Jump to content

Bert.

Legend
  • Content Count

    993
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Bert. last won the day on January 27

Bert. had the most liked content!

Community Reputation

53

Personal info

Register

  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscale zaken
    internationaal ondernemen
    expert advies

Company info

  • Location
    Roggel
  1. De douane stuurt geen facturen, hooguit een Uitnodiging tot Betaling maar dat gebeurt alleen bij invoer. Het importeursoverzicht bestaat al jaren niet meer en heeft sowieso geen enkel belang bij export. Binnen de EU 21% NL BTW berekenen kan alleen maar als je onder de drempelbedragen voor afstandsverkopen blijft. Je zou je ook de vraag eens kunnen stellen wat jij of de US inwoner precies krijgt voor de prijs die je betaalt? Nu kent de US niet eens VAT maar als je bijvoorbeeld een product uit China besteld en het wordt niet-ingeklaard afgeleverd en bij de US klant eveneens is er hooguit verschil in transportkosten maar niet in de prijs af-fabriek zonder belastingen. Eventuele BTW wordt immers niet door de verkoper afgedragen.
  2. Inderdaad, we blijven het nog maar eens herhalen, het elektronische teruggaaf verzoek is niet bedoeld voor goederen die intracommunautair geleverd hadden kunnen worden. De enige mogelijkheid om de BTW terug te krijgen is om (indien mogelijk gelet op termijnen e.d.) de leveringen alsnog intracommunautair te maken, via de leverancier (creditering van de BTW) en zelf een BTW nummer in het VK aanvragen en achteraf een overbrenging (fictieve ICL) aan te geven.
  3. Free shipping bestaat niet, dat is gewoon een verkoopprijs inclusief transportkosten. Geschat of niet, dat is alleen nadeliger als je zelf goedkoper het transport had kunnen regelen . Over de transportkosten wordt ook invoerrecht berekend, vandaar dat DHL wil weten wat het bedrag is. Taric codes kun je opzoeken op de website van de douane. Als deze niet vooraf bepaald is komt het vaak voor dat de aangever (DHL) de code bepaalt. Dat kan goed gaan, of fout, waardoor je misschien teveel of te weinig invoerrechten betaald. Wat is het voor product? Administratie is administratie......Als je alle facturen van binnen en buiten de EU in één order wil stoppen mag dat ook. De enige eis is dat bij een eventuele douanecontrole de documentatie aanwezig is en binnen een redelijke termijn kan worden getoond. Fiscale bewaarplicht is overigens 7 jaar.
  4. Je mist inderdaad wel wat.... Het VK hoort ondanks Brexit nog steeds bij de EU, er is nog steeds sprake van vrij verkeer van goederen dus kan geen sprake zijn van invoerrechten. Voor de rest, stel een duidelijke vraag, dus kun je ook een duidelijk antwoord verwachten.... - Waarom en waarvoor zou je een vergunning nodig hebben? Wat is het voor product? - Waarvandaan worden de goederen fysiek geleverd? Wie regelt het vervoer? - Factureert de leverancier Nederlandse of Engelse BTW?
  5. Wat als je wel BTW aangeeft? Even een simpel rekensommetje, ik heb een import van 1000 Euro douanewaarde+invoerrechten en betaal 210 Euro BTW (via DHL). Die 210 geef ik aan als betaalde BTW . Ik verkoop de goederen voor 2000 Euro excl. BTW=2420 incl. BTW. Aan de fiscus draag ik 210 af. Nu heb ik die eerste 210 niet daadwerkelijk betaald, als ik dat toch aangeeft loopt de fiscus 210 Euro mis. Als ik die 210 buiten de aangifte laat betaal ik aan de BD 420 Euro. Die lijdt dus geen verlies. Als DHL toch aangifte gedaan heeft maar de kosten niet doorbelast heeft ontvangt de BD wel teveel. Je hebt idd gelijk, douane gaat iets anders om met dit soort dingen als de "blauwe tak". Evengoed zal, als de douane er achter komt, als eerste DHL aangesproken worden.
  6. Geen idee wat je daarmee bedoelt, heb ik iets gemist? TS heeft toch geen factuur van DHL gehad, dus geen BTW betaald en kan dus ook niets als voorbelasting aftrekken. Verder is er nog verschil tussen een overtreding en een misdrijf, alleen bij een misdrijf zou TS een aantekening krijgen in zijn strafblad.
  7. Omzetbelasting die je niet betaald hebt als voorbelasting aftrekken lijkt me niet de bedoeling. Kans op een strafblad lijkt me te verwaarlozen, dan moet er boze opzet in het spel zijn, hooguit krijg je een boete. En zelfs dat nog niet eens want in dit geval lijkt DHL de nalatige partij te zijn . Zelf aangifte doen is geen reële optie. Standaard is een elektronische aangifte, daarvoor heb je inderdaad een registratie nodig maar ook een (duur) softwarepakket. Alternatief is om naar een douanekantoor gaan en daar een papieren aangifte in te vullen. Maar dan moet je ook de goederen kunnen laten zien voor een eventuele controle..... Beste is het dus om het gewoon door DHL te laten oplossen.
  8. Verbaast me eigenlijk helemaal niet, ik heb hier al vaker geschreven dat het elektronisch teruggaafverzoek hier niet voor bedoeld is. Aangezien dit expliciet vermeld staat in de EU richtlijn is een bezwaar bij voorbaat zinloos. De enige mogelijkheid om de Oostenrijkse BTW terug te krijgen is via de leverancier met gecorrigeerde facturen/creditnota's of een eigen BTW registratienummer in Oostenrijk en zelf de aankopen als met een ICL gelijkgestelde overbrenging van goederen aangeven. De vraag daarbij is wel of dit achteraf nog mogelijk is.
  9. Nee dus. Degenen die e-herkenning bedacht hebben om ons geld uit de zak te kloppen noemen dit de "ketenmachtiging" en berekenen hiervoor ook een bedragje aan de verlener van de machtiging en ook nog eens aan de intermediair, terwijl die al een e-herkenning "middel" heeft.
  10. Advies inclusief BTW? Waar zitten jouw leveranciers dan?
  11. Hoe kun je dan al wel stellen dat de winstmarge op het een product 5 euro is en het andere 50? Je hebt dus eigenlijk alleen een software tool? Geen afspraken met leveranciers en dergelijke? Dropshipping en een "reguliere" webshop zijn wel degelijk verschillend. De laatste houdt voorraad aan, wat in jouw geval vanwege het gebrek aan startkapitaal geen optie is.
  12. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/ Ik snap de vraag trouwens niet? Je hebt een dropshipping webshop? Wat is het verschil met een eigen webshop?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept