• 0

BV overnemen

Dag,

 

Ik heb hier al een aantal zinnige dingen gelezen over het overnemen van een BV, maar ik heb nog een paar vraagjes;

 

Ik heb zelf een VOF, maar ben niet de grootste held met administratie en dergelijke.

Eerder ben ik in loondienst geweest bij een BV, die mij op een gegeven moment niet meer kon betalen.

Die BV is nu in rust, dus heeft minimale kosten: niemand meer in dienst, geen eigen kantoorruimte.

2 van de 3 aandeelhouders willen nu hun aandelen aan mij kwijt en tevens het directeurschap aan mij overdragen.

Hiermee zou ik 25% van de aandelen krijgen.

Er is een lening bij een bank, maar de 2 bewuste aandeelhouders willen die lening afbetalen bij de overdracht.

Het product van de BV is een webapplicatie die nog niet compleet is.

 

De enige kosten van de BV zijn momenteel een postbus, de vaste kosten zoals KvK en de hosting (ondergebracht bij mijn VOF)

Verder zijn er de kosten aan ontwikkeling door mij, die in aandelen zouden worden uitbetaald (pakweg 4%)

 

de vragen:

1. Als mijn VOF deze pakweg 29% in bezit zou krijgen, wat betekent dat juridisch en fiscaal voor de VOF?

2. Als ik in persoon deze 29%..... idem

3. Indien de BV alsnog failliet gaat, wat betekent dat in de beide genoemde situaties?

4. in hoeverre kan ik als aandeelhouder van die pakweg 29% de andere aandeelhouder (met ruim 71%) pushen de boel te verkopen? Ik zie er namelijk niet heel veel toekomst in, maar verkoop kan misschien nog wat opleveren... Bijkomstig we de vraag wat verkoop betekent voor de fiscus etc...

 

mvg

Maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Een VOF is een samenwerkingsverband tussen 2 of meer personen.

 

Waarom zou je de BV willen hebben? Het klinkt niet alsof dat iets op gaat leveren, namelijk. En als het wel iets op gaat leveren, dan krijg jij daar maar 29% van, de rest gaat naar de andere aandeelhouder. En nee, die kun je niet dwingen zijn aandelen aan jou te verkopen.

 

Je ziet er zelf al geen toekomst in. De kans is groot dat die twee aandeelhouders er hetzelfde over denken en hun straatje schoon willen vegen. Dan blijf jij dus met de rommel zitten.

 

NIET DOEN DUS.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.