Jump to content

Bert.

Legend
  • Content Count

    885
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

35

Personal info

Company info

  • Location
    Roermond
  1. Iedereen mag natuurlijk afspreken wat hij wil, van FCA en FOB tot XYZ maar zodra een Incoterm is opgenomen in het verkoopcontract is de inhoud van de term bindend voor beide partijen.Uit de afgesproken term dient zodoende duidelijk te worden wat de verplichtingen van de koper en verkoper zijn, Dat is hier dus al niet duidelijk want VintageAdventures betaalt al blijkbaar dubbel voor het vervoer naar de haven.
  2. Het was sosiewoso al geen FOB want het ging om een container. Ze zulllen wel FOB hebben afgesproken in de contracten e.d. maar beide partijen weten blijkbaar niet wat dat inhoudt, hetgeen dit soort uitspraken tot gevolg heeft. Strikt gesproken betaal je de exporteur bij FOB wel voor het binnenlands transport, het maakt immers deel uit van de FOB verkoopprijs maar VintageAdventure heeft zo te lezen blijkbaar een extra factuur gekregen en dat is niet de bedoeling van de afgesproken conditie.
  3. En als je je dan verdiept in de Incoterms zul je er ook meteen achter komen dat FOB helemaal niet bedoeld is voor goederen in containers maar voor bulk -en/of stuksgoederen. De correcte Incoterm zou dan FCA laadhaven/terminal moeten zijn. Binnenlands of voortransport zit over het algemeen al verrekend in de FOB c.q. FCA prijs. Let dan wel weer op je betalingscondities, FCA gaat slecht samen met een LC, in dat geval is een C of D conditie beter,
  4. Misschien die casus toch maar eens goed lezen..... Het gaat hier over een bezorgdienst die niet de verkoper is maar alleen in opdracht vervoert, dat is dus iets heel anders dan wat TS wil gaan doen. Dat rekensommetje van Thinktwice is niet verkeerd, Met een scooter kun je niet echt veel vervoeren dus je maakt veel kilometers. Het heeft mijns inziens ook weinig zijn om al om 18.00 uur open te gaan, dan is de gemiddelde supermarkt ook nog open. De effectieve tijd waarin je echt je omzet moet maken is waarschijnlijk veel minder dan 12 uur, Daarnaast krijg je nog te maken met de fiscale kant, dus aangifte omzetbelasting e.d. Dat het enigste wat je nodig hebt een website, opslagruimte en een scooter is veel te simpel gedacht. Hoe ga je je klanten bijvoorbeeld laten betalen? Contant? Mobiel pinapparaat? Is ook een investering....
  5. Aangezien er met containers veel trans-shipment plaats vindt via Singapore of Colombo moet je te zorgen voor een non-manipulatie verklaring, anders loop de je kans dat de Nederlandse douane je Form A niet accepteert :). Of, - zoek een expediteur (https://www.fenex.nl/Paginas/Vind-een-expediteur-uitgebreid.aspx) - koop het boek Havenlogistiek (www.avontade.nl), daar staat alles wat je zou moeten weten .
  6. Sigaretten verkopen vanuit Andorra.... succes ermee...... Maar terug naar de topic, Waarom vanuit Nederland? Omdat TS waarschijnlijk, zeker in het begin, zijn producten in Nederland wil afzetten. Hij schrijf zelf immers al lokaal te willen beginnen. In Nederland leveren vanuit een andere lidstaat maakt het alleen maar nog ingewikkelder. Dat multinationals tussen de regels door kunnen is ook maar een aanname.
  7. https://www.fenex.nl/Paginas/Vind-een-expediteur-uitgebreid.aspx
  8. Je moet wel kunnen aantonen dat de goederen de EU verlaten hebben.
  9. En een erg onduidelijke reactie..... Je hoeft geen "nieuw" bedrijf te registreren in Duitsland of België, wel je al bestaande bedrijf om in Duitsland of België BTW aangifte te doen. Kan me niet echt voorstellen dat dat een opluchting is........
  10. Ik neem aan dat gezien de naam de webshop in Nijmegen gevestigd zou moeten worden? Even snel Google er op los gelaten, daar zijn er al een kleine 40 van, waarbij bij een aantal zo te zien in een woonhuis gevestigd zijn (Streetview). Je zou de gemeente eens kunnen vragen hoe dat zit?
