• 0

Btw aangifte van DDP geleverde goederen uit China

Hallo,

 

Ik weet dat het hier al vaker over is gegaan maar voor mijn specifieke geval is het nog niet geheel duidelijk. 

 

Ik als btw plichtige eenmanszaak heb goederen ingekocht uit China die zijn geleverd onder DDP voorwaarden. Ik heb het volledige bedrag incl. transportkosten betaald en de goederen zijn geleverd.

 

Toen ik de leverancier vroeg om een factuur met daarop de betaalde btw, kreeg ik een factuur met:

 

- Totaalbedrag 

- VAT (21%)

- Totaalbedrag incl. VAT (21%)

 

Mijn btw nummer is ook vermeld.

 

Het laatste bedrag (Totaalbedrag incl. VAT (21%)) is wat ik heb betaald. De factuur specificeert dus de btw die ik heb betaald aan mijn leverancier maar wanneer, waar en aan wie de btw precies door mijn leverancier is afgedragen is mij een raadsel. Ik heb dus geen exacte specificatie van de invoer kosten die mijn leverancier heeft betaald.

 

Kan ik ervan uitgaan dat mijn leverancier de door mij betaalde btw heeft afgedragen bij invoer? En kan ik het 'VAT' bedrag als voorbelasting opgeven bij mijn btw aangifte of is hier meer informatie voor nodig op de factuur? Of ligt verdere verantwoordelijkheid nu bij mijn leverancier?

 

Alvast bedankt voor een antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dit onderwerp is hier inderdaad al vaker besproken (gebruik de zoekfunctie.....).  

 

13 uur geleden, Thijs321 zei:

De factuur specificeert dus de btw die ik heb betaald aan mijn leverancier maar wanneer, waar en aan wie de btw precies door mijn leverancier is afgedragen is mij een raadsel. Ik heb dus geen exacte specificatie van de invoer kosten die mijn leverancier heeft betaald.

De bedoeling van DDP is dat de douaneaangifte en afhandeling van invoer BTW door de verkoper gedaan wordt, Wat een verkoper verder met door de koper betaalde BTW doet (in het geval dat die terecht gefactureerde wordt....) is voor de koper niet relevant. Bij een binnenlandse levering door een NL verkoper zou je je dat waarschijnlijk ook niet afvragen....? Idem dito voor een exacte specificatie van de invoerkosten. Wat zou je ermee doen als je die had?

 

13 uur geleden, Thijs321 zei:

Kan ik ervan uitgaan dat mijn leverancier de door mij betaalde btw heeft afgedragen bij invoer? En kan ik het 'VAT' bedrag als voorbelasting opgeven bij mijn btw aangifte of is hier meer informatie voor nodig op de factuur? Of ligt verdere verantwoordelijkheid nu bij mijn leverancier?

Zie hierboven. Een leverancier heeft uiteraard geen "verdere verantwoordelijkheid" of jij de BTW aftrekt als voorbelasting of niet, dat gebeurt immers in jouw BTW aangifte. 

 

Als ik jou was zou ik de leverancier vragen om een correcte factuur. In dit geval is dat een factuur zonder BTW met het (Nederlandse) BTW-nummer van de Chinees, of zijn fiscaal vertegenwoordiger, met de vermelding dat de BTW op de levering (niet de invoer) naar jou is verlegd op grond van artikel 12 lid 3 Wet OB: 

 

 

Ingeval de ondernemer die de levering, niet zijnde een levering waarop de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, van toepassing is, of een dienst, andere dan bedoeld in het tweede lid, verricht, niet in Nederland woont of is gevestigd en aldaar geen vaste inrichting heeft van waaruit de levering of de dienst wordt verricht, en degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend, een ondernemer is die in Nederland woont of is gevestigd dan wel aldaar een vaste inrichting heeft, of een in Nederland gevestigd lichaam in de zin van de Algemene wet inzake rijksbelastingen is, wordt de belasting geheven van degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend.

 

De Chinese leverancier (die blijkbaar  niet voldoet aan de vestigingseis) brengt jou dus ten onrechte  BTW in rekening en onterecht betaalde BTW mag in beginsel niet als voorbelasting afgetrokken worden. 

Link naar reactie
  • 0
  • 2
1 uur terug, Sandra. zei:

Tip voor de volgende keer, vraag de vergunning artikel 23 aan bij de belastingdienst.

 

Een vergunning artikel 23 is om BTW bij invoer niet rechtstreeks af te dragen aan de douane bij de invoeraangifte maar te verleggen naar de OB aangifte, Je betaalt per saldo nog steeds BTW, al is die met aftrek van voorbelasting veelal 0,0. 

 

Deze tip is niet van toepassing op deze situatie want het gaat om een DDP levering waarbij de verkoper de invoeraangifte doet, inclusief de afdracht van de BTW bij invoer. TS heeft alleen voordeel van een vergunning als hij zelf de invoeraangifte doet, dat is hier dus niet het geval.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitleg. Ik dacht voor het geval de topicstarter ook onder andere voorwaarden dan DDP wil inkopen de volgende keer. 

 

overigens, als ik wat ontvang via bijvoorbeeld UPS doe ik niet zelf de invoeraangifte en rekent UPS ook geen btw, wat ze wel zouden doen als ik niet de artikel 23 had geregeld. 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Sandra. zei:

overigens, als ik wat ontvang via bijvoorbeeld UPS doe ik niet zelf de invoeraangifte en rekent UPS ook geen btw, wat ze wel zouden doen als ik niet de artikel 23 had geregeld. 

Dat je zelf de aangifte niet inklopt wil niet automatisch zeggen dat jij (formeel) geen aangever bent/geen aangifte doet. Als UPS zijn zaakjes goed geregeld heeft hebben ze van jou een DV machtiging gehad. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 3-1-2024 om 10:22, Bert. zei:

Dit onderwerp is hier inderdaad al vaker besproken (gebruik de zoekfunctie.....).  

 

De bedoeling van DDP is dat de douaneaangifte en afhandeling van invoer BTW door de verkoper gedaan wordt, Wat een verkoper verder met door de koper betaalde BTW doet (in het geval dat die terecht gefactureerde wordt....) is voor de koper niet relevant. Bij een binnenlandse levering door een NL verkoper zou je je dat waarschijnlijk ook niet afvragen....? Idem dito voor een exacte specificatie van de invoerkosten. Wat zou je ermee doen als je die had?

 

Zie hierboven. Een leverancier heeft uiteraard geen "verdere verantwoordelijkheid" of jij de BTW aftrekt als voorbelasting of niet, dat gebeurt immers in jouw BTW aangifte. 

 

Als ik jou was zou ik de leverancier vragen om een correcte factuur. In dit geval is dat een factuur zonder BTW met het (Nederlandse) BTW-nummer van de Chinees, of zijn fiscaal vertegenwoordiger, met de vermelding dat de BTW op de levering (niet de invoer) naar jou is verlegd op grond van artikel 12 lid 3 Wet OB: 

 

 

Ingeval de ondernemer die de levering, niet zijnde een levering waarop de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, van toepassing is, of een dienst, andere dan bedoeld in het tweede lid, verricht, niet in Nederland woont of is gevestigd en aldaar geen vaste inrichting heeft van waaruit de levering of de dienst wordt verricht, en degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend, een ondernemer is die in Nederland woont of is gevestigd dan wel aldaar een vaste inrichting heeft, of een in Nederland gevestigd lichaam in de zin van de Algemene wet inzake rijksbelastingen is, wordt de belasting geheven van degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend.

 

De Chinese leverancier (die blijkbaar  niet voldoet aan de vestigingseis) brengt jou dus ten onrechte  BTW in rekening en onterecht betaalde BTW mag in beginsel niet als voorbelasting afgetrokken worden. 

Hi Bert,

 

Ik ben zelf begonnen met goederen importeren uit China, vandaar dat ik ook hier alle topics omtrent import en DDP heb doorgelezen. Dankzij jouw bijdrages heb ik een redelijk inzicht gekregen van wat mijn verplichtingen nu zijn wat betreft de BTW. Toch kan ik jou niet helemaal volgen met jouw vereiste dat er een juiste factuur moet zijn opgemaakt. In de meeste gevallen is dat inderdaad het geval, maar is de hele bedoeling van btw verleggen inzake handel met buiten de EU niet dat dat is omdat zo'n partij geen NL vestiging en btw nummer heeft?

 

In artikel 15 staat ook niet de vereiste van voorgeschreven wijze opgemaakte factuur bij een 12(3) geval, in tegenstelling tot andere gevallen: ''

op grond van artikel 12, tweede tot en met vijfde lid, ter zake van aan de ondernemer verrichte leveringen en verleende diensten''

 

Vergelijk met: 

''de belasting welke in het tijdvak van aangifte door andere ondernemers ter zake van door hen aan de ondernemer verrichte leveringen en verleende diensten in rekening is gebracht op een op de voorgeschreven wijze opgemaakte factuur''

 

Tevens heeft het Hof van Justitie hierover geoordeeld in HvJ Böckemuhl:

 

''52. Wanneer bijgevolg een belastingplichtige, als ontvanger van diensten, wordt aangewezen als degene die tot voldoening van de BTW daarover gehouden is, kan de belastingadministratie voor het recht op aftrek niet de bijkomende voorwaarde stellen dat hij in het bezit is van een in overeenstemming met artikel 22, lid 3, van de Zesde richtlijn opgestelde factuur. Een dergelijk vereiste zou immers tot gevolg kunnen hebben dat een belastingplichtige als ontvanger van de diensten tot voldoening van de betrokken BTW gehouden is, doch het risico loopt deze belasting niet te kunnen aftrekken.53. Gelet op het voorgaande, moet op de eerste vraag worden geantwoord dat, in het kader van een verleggingsregeling, een belastingplichtige die ingevolge artikel 21, punt 1, van de Zesde richtlijn als ontvanger van dienstverrichtingen tot voldoening van de BTW daarover gehouden is, niet in het bezit van een in overeenstemming met artikel 22, lid 3, van de Zesde richtlijn opgestelde factuur behoeft te zijn om zijn recht op aftrek te kunnen uitoefenen''

 

Mijn conclusie is: Het is sowieso handig een factuur te hebben en wel vereist wat betreft de vermelding btw-verlegd. Maar deze factuur hoeft dus niet aan de vereisten te voldoen als waar een 'normale' levering moet voldoen waarbij er niet verlegd is. Dus geen vermelding van een NL btw nummer van de Chinese leverancier, wel van de NL afnemer.

aangepast door Mark15
Link naar reactie
  • 0

Er was discussie op dit forum over het recht op aftrek bij (geen of) niet correcte facturen. Volgens de wet moet je een correcte factuur hebben, maar n.m.m. gaat dat alleen op bij een factuur waarop het bedrag aan BTW staat. Niet bij een factuur waarbij je zelf het bedrag moet uitrekenen, dus bij artikel 12 lid 3 WOB. Dacht dat ik iets dergelijks hier al eerder geschreven had...maar in een ander draadje.

 

De vraag in dit topic gaat over iets anders, hier heeft een Chinees BTW in rekening gebracht. Naar mijn mening ten onrechte. De ontvanger van de BTW op de factuur dient deze immers af te dragen en als de Chinees dat niet doet heeft de fiscus het nakijken. En kan het standpunt innemen dat dit dus geen BTW is en mogelijk de aftrek weigeren.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.