Jump to content

Sandra.

Legend
  • Content Count

    881
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

68

Personal info

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

Vision

  • My opinion about entrepeneurship
    Vrijheid en voldoening, daarom zie ik ondernemen als een hobby wat je doet uit vrije wil, en niet als een baan die puur noodzakelijk kwaad is.
  1. "Vermeld op de factuur in elke gewenste taal: 'tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68' of 'artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112'"" 😉 Ik heb zelf dit: 0% VAT because of Intra Community supply (ICP) (Table II, part a, item 6, OB Act '68' | tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68')
  2. 😁 we zijn tegelijk met hetzelfde bezig, ik wilde ook net naar https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/factureren/extra_factuureisen_bij_goederen verwijzen inderdaad, daar staat: "U factureert met 0% btw. Daarom moet op uw factuur een aanduiding staan waaruit blijkt dat het een intracommunautaire levering is. Vermeld op de factuur in elke gewenste taal: 'tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68' of 'artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112'" Ik zie bij een Franse leverancier wel bijvoorbeeld dit: ExonĂ©ration de TVA - article 262 ter du CGI (Exemption from VAT - Article 262b of the CGI volgens google translate) en bij een Duitse alleen dit: VAT 0% Intra Community supply Dus dat moet er iig wel bij staan, voor de rest zie ik qua factuurregels geen andere uitzonderingen.
  3. Ik heb gebeld met de belastingdienst. Qua bewijsstukken voor nu is CMR document niet verplicht en verwees hij naar https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/administratie_bijhouden_van_goederen_en_diensten_naar_andere_eu-landen/aantonen_dat_u_goederen_levert_aan_afnemers_die_aangifte_doen/ "Zijn de goederen naar een ander EU-land vervoerd? U toont aan dat de goederen naar een ander EU-land zijn vervoerd met bijvoorbeeld de volgende documenten: de polis van een vervoersverzekering een kopie van de vrachtbrief" met als opmerking 'er zijn geen harde eisen, het gaat om totaalplaatje', dus cmr formulier niet verplicht. Qua vraag over de 2 bewijzen voor 2020 kon hij nog geen info geven aangezien het nog door 1ste kamer moet. Tijdens googelen kwam ik wel https://www.sva.nl/weg-en-wagen/fiscale-bewijskracht-van-de-digitale-vrachtbrief tegen met oa "Ik weet dat in de discussies over mogelijkheden om BTW-fraude te voorkomen, is nagedacht over een systeem waarbij een leverancier pas aanspraak zou kunnen maken op toepas­sing van het BTW-nultarief op het moment dat de leverancier een ontvangstbevestiging terug krijgt. In feite is dat wat de Duitse GelÀngenbestÀtigung doet. " Dat sluit wel aan op wat een collega-ondernemer van Duitse leverancier kreeg, namelijk dat je per se mailtje moet sturen zodra je zijn levering ontvangen heb.
  4. Tijdens Prinsjesdag hebben ze het hier blijkbaar ook over gehad, ik citeer vanaf https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/prinsjesdag-2019-wijzigingen-in-de-omzetbelasting/ : Een CMR document hebben ze volgens mij alleen bij grote zendingen zoals pallets, niet bij doosjes via postnl of ups...ik vraag me af waarom er 2 bewijsstukken moeten zijn...dus 2 onafhankelijke partijen?
  5. Qua toestemming van gemeente liep ik keer tegen soortgelijk probleem aan....wel al op industrieterrein, maar qua bedrijfsbestemming stonden er alleen paar specifieke bedrijfstypes vermeld. In eerste instantie zou ik geen toestemming krijgen ('want detailhandel dus mag het niet op industrieterrein'). Uiteindelijk kreeg ik wel medewerking toen ik contact legde met iemand anders van de gemeente EN vooral toen ik 'n document had gevonden van groep gemeenten waarin duidelijk vermeld stond waar webwinkels mogen (mogelijkheid tot afhalen: winkel, anders mag het op industrieterrein). Ik moest dus verzoek indienen met uitgebreide beschrijving wat voor bedrijf er komt, vermeldde bijvoorbeeld ook dat er geen advertentie geplaatst zal worden, daarmee ging gemeente akkoord en toen was er nog maand wachttijd voor het geval bewoners protest zouden geven. Je zou dus kunnen kijken of je via via info kan krijgen van iemand anders van de gemeente die daar wel meer voor open staat. Maar, als het nu om een woning gaat, en je misschien zelf al aan had gegeven om hoeveel pakketten het ging, dan ben ik bang dat de kans klein is dat ze eraan gaan meewerken. Soms is het beter om slapende honden niet wakker te maken, maar daar is het nu al te laat voor.
  6. De frustratie als de week alweer voorbij is en niet alles wat ik wou klaar is. Mooie luxeprobleem, ik weet nog wel hoe ik tijdens stage de dagen vaak aftelde, dus ik ben blij met dit ‘probleem’. ;-) wat ik wel echt fijn zou vinden is dat ik bij werken voor een baas minder mee bezig zou zijn tijdens vrije tijd. Sinds ik kinderen heb werk ik niet meer zo vaak ‘s savonds door (toch geen energie voor 😮) maar denk er wel vaak aan, dat zal bij een baas wel minder zijn.
  7. Mijn ervaring is dat bijna alle banken alleen zakelijke hypotheek geven. Dankzij eigen inleg is het ons uiteindelijk via Rabobank gelukt volledig particuliere hypotheek te nemen. Oude hypotheek wegens hogere rente niet meegenomen, wel overwaarde vorige huis meteen in nieuwe huis gestopt.
  8. Je zou een mailtje kunnen sturen naar Jrvandenherik@fivestar-services.de of bellen en het probleem voorleggen en kijken hoe zij reageren en wat ze kunnen bieden. Bij mij werd in het verleden vaak samples afgenomen en omdat de expediteur die ik toen had ook slordig was (vergeten samples op te halen, uitslag pas laat doorgeven, etc) ben ik gaan zoeken naar andere expediteur en vroeg ik meteen hoe ze omgaan met dit soort problemen. Ik denk dat geen enkele expediteur zomaar kan zorgen dat de douane het sneller afhandelt, maar het maakt wel verschil vind ik of de expediteur ĂŒberhaupt navraag doet en meedenkt hoe het volgende keer voorkomen kan worden of sneller afgehandeld kan worden. Het ging mij er ook vooral om dat er iemand bij kon zijn als de samples werden afgenomen, zodat hij eventueel kon aantonen dat er reeds onderzoeken zijn gedaan. Fivestar-services kon dat wel, zodoende overgestapt. Veel succes verder.
  9. Ik ben onderweg :) even schopje omhoog: schuift er nog iemand aan?
  10. Fijn dat de verkoop iig flink groeit. Ik heb niet een specifieke tip, maar wat ikzelf doe sinds ik groothandelaar ben (en dus ook steeds meer moet investeren) is in excel per maand verwachte omzet en verwachte kosten (x percentage van omzet + incidentele kosten) en zo dus een schatting heb van eindsaldo per maand en dus welke maanden ik het misschien krap zal hebben qua liquiditeit, maar het blijft 'n gok natuurlijk hoeveel omzet gehaald zal worden, kan wel soort worst case scenario maken. Ik heb wel 1 vraagje aan jou. Je zei: Zou ik alsjeblieft mogen vragen hoe / met welk bedrijf je goede afspraken heb gemaakt? Ik stuur nu via pakketmail.nl of postnl (ook wel contract) maar goedkoper kan natuurlijk altijd interessant zijn. Alvast bedankt!
  11. Het lost niet alle personeel op, maar zou er geen kans tussen zitten dat er niemand tussen zit die zelf eigen bedrijf wil starten (de naamsbekendheid en klantenkring is er immers al) en iig met (aantal) collega's kan blijven werken? Hoewel de ontslagvergunning van uwv dan misschien weer lastiger gaat....Veel succes toegewenst!
  12. Ah, had inderdaad alleen op 'Apple' gelet. Dat verklaart ook meteen het verschil van Nederlandse btw nummer op mijn imac factuur en Ierse btw nr op mijn icloud factuur....
  13. Ik snap de verwarring. Deze pagina van de belastingdienst drempelbedragen afstandsverkopen zal duidelijk maken waarom je bij aankoop van Apple in Iederland toch Nederlandse btw op factuur heb: "Levert u in een jaar voor meer dan het drempelbedrag goederen aan particulieren, aan ondernemers die geen btw-aangifte doen, of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn? U moet dan het btw-tarief van het land van uw klant in rekening brengen. Dit doet u vanaf het moment dat uw omzet voor dat land hoger is dan het drempelbedrag, voor de rest van het jaar en in ieder geval ook het volgende jaar." Hier staan de bedragen per land: https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/traders/vat_community/vat_in_ec_annexi.pdf Dus omdat Apple voor meer dan 100.000 euro omzet in Nederland draai moeten ze de Nederlandse btw rekenen, en kan je het dus heel eenvoudig terugvragen. (valt me trouwens op dat meeste landen 35.000 maar ons klein kikkerlandje toch 100.000 als grens heeft, net als Luxemburg) Stel je koopt iets bij een kleine bedrijf wat dus nog niet over drempelbedrag gaat, dan zou je eigenlijk moeten vragen of ze ook intracommunautaire levering (ICL) doen, wat betekent dat je geen btw hoeft te betalen aan hun. Wat duidelijkheid factuur betreft, als ik kijk naar mijn apple factuur van imac zie ik duidelijk Nederlandse btw nummer. Als ik kijk bij apple factuur van icloud zie ik wel Ierse btw nummer....zou het dan toch andere holding zijn die wel nog onder deze drempelbedrag valt? ???
  14. Iets anders dan een winkel. Begin bijvoorbeeld met workshops / kinderfeestjes bij de persoon thuis, dan heb je geen pand nodig. Dan heb je wel creatieve werk maar geen hoge lening. En als blijkt dat je het ondernemen erg leuk vindt (er komt heel veel bij kijken) en het kriebelt nog steeds om winkel te starten....dan kan je altijd nog proberen die stap te nemen.
  15. Goed punt, groothandels verkopen al zoveel artikelen, de kans is klein dat ze uitgebreid de tijd erin stoppen om dit te promoten. Mijn ervaring met de professionele, grote groothandels is dat ze alles zelf produceren. Ik ben bang dat het voor hun niet interessant genoeg zal zijn (lagere winst) om ook hier de tijd in te stoppen. Of je zou de concept voor 1 prijs aan ze moeten verkopen (en daarna dus helemaal van hun), maar je loopt dan wel risico dat ze er net 'n eigen draai van maken en zo hun eigen product maken. Tips / ideeën die me te binnen schieten zijn geen antwoord op je vraag, maar heb je al eraan gedacht bloggers te vragen eens te bloggen over jouw producten, of resultaten (dus wat je ermee gemaakt hebt) te posten op facebook groepjes zodat de leden interesse krijgen en het ook willen kopen?

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept