• 0

Hulp nodig bij aangepaste regeling distributie/agent

Wij willen een merk in Nederland gaan promoten en verkopen. Het merk werkt alleen samen met grote distributeurs en wil ons daarom geen distributeurschap geven.

 

Wij zijn niet van plan om veel effort en tijd te stoppen ih promoten van het merk als daar geen extra marge en mogelijkheden tegenover staan.

 

We willen ook B2B gaan leveren en hebben daarvoor betere inkoopprijzen nodig.

 

Het station van distributeurschap lijkt niet haalbaar, ze distribueren nu vanuit 1 land in Europa en er is nog 1 land met een grote eigen distributeur.

 

Wij zouden er wel voor openstaan om de markt te bewerken als we de juiste inkoopprijzen zouden krijgen ook al lopen we dan het risico dat er ooit in Nederland een grote distributeur komt die daarna de markt gaat bewerken.

 

Ons idee tot nu is om te bespreken dat wij betere inkoopprijzen krijgen dan nu zodat we ook B2B kunnen leveren en dat deze inkoopprijzen in stand blijven ook als er in NL een echte distributeur komt. Voordeel voor het merk is dat er dan actief in NL gepromoot wordt, voordeel voor ons is dat wij onze markt kunnen uitbreiden. Nadeel is dat er van de ene op de andere dag een distributeur kan komen waardoor we er in ieder geval aan de B2B kant een grote concurrent bij hebben.

 

Aan de andere kant staat niks doen en dat levert ook niet meer op. We zijn ons er dus van bewust dat het voordeel tijdelijk is en moeten onze inspanningen daar dus ook op afstemmen.

 

Ben benieuwd of jullie hier een mening over hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp je niet helemaal. :-[ Je bedoelt dat je toch nog wil proberen te onderhandelen met het merk zodat je 1 van de distribiteurs kan worden? Of ga je toch bij 1 van de distribiteurs kopen maar dan proberen betere prijzen te krijgen?

 

Ik snap helemaal dat je mijn berichtje niet helemaal snapt :) Ik ben wat te omschrijvend en ik ben er al zolang over ah denken dat ik het waarschijnlijk niet duidelijk genoeg opschrijf. Thanks voor de vraag om verduidelijking.

 

Het liefst zou ik gewoon bij de distributeur in Europa inkopen (super service) maar ik ben wel bereid om een forse voorraad te nemen. Ik wil ook best distributeur zijn maar dat willen zij niet dus die optie valt gewoon af, ze hebben strikte richtlijnen over omvang en daar komen wij echt bij lange niet aan (aantal verkopers, aantal producten, aantal klanten etc).

 

Als ik actie ga ondernemen in NL op dit product dan wil ik ook aan B2B kunnen leveren en dus moeten mijn prijzen beter.

Link naar reactie
  • 0

Als rechtstreeks inkopen sowieso al afvalt zou ik persoonlijk nadenken hoe je het beste kan uitleggen wat je plan is en dat je daarom betere prijzen wilt hebben. Betere prijzen omdat je groot inkoopt moet kunnen, ik weet alleen niet in hoeverre ze mee zullen werken omdat je het in feite doet om hun concurrent te worden....Maar zoals je zelf al zegt, je maakt de markt wel groter voor hun. Ik denk dat ik zelf uitgebreid de voor/nadelen voor jezelf en voor hun op een rij zou zetten. Wil je het nog steeds, neem dan contact met hun op en ga er desnoods langs. Bedenk dan ook tegenargumenten voor hun nadelen.

 

Ik vind het alleen wel altijd een dilemma over hoeveel tijd je moet stoppen in iets waarbij de kans groot is dat er een concurrent komt. Toevallig jeukt het bij mij al een tijdje om leverancier te worden van een bepaalde product waarvan in heel Europa nog geen leverancier te vinden is. Zonde om te laten liggen....alleen valt er aan waar ik al mee bezig ben nog veel te verbeteren en de kans is groot dat iemand anders met hetzelfde idee zit. En als je teveel hooi op je vork neemt is de kans ook weer groot dat de service & kwaliteit meteen daalt. Dilemma's... ;)

Link naar reactie
  • 0

En een combinatie van wederverkoper/agent?

 

Je verkoopt als wederverkoper in je eigen shop waarbij je je normale inkoopprijzen hanteert, en wordt agent voor b2b-verkoop waarbij je een percentage van de verkopen via dat kanaal ontvangt

 

De opname van de producten in je eigen shop is namelijk meteen reclame voor je agentuur en zal alleen om die reden al voor geinteresseerde third-parties zorgen.

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.