• 0

Crisis, rendement en duurzaamheid

Duurzaamheid is meer dan zonnecellen op het dak of windmolens je de tuin. "Groen" verkoopt, maar is gemiddeld slechts 8% van de bedrijfskosten. Duurzaamheid gaat ook over die andere 92%. Duurzaam staat voor langdurig, betrouwbaar en stabiel.

 

Deze kenmerken gelden ook voor het verfoeide begrip bureaucratie. Het verschil is dat bureaucratie staat voor conserveren; behoudend veiligstellen met zekerheid en dat duurzaamheid noodzaakt tot innoveren; vooruitstrevend vernieuwen met risico. Voor duurzaam succes is een kraakheldere strategie nodig om de winnende voorsprong te nemen op de concurrentie.

 

Duurzaamheid kwam in zwang tijdens de oliecrisis in 1973, die een korte maar hevige economische crisis veroorzaakte. De benzine ging op de bon. We leerden wat schaarste betekende. Het duurzaamheid denken was begin jaren 80 net zo snel weer verdwenen als het gekomen was. De economische bomen groeiden weer tot in de hemel.

 

In de jaren 70 was het ‘westen’ de economische motor van de wereld met concurrerende ‘Aziatische tijgers’ als Taiwan en Hongkong die goedkoop konden kopiëren en produceren. De decennia daarna zijn grote delen van de ‘maakindustrie’ naar de ‘ontwakende’ BRIC-landen als Brazilië, India en China overgebracht. Zij mobiliseerden en ontwikkelden het arbeidspotentieel. Kopiëren ging over in innoveren. Hun groei is ongekend. Voor die ‘maakindustrie’ worden grondstoffen massaal geclaimd en stroomt het kapitaal rijkelijk toe.

 

De huidige crisis is anders. Sinds de val van Lehman Brothers in 2008 is er al ruim 2.100 miljard dollar verdampt! Deze crisis gaat over virtueel (beurs)geld. De verliezers lijken banken en institutionele beleggers totdat de pensioenen moeten worden betaald! Met het verdampen van het geld verdampte ook het onderling vertrouwen. Iedereen blijft op zijn spaarpot zitten en de productie economie hapert. Geld is het bloed van het economisch proces. Zonder geld geen productie en dus geen groei.

 

Het groeisysteem staat op instorten. Groei betekent meer en levert verspilling als ‘bijproduct’ Verspilling is de negatieve ‘toegevoegde waarde’ tussen wat er ingaat en wat er uitkomt. De meeste producten veroorzaken verspilling, vaak meer dan 90%. De energie in een gloeilamp levert 2% licht, de rest (98%) is warmte. Het is de duurste kachel ter wereld. Deze inefficiëntie geldt voor bijna alle technologieën. We koesteren de illusie dat we vanzelf uit de schulden groeien. We zullen moeten gaan naar een systeem dat verspilling straft en rendement door ontwikkeling van slimme en zuinige alternatieven beloont.100 procent rendement kent geen verspilling.

 

De werkelijkheid is dat we niet door kunnen blijven gaan met het denken en doen dat ons in de problemen heeft gebracht. We moeten breken met de structuren en paradigma’s die ons gevangen houden en overgaan op rendement en duurzaamheid. Dat vraagt slim denken en innovatief handelen. De sleutel zal zijn of het management het vermogen heeft om radicaal andere uitkomsten aan te durven gaan. Want duurzaamheid wordt de onderscheidende factor, en concurrentie levert de druk op te schuiven in de keten van waardecreatie. We moeten begrijpen dat alles ondergeschikt wordt aan duurzaamheid. Duurzaamheid draagt niet slechts bij aan de strategie. Duurzaamheid is de strategie, en die is gericht op ‘winnen’. Willen winnen is een diepgewortelde mentale overtuiging met een vijftal basisvoorwaarden.

 

1. Noodzaak. We moeten duurzaam ondernemen; dat is bittere noodzaak.

 

2. Belangen: Veiligstellen van belangen van partners, op straffe van uitsluiting. Aandacht voor nieuwe begrippen als ‘carbon footprint’; ecologische voetafdruk.

 

3. Bereidheid: Echt willen tegenover een soort van apathische onverschilligheid?

 

4. Vermogen: Onderschatten of overschatten van kwaliteiten om daadwerkelijk duurzaam te kunnen ondernemen?

 

5. Posities: Waar plegen we welke interventies? De aanname dat iedereen moet veranderen behalve de ‘top’ is een ingebouwd garantie voor ‘verliezen’. Iedereen is iedereen.

 

Als de voorwaarden zijn ingelost kan de strategie vorm krijgen die duurzaam transformeert van ‘conserveren naar innoveren’. Die strategie kent een solide fundament gebaseerd op innovatieve als richtinggevend beginsel, een dynamische mentale programmering en ‘state of the art’ techniek. Op dat fundament staat een ketenorganisatie volgens het principe ‘verbind en werk samen’, die flexibel en proactief openstaat voor maatschappelijk onderwerpen.

 

Durf mee te varen op de dynamiek: Volgens Lao Tsé “drijven alleen dode vissen met de stroom mee”.

 

Wie wil er nu een dode vis zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt al eens opgemerkt dat ik een nogal "uitgesproken" mening heb over dit onderwerp. Dat komt omdat ik het volgende rijtje niet buiten het perspectief kan plaatsen......;

 

- EU-politiek stelt regels op om het milieu te beschermen.

- EU-ondernemers worden gedwongen te investeren om die regels te kunnen nakomen.

- EU-politiek stelt nog strengere regels op om het milieu en de mens te beschermen.

- EU-ondernemers gaan (gedeeltelijk) nog meer investeren om die regels te kunnen nakomen..

- EU-ondernemers gaan (voor een groot deel) hun productie overhevelen naar lage lonen-landen, met soepeler milieuregels.

- EU-politiek moedigt ondernemen in lage lonen-landen aan en doet er zelf ook zaken mee, ten koste van regionale ondernemingen.

- EU-politiek schuift aan om milieu-probleem globaal aan te pakken.

- EU-politiek en andere moderne politiek, spreken een systeem af om alsnog het milieu te verbeteren op kosten van de EU- en andere ondernemers.

- EU-politiek spreekt ook nieuwe normen af voor bedrijven die hun productie niet naar lage lonen-landen kunnen verplaatsen.

- Lage lonen-landen hebben geen betrouwbare administratie en rommelen maar wat aan als het milieu betreft.

-EU-landen en andere rijkere landen kampen met hoge werkloosheid, die een grote aanslag pleegt op hun begroting, maar ook op de interne solidariteit.

Ik ben vast nog wel wat belangrijke stappen vergeten......

 

De kleine ondernemer (die noodgedwongen niks met lage lonen-landen kan doen), zoals die met een machinefabriek, zit met de gebakken peren en onwerkelijke eisen en regelingen. En het eind is nog lang niet in zicht. Gelukzoekers uit lage lonen-landen overspoelen de rijkere landen en worden misbruikt, waardoor het eigenlijk zelfregulerende systeem wordt verkracht. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten tegen de werkrichting in.

 

Het opgerakelde begrip "duurzaam", wordt daardoor door mij misschien wel helemaal verkeerd uitgelegd. Maar in mijn beleving kan ik het niet losbreken van een werkende samenleving, waarin ondernemers, werkgevers en werknemers, de financiële behoeften van die samenleving, duurzaam kunnen bewerkstelligen. En ook in die situatie was en is er oog voor de mens en het milieu. Maar helaas is het daarvoor opgebouwde systeem, door bovenstaande maatregelen, teloor gegaan. Door nu de term "duurzaam" te gaan roepen en op langdurigheid te gaan projecteren, brengt dit begrip dus een wat zure mondsmaak teweeg. Maar misschien ben ik wel een "ouwe lul", die al veel te lang meedraait en binnen korte tijd maar achter de geraniums moet verdwijnen........

Link naar reactie
  • 0

Door nu de term "duurzaam" te gaan roepen en op langdurigheid te gaan projecteren, brengt dit begrip dus een wat zure mondsmaak teweeg. Maar misschien ben ik wel een "ouwe lul", die al veel te lang meedraait en binnen korte tijd maar achter de geraniums moet verdwijnen........

 

De geraniums laat maar. Heb ik ook. Zodra ik "Duurzaam" hoor dan gaat er bij mij een alarm af. En bij vele in mijn omgeving. Men gelooft het niet meer. Wij produceren "groen" ben ik ook al klaar. Het zijn marketing termen geworden....(ik zou ze natuurlijk wel gebruiken als het in een bepaalde niche werkt ;))

 

Oja er is nog een term "kindvriendelijk geproduceerd" ook hier willen we met zijn alle uit China importeren en wat voor landen nog meer. Als je er geweest bent schieten je de tranen in de ogen. Bij mij wel in ieder geval.

Als je daar over na gaat denken dan kun je inderdaad beter achter de geraniums gaan zitten.

Link naar reactie
  • 0

@Frans Sijtsma. Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp.

 

Bedankt voor je reactie

 

Waar ik eigenlijk benieuwd naar was in het door jou aangehaalde voorbeeld is de motivatie achter de keuze tot investeren.

 

Ofwel: Wordt duurzaam denken momenteel gedreven door verwachte winststijgingen of kostenbesparingen, of breekt het idee door dat duurzaamheid geen winstvergroter is, maar een basisvoorwaarde voor gezonde bedrijfsvoering?

 

Ik denk momenteel nog dat duurzaam bij veel producenten (zoals Willie al opmerkte) wordt ingezet om concurrentievoordeel te halen en daardoor meer omzet/winst te genereren.

Als dat zo is dan is het draagvlak voor duurzaamheid onder ondernemers erg fragiel. Op het moment dat de winstvergroting uitblijft valt het draagvlak onder duurzaam ondernemen weg.

 

Vandaar mijn vraag aan jou wat de echte motivatie achter de besparingskeus was: Een financiele of een ideeele. had men de investering ook gedaan als deze zich pas over 15 jaar had terugbetaald.

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

@Willie van den Heuvel. Ook ik heb China gezien en ik deel je meing. Misstanden en onderontwikkeling zullen helaas altijd blijven. Inderdaad is 'groene' duurzaamheid een marketing instrument geworden, want groen verkoopt immers goed. Mijn pleidooi voor duurzaamheid gaat niet over groen (is slechts 8% van de bedrijfskosten: zie helemaal boven). Laten we die andere 92% aanpakken. Dat wil dan zeggen alles proberen een beetje beter, slimmer en schober te doen met wat minder grondstoffen en minder verspillen dan gaan we langzaam de goede kant weer op

Link naar reactie
  • -1

Jp moet PJ zijn (reus) foutje dus. Ik volg het allemaal maar volgens mij vecht je tegen een muur. krispijnbeek werkt bij het EZ en EZ is de sponsor (partner). Vergeet het dit is niet meer objectief... Dit is meer wat het EZ wil horen, de rest wordt doodgezwegen en ze gaan Golfen. (ben benieuwd hoelang dit bericht online blijft)

 

Groet Willie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.