  11. Je hoeft geen bedrijf te starten want dat heb je al...... Registratie is registratie, dus het opnemen van jouw bedrijfsgegeven in een Belgisch belastingregister/database, dat heeft niets te maken verblijfsvergunningen en vestigingen. Het enige wat er gebeurt is dat je, naast de Nederlandse BTW nummer ook een Belgisch BTW nummer krijgt, en de verplichting om in België daarmee BTW aangifte te doen.
  12. Er is uiteraard verschil met levering aan particulieren of bedrijven. Bedrijven hebben een BTW nummer, particulieren niet. Bij bedrijven zou je een levering van België naar Duitsland nog kunnen oplossen door toepassing van de vereenvoudigde ABC transactie maar dat gaat hier niet op. Nederlandse BTW factureren aan de Duitse particulier (zoals Marco schreef) is niet correct, Afhankelijk van de drempelbedragen en of je de regeling voor afstandsverkopen toe wil passen moet je je registreren in België, met Belgische BTW factureren (onder de drempelbedragen) en in België aangifte doen. Of registreren in Duitsland, met Duitse BTW factureren en in Duitsland BTW aangifte doen. In dat geval levert de Belgische leverancier met 0% BTW naar jouw Duitse BTW nummer. In dat geval is een Duits bedrijf oprichten niet nodig, je moet wel een Duits BTW nummer aanvragen. Onder het drempelbedrag moet de Belgische leverancier jou inclusief Belgische BTW factureren, die BTW verreken je dan in je Belgische BTW aangifte. De belastingdienst heeft een hulpmiddel voor het bepalen van de plaats van heffing, https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/leveren_van_goederen_naar_het_buitenland/. Als je deze invult en onder de drempelbedragen blijft zou de uitkomst als volgt moeten zijn: Resultaat De levering is belast in het EU-land waar het vervoer begint. Wat moet u doen? U moet aangifte doen in het EU-land waar het vervoer begint. Vraag de belastingdienst van het betreffende EU-land hoe u zich kunt registreren en aan welke verplichtingen u moet voldoen. Geef de levering niet aan in de Nederlandse btw-aangifte. Geef de levering niet op in de Nederlandse opgaaf intracommunautaire prestaties.
  13. Inderdaad, alleen BTW over die 14,50 Euro, blijkbaar wordt voorschieten van invoerrecht en invoer-BTW niet gerekend tot het "afhandelen van douaneformaliteiten".
  14. Dat lijkt me stug.... De BD heeft alleen informatie achteraf via de aangifte OB en opgaaf ICP. Ik begrijp uit de vraag dat de aangifte OB, (blijkbaar het vorige kwartaal) deze maand nog gedaan moet worden en hiervoor de facturen ontbreken. Daar kan de BD dus niet bij helpen en zal TS dus uit eigen bankafschriften en emails de bedragen moeten berekenen. Misschien heeft TS nog pakbonnen? Dan weet je in ieder geval wat voor producten wanneer geleverd zijn. Bij ICL's zal het BTW bedrag waarschijnlijk 0 geweest zijn..... Maar waarom zou(den) de leverancier(s) niet alsnog een kopietje kunnen sturen? En is er geen administratie waar de facturen ingeboekt zijn???
  15. Volgens de belastingdienst is "het afhandelen van douaneformaliteiten die betrekking hebben op de ingevoerde of uitgevoerde goederen" met 0% belast, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_met_0_btw/diensten_bij_import_uit_en_export_naar_niet_eu_landen/diensten_bij_import_uit_en_export_naar_niet_eu_landen DHL zelf schrijft bij disbursement: Op verzoek van de ontvanger schiet DHL de vergoeding voor de invoerrechten, BTW en eventuele andere kosten voor bij het inklaren van een zending. Hierdoor hoeft de ontvanger geen borg of kredietfaciliteit aan te spreken. Doordat DHL de toepasselijke kosten voorschiet en snel betaalt, wordt het douaneproces versneld en krijgt de ontvanger uitstel van betaling tot een overeengekomen datum. DHL rekent per zending 2% van de voorgeschoten bedragen met een minimum van 14.50 EUR, excl, BTW

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept