik hier kwam voor advies over een Nederlandse eenmanszaak en sindsdien heb ik het gevoel alsof ik in een raket zit. Het product is aangeslagen en inmiddels wordt er ruim 7000 euro winst per maand gehaald.

 

Mijn grootste klant (twee directeuren) en ik hebben inmiddels een aanverwant product in gedachte en willen hier graag een gezamelijke BV voor oprichten, waarvan we dan alle drie 33,3% van de aandelen in bezit krijgen.

 

Het plan dat nu op tafel ligt is als volgt:

- ik hou mijn Nederlandse eenmanszaak en stap daarnaast als prive persoon in de BV. De andere 2 directeuren zullen allebei instappen met een BV uit hun holding. Hierbij zullen statuten worden opgesteld waarin staat dat alle belangrijke / financiële beslissingen door alle drie de aandeelhouders goedgekeurd moeten worden om te voorkomen dat ik buitenspel kom te staan.

 

Maar is dit een juiste keuze? Is deze keuze uberhaupt toegstaan? Ik ken de regel "1 BV = geen BV" en daarnaast woon ik in België waardoor ik ook bijv. een BVBA zou kunnen oprichten.

 

Andere opties zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:

- Mijn eenmanszaak omzetten in een BV en dan met deze BV aandeelhouder worden van de nieuwe BV.

- Mijn eenmanszaak omzetten in een BV, een nieuwe holding BV oprichten en deze holding eigenaar laten worden van de voorheen eenmanszaak BV en met de holding BV in de nieuwe BV stappen.

- Mijn eenmanszaak in Nederland beïndigen, hier een Belgische BVBA van maken en als BVBA of prive persoon in de nieuwe BV stappen (heeft niet echt mijn voorkeur omdat ik weinig verstand heb van Belgische regelgeving, echter mocht dit (veel) voordeliger zijn dan sta ik hier uiteraard voor open).

 

Hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties? Wat zouden jullie doen? En hebben jullie verder nog concrete tips?

 

Groeten,

Peter

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.