Ga naar inhoud

Bert.

Legend
  • Aantal berichten

    1580
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    5

Bert. won de laatste dag op 7 april

Bert. had de meest gelikete inhoud!

Karma

150

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    maak een keuze
  • Geslacht
    Man
  1. Dat de douane al gaat naheffen over een aangifte die een halve dag te laat is ingediend..... Een Chinees heeft helemaal geen NL BTW nummer nodig om jou te kunnen facturen voor een DDP-levering. Hoezo vermelding van BTW? Staat er een BTW bedrag op? Verder nog een interessant stukje wetgeving: Artikel 15 WOB 1968 De in artikel 2 bedoelde belasting welke de ondernemer in aftrek brengt, is: a.de belasting welke in het tijdvak van aangifte door andere ondernemers ter zake van door hen aan de ondernemer verrichte leveringen en verleende diensten in rekening is gebracht op een op de voorgeschreven wijze opgemaakte factuur; b.de belasting welke in het tijdvak van aangifte is verschuldigd geworden ter zake van door de ondernemer verrichte intracommunautaire verwervingen als bedoeld in artikel 17a, eerste lid, mits de ondernemer in het bezit is van een op de voorgeschreven wijze opgemaakte factuur; c.de belasting welke in het tijdvak van aangifte is verschuldigd geworden: 1°.ter zake van invoer van voor de ondernemer bestemde goederen, mits is voldaan aan bij ministeriële regeling te stellen voorwaarden; 2°.op grond van artikel 12, tweede tot en met vijfde lid, ter zake van aan de ondernemer verrichte leveringen en verleende diensten; Wat opvalt is dat er a) en b) gesproken wordt van "een op voorgeschreven wijze opgemaakte factuur" en bij c.2 niet. Bij een DDP levering, mits ten invoer aangegeven in NL is de BTW verplicht verlegd volgen artikel 12 lid 3. En uit het Besluit administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen: 3.2.4. Vorm van de factuur Alle bescheiden die in het economische verkeer de functie van een factuur hebben, zijn een factuur. Het maakt niet uit onder welke benaming (nota, kwitantie, bon, notariële akte of notariële afrekening) de bescheiden worden uitgereikt. Uit het arrest van de Hoge Raad van 25 november 2016, nr. 15/02183, ECLI:NL:HR:2016:2664 volgt dat alleen sprake kan zijn van een factuur als het een bescheid betreft waarop de betaling van een bedrag wordt gevorderd en het overigens alle vereiste factuurgegevens bevat.
  2. Inderdaad, meestal. Het komt ook voor dat er verschil mening is over de praktische uitleg van de wetgeving. Wij voeren regelmatig bezwaarprocedures, en af en toe een rechtszaak. Yep, en zolang de BD er geen schade van ondervindt kun je bij een controle wegkomen met het niet tot op de letter volgen van de wet. Wij merken wel dat de douane/BD zich de laatste jaren veel formeler opstelt. Dit is een andere discussie. Als je in het voorbeeld een factuur krijgt van 1210 USD zonder aparte vermelding van het BTW bedrag, dan is het factuurbedrag exclusief BTW. Dat geldt voor iedere factuur, pro-forma of niet. Bij deze factuur zou je 21% * 1210 = 254,10 moeten aangeven. Of je dit bedrag vervolgens mag aftrekken is een andere vraag. Formeel voldoet de factuur niet aan de eisen, maar (zoals al eerder geschreven), bij een correcte factuur voor een ICL of binnenlandse verlegging staat er ook geen BTW op de factuur en moet je het ook zelf uitrekenen. Dat zou je dus voor kunnen leggen aan de BD, en liefst niet via de belastingtelefoon.
  3. Even voor alle duidelijkheid, dit forum wordt gefinancierd door de overheid, de experts die hier zitten niet. Dat zijn ondernemers die hier in hun eigen tijd vragen beantwoorden. Jouw probleem is een probleem met de belastingdienst, dat zul je in de eerste plaats zelf moeten oplossen. En als het bij de belastingdienst al niet duidelijk is hoe het opgelost moet worden kun je ook niet verwachten dat dat op dit forum wel lukt.
  4. Dat heb ik gelezen maar dit is een ondernemersforum toch? Als TS bedrijfsmatig bestelt bij Aliexpress doet hij het eigenlijk verkeerd.... Maakt mij verder niet uit maar dan moet hij eigenlijk zijn verwachtingspatroon voor wat betreft BTW verleggingen en dergelijke wat bijstellen.
  5. Bij BTW gaat het in het algemeen om waar de dienst of het goed geleverd wordt, wie de factuur betaald is bijzaak.
  6. Dat is dus niet zo, het is geen kwestie van "moeten" maar van "mogen". De leverancier neemt immers een risico om zonder BTW te leveren, wat eigenlijk niet wettelijk afgedwongen kan/mag worden. De NL BD schrijft ook niet voor niets bij de vervoersverklaring: "Lever bijvoorbeeld alleen met 0% aan vaste klanten die al vaker zonder problemen bij u hebben gekocht. In andere gevallen kunt u de klant beter Nederlandse btw in rekening brengen". Dat klopt, dit kan in beginsel niet via het elektronisch teruggaafverzoek, eigenlijk de enige oplossing (naast crediteren en een nieuwe factuur) is registratie in het land van de leverancier, de aankoop als fictieve ICL aangeven en de betaalde BTW terug te vragen. Een hoop gedoe.
  7. En waarover zou die dan berekend moeten worden?
  8. https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/e-commerce-in-verenigd-koninkrijk/?gclid=CjwKCAjw9qiTBhBbEiwAp-GE0cSECEhRH-mXy-hSsL_AX7ypjA3ZqeB9wBVpBzhzBszdhu9WsdV_LhoCmKMQAvD_BwE
  9. Inschrijven als bedrijf is wat overdreven, maar een Engels BTW-nummer is wel nodig. Je moet het BTW tarief aanhouden van het land van bestemming. Het Engelse (hoge) BTW tarief is 20%. Verder is waarde van de zending belangrijk, in het VK gelden andere regels als de waarde excl. transport/verzekering hoger is dan 135 GBP. 0% NL BTW is het tarief bij export, of jij of de klant bij invoer BTW betaalt hangt af van wat je daarover met de klant hebt afgesproken, dus in feite DAP of DDP. In de VS kennen ze trouwens niet eens BTW.
  10. Je hebt blijkbaar geen idee wat AGS software inhoudt..... maar goed. @RubenT heeft gelijk, software is duur (reken maar gerust op vijf cijfers voor de komma) en niet rendabel voor een éénmansbedrijf. Er is geen simpele oplossing waarbij je het zelf kunt doen. Maar als je echt van plan bent om software aan te schaffen, er zijn aanbieders genoeg. In Nederland zijn de belangrijkste verenigd in de "Alliantie Douane Software", https://www.alliantiedouanesoftware.nl/. Daarnaast moet je naast software ook nog met andere dingen rekening houden, zoals dat je eigenlijk 24/7 in staat moet zijn om een aangifte in te dienen en op moet komen draven als de douane een pakketje van je wil open maken voor controle.
  11. Mensen met dat soort functieomschrijvingen lezen hun post of e-mail vaak niet eens zelf. Met een klein beetje geluk sturen de secretaresse of "personal assistent to the vp" het door naar de betreffende afdeling maar ik zou er geen geld op zetten. Jij wil verkopen, zoek een inkoper. Aanvulling, waarschijnlijk wil je niet de flesjes shampoo verkopen maar het idee en ze door Reckit laten maken, dan kun je beter op zoek naar een productontwikkelaar.
  12. Beatrice Foods BV is geen producent. Ze noemen zichzelf groothandel, hoe groot vraag ik me wel af gezien het vestigingsadres......
  13. De leveringsvoorwaarde en prijs wordt afgesproken tussen de koper en de verkoper. Of daar nog een intermediair tussen zit (wat we niet eens weten) doet er toch niet toe? Ben wel benieuwd naar een concrete voorbeelden (indien mogelijk met breakdown) van een DAP en een DDP prijs anders blijft het bij aannames en koffiedik kijken. Trouwens, als om wat voor reden dan ook de DDP prijs (ex BTW) lager is dan de DAP prijs dan lijkt me de keuze niet zo moeilijk.
  14. Er vanuit gaand dat in de DDP prijs alle kosten en invoerrechten (excl. BTW) tot aan jouw voordeur zijn inbegrepen, waar zit volgens jou dan het verschil tussen "goedkoper verzenden" en "duurder verzenden"?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.