Ga naar inhoud

Sandra.

Legend
  • Aantal berichten

    892
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

74

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Visie op

  • Mijn mening over ondernemerschap
    Vrijheid en voldoening, daarom zie ik ondernemen als een hobby wat je doet uit vrije wil, en niet als een baan die puur noodzakelijk kwaad is.
  1. Er is gelukkig al veel advies gegeven zie ik. 2 tips die ik kan geven: - geef aan de bank aan hoeveel eigen geld je kan inleggen in de woning. Hoe lager de hypotheek tov prijs woning hoe minder risico voor de bank. - bij rabobank ben ik beiden keren goed geholpen. Hoewel ik eerder de advies van Norbert zou volgen, om het via iemand die hier ervaring mee heeft aan te vragen.
  2. Zie eventueel https://privatelabelvoedingssupplementen.nl/ ik weet dat zij lagere minimale afname hebben.
  3. Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb geprobeerd correctie via de site door te geven, dus aangifte juni selecteren en dan meteen aangeven wat van juli in de min moet, maar dat blijkt niet te kunnen omdat je alleen mag corrigeren wat voor de betreffende maand was. Heb dus toch maar gebeld (erg fijn hoe snel iemand aan de lijn) en die zei dat 'n brief toch voldoende zou moeten zijn.
  4. Ik had begin juli al ICP aangifte over juni gedaan maar deed die per ongeluk onder juli. Ik kwam erachter omdat ik post van de belastingdienst kreeg met de melding dat mijn Q2 totale ICP lager is dan Q2 'levering binnen Europa' aangegeven bij belastingdienst, dat ik de verschil per post moet verklaren. Ik denk dat ik het kan oplossen door alsnog juni aangifte te doen (weliswaar te laat) met dan daarin meteen correctie met datum juli (alles dus in de -), en ik zal dus de brief opsturen naar de belastingdienst om het uit te leggen. Weten jullie toevallig of dit inderdaad de makkelijkste manier van oplossen is? Hopelijk geen boete omdat de aangifte voor juni nu dus 'te laat' is (paar jaar terug had ik boete omdat ik keer over heel kwartaal icp aangifte had gedaan ipv per maand). Alvast bedankt.
  5. Iedereen bedankt voor het meedenken.
  6. Het was inderdaad de afstandsverkoop, vandaar ICP en vandaar dat ik me afvroeg of het niet uitmaakt dat ik verzendbewijs mei heb terwijl factuur in augustus (als ik via creditfactuur en nieuwe factuur oplos).
  7. Ze had de btw nummer al. Het ging eigenlijk fout om het volgende: jaren geleden toen ze bij mijn retail bestelde en ik zag dat ze ook bedrijf heeft maakte ik account voor haar aan bij mijn groothandel, zonder btw nummer (want die had ik niet) dus ook niet btw vrij. In mei ging ze voor het eerst kopen en vulde toen btw nummer in, achteraf had ik toen 0% btw moeten instellen. maar ik had het niet gemerkt (heb immers ook kleine bedrijven als klanten met btw nummer die wel btw moeten betalen). Nu ze zelf aangaf dat ze normaal gesproken met 0% btw in koopt en de btw graag terug wil ben ik aan het uitzoeken hoe ik die van mei netjes volgende de regels kan corrigeren.
  8. Bedankt voor jullie reacties. Dus door creditnota te maken met de nieuwe factuur datum in de maand dat ik nog ICP aangifte moet doen zou goed moeten zijn? Maakt niet uit dat de verzendbewijs (dat product Nederland verlaten heeft) om eerdere maand gaat?
  9. Een Belgische klant had in mei en juli een bestelling geplaatst bij mijn groothandel, er was automatisch btw gerekend. Nu blijkt ze geldige btw nummer te hebben en wilt ze graag de betaalde btw terug. Ik heb nog geen ICP aangifte over juli gedaan dus die van juli kan ik eenvoudig oplossen, maar hoe moet ik die van mei oplossen? Is het een idee een creditfactuur te maken voor de betaling van mei, en 'n nieuwe factuur met dan 0% btw? Alvast bedankt!
  10. Ik weet van een andere zzp'er dat hij +- 600 a 800 euro kwijt is. Maar het beste is meerdere offertes op te vragen.
  11. ICP aangifte doe je voor jouw leveringen wat jij geleverd hebt en waar je geld voor kreeg, niet voor wat je gekocht hebt. Tijdens BTW aangifte moet je het wel melden onder 4b leveranciers binnen EU, en dan de 21% btw optellen bij je te vorderen btw.
  12. "Vermeld op de factuur in elke gewenste taal: 'tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68' of 'artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112'"" 😉 Ik heb zelf dit: 0% VAT because of Intra Community supply (ICP) (Table II, part a, item 6, OB Act '68' | tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68')
  13. 😁 we zijn tegelijk met hetzelfde bezig, ik wilde ook net naar https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/factureren/extra_factuureisen_bij_goederen verwijzen inderdaad, daar staat: "U factureert met 0% btw. Daarom moet op uw factuur een aanduiding staan waaruit blijkt dat het een intracommunautaire levering is. Vermeld op de factuur in elke gewenste taal: 'tabel II, onderdeel a, post 6, Wet OB '68' of 'artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112'" Ik zie bij een Franse leverancier wel bijvoorbeeld dit: Exonération de TVA - article 262 ter du CGI (Exemption from VAT - Article 262b of the CGI volgens google translate) en bij een Duitse alleen dit: VAT 0% Intra Community supply Dus dat moet er iig wel bij staan, voor de rest zie ik qua factuurregels geen andere uitzonderingen.
  14. Ik heb gebeld met de belastingdienst. Qua bewijsstukken voor nu is CMR document niet verplicht en verwees hij naar https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/administratie_bijhouden_van_goederen_en_diensten_naar_andere_eu-landen/aantonen_dat_u_goederen_levert_aan_afnemers_die_aangifte_doen/ "Zijn de goederen naar een ander EU-land vervoerd? U toont aan dat de goederen naar een ander EU-land zijn vervoerd met bijvoorbeeld de volgende documenten: de polis van een vervoersverzekering een kopie van de vrachtbrief" met als opmerking 'er zijn geen harde eisen, het gaat om totaalplaatje', dus cmr formulier niet verplicht. Qua vraag over de 2 bewijzen voor 2020 kon hij nog geen info geven aangezien het nog door 1ste kamer moet. Tijdens googelen kwam ik wel https://www.sva.nl/weg-en-wagen/fiscale-bewijskracht-van-de-digitale-vrachtbrief tegen met oa "Ik weet dat in de discussies over mogelijkheden om BTW-fraude te voorkomen, is nagedacht over een systeem waarbij een leverancier pas aanspraak zou kunnen maken op toepas­sing van het BTW-nultarief op het moment dat de leverancier een ontvangstbevestiging terug krijgt. In feite is dat wat de Duitse Gelängenbestätigung doet. " Dat sluit wel aan op wat een collega-ondernemer van Duitse leverancier kreeg, namelijk dat je per se mailtje moet sturen zodra je zijn levering ontvangen heb.
  15. Tijdens Prinsjesdag hebben ze het hier blijkbaar ook over gehad, ik citeer vanaf https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/prinsjesdag-2019-wijzigingen-in-de-omzetbelasting/ : Een CMR document hebben ze volgens mij alleen bij grote zendingen zoals pallets, niet bij doosjes via postnl of ups...ik vraag me af waarom er 2 bewijsstukken moeten zijn...dus 2 onafhankelijke partijen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.