• 0

Vennootschapsbelasting over voorraad?

Beste lezer,

 

Sinds September 2009 heb ik een BV voor het leveren van diensten en services in de duurzame energie.

 

In 2009 heb ik een contract getekend voor het leveren van een energie systeem aan Afrika. Er is een aanbetaling gedaan voor het systeem. De laatste betaling zou na oplevering van het systeem plaatsvinden.

 

Na aanbetaling van de klant heb heb ik componenten aangekocht met een waarde van rond €50.000. Die componenten zijn samengebracht en als systeem verscheept naar Afrika. Het was de bedoeling om deze goederen nog in 2009 te verschepen. Echter, vanwege logistieke problemen zijn de goederen pas in Januari 2010 uitgeleverd (op transport gezet naar Afrika).

 

Nu heeft de boekhouder de componenten op de balans 2009 gezet (voorraad). Ik moet nu vennootschapsbelasting betalen over de voorraad. Dat kost me dus 20% van €50.000. Dat is vreemd, want als ik de componenten nu had verstuurd op 31 december 2009, dan had ik over de voorraad helemaal geen vennootschapsbelasting hoeven te betalen. Namelijk: dan zouden de inkoopkosten van de componenten van de aanbetaling afgetrokken worden.

 

Ik heb een paar vragen hierover. Sorry voor mijn houtje touwtje jargon:

1. de componenten die ik heb aangekocht (na aanbetaling), is dat voorraad of valt dat boekhoudkundig onder een andere regeling?

2. moet ik over deze componenten inderdaad vennootschapsbelasting betalen (althans, over het deel wat op de balans terecht komt als voorraad)?

3. Is er een manier om dit 'te verleggen', aangezien het de componenten eigenlijk geen voorraad is, maar al aanbetaald is door de klant, en dus eigenlijk al deels van de klant is.

4. Aangezien de BV in September 2009 is opgericht, kan het zin hebben om het boekjaar samen te nemen met 2010? Dat wil zeggen het eerste boekjaar van de BV wordt van SEP 2009 - DEC 2010?

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie adviezen.

 

MVG, Evert

 

 

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe is de aanbetaling geboekt?

 

Als je een winst verwacht, is het niet logisch om nu een verlies te nemen. Of je al wel winst moet nemen, hangt af van de situatie. Je ziet de laatste jaren een verschuiving bij onderhanden werk in winstneming aan het einde van het project naar winstneming lopende het project. Daarbij hou je echter wel rekening met de kosten die je maakt, zodat feitelijk alleen de marge daadwerkelijk winst vormt.

 

Overigens moet je er ook rekening mee houden dat je een recht op betaling hebt, dus een verlies zou er waarschijnlijk toch niet uitkomen.

 

Het is voor ons zo niet te zien hoe het is geboekt, dus dat zul je zelf even na moeten gaan. Laat je boekhouder het je ook even uitleggen, die weet tenslotte wat hij waarom heeft gedaan.

 

Ten aanzien van vraag 4: in de oprichtingsakte is opgenomen wanneer het eerste boekjaar eindigt. Dit is in principe niet aan te passen, zeker niet na afloop van het jaar. Waarom is er gekozen voor een kort eerste boekjaar (is dat inderdaad ook gebeurd, of staat in de oprichtingsakte toch een lang eerste boekjaar)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

Hoe is de aanbetaling geboekt?

 

Als je een winst verwacht, is het niet logisch om nu een verlies te nemen. Of je al wel winst moet nemen, hangt af van de situatie. Je ziet de laatste jaren een verschuiving bij onderhanden werk in winstneming aan het einde van het project naar winstneming lopende het project. Daarbij hou je echter wel rekening met de kosten die je maakt, zodat feitelijk alleen de marge daadwerkelijk winst vormt.

 

Overigens moet je er ook rekening mee houden dat je een recht op betaling hebt, dus een verlies zou er waarschijnlijk toch niet uitkomen.

 

Het is voor ons zo niet te zien hoe het is geboekt, dus dat zul je zelf even na moeten gaan. Laat je boekhouder het je ook even uitleggen, die weet tenslotte wat hij waarom heeft gedaan.

 

Ten aanzien van vraag 4: in de oprichtingsakte is opgenomen wanneer het eerste boekjaar eindigt. Dit is in principe niet aan te passen, zeker niet na afloop van het jaar. Waarom is er gekozen voor een kort eerste boekjaar (is dat inderdaad ook gebeurd, of staat in de oprichtingsakte toch een lang eerste boekjaar)?

 

Beste ronaldinho,

 

Hartelijk dank voor je snelle reaktie.

 

Ik heb inmiddels afspraak gemaakt met de boekhouder. Dat zal ook de vraag beantwoorden hoe de aanbetaling is geboekt.

 

Dank voor je inzicht in 'onderhanden werk' en wanneer je winst kan nemen. Hier heb ik niet aan gedacht toen ik de opdracht aannam. Dus wel iets waar ik volgende keer aan moet denken!

 

Over het boekjaar: inderdaad loopt mijn eerste boekjaar tot December 2010 (net nagekeken in akte van oprichting). Nu dit opgehelderd is neem ik aan dat mijn gehele vraag er niet meer toe doet. Klopt dit?

 

Nogmaals, hartelijk dank voor het advies.

 

MVG, Evert

  • 0

Voor nu maakt het dan inderdaad niet uit. Aan het einde van dit jaar gaat het uiteraard wel weer spelen.

 

Ik zou wel even snel met je boekhouder overleggen over het verlengde boekjaar, omdat hij nu wellicht overbodig werk zit te doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    11 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.