• 0

BV (SA) in Zuid Amerika, emigreren, Nederlandse klanten en vestiging in NL?

Hallo,

 

Mijn vraag wijkt natuurlijk weer net iets af van alle vragen die ik heb gezien. Als volgt luidt mijn vraag:

 

Ik heb een eenmanszaak in NL en een SA in Zuid Amerika.

Ik sta op het punt te emigreren (nu mijn ziektenkostenverzekering aldaar aan het regelen en de verhuizing) en zal wel 4 a 5 maanden in NL verkeren per jaar voor mijn klanten hier.

 

1.Nu vraag ik mij af of het voor Nederlandse klanten bezwaarlijk kan zijn gefactureerd te worden vanuit ZA ivm bijv geschillen. Kan ik ergens aangeven dat deze gewoon onder Nederlands recht vallen en dat daarmee het risico wegblijft?

2.Als ik hier een eenmanszaak aanhoudt op het adres waar mijn koophuis - die permanent verhuurt wordt - is gevestigd, wat zijn dan de fiscale en/of juridische gevolgen? De enige reden is mijn klanten en voor bijv telefoonabonnementen in NL. Deze schakel ik in ZA of andere landen gewoon door en daardoor kan ik altijd bereikbaar blijven voor NL klanten tegen normale tarieven.

 

Het liefst zou ik alles overhevelen maar twijfel over de mogelijkheden om in NL nog iets aan te houden terwijl ik verder niet meer NL belastingplichtig ben.

 

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

 

Groeten, Scylla85

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Als je emigreert, kun je gewoon je eenmanszaak in Nederland aanhouden. Er moet dan wel sprake zijn van voldoende content in Nederland. Aangezien de eenmanszaak een vast vestigingsadres in Nederland heeft (je voormalig koophuis) en je tenminste 4 à 5 maanden verblijft in Nederland, moet dit geen probleem zijn. Wel zou ik in het voormalig koophuis een aparte ingerichte kamer reserveren voor je onderneming, met bij voorkeur aparte ingang en een bordje op de deur timmeren, zodat het adres meer is dan alleen een postadres.

 

Factureren vanuit ZA moet mogelijk zijn, maar zet dan wel de gegevens van de Nederlandse eenmanszaak op de facturen en reken Nederlandse BTW.

 

Naar mijn mening blijft dan ook het Nederlands recht van toepassing.

 

De winst van de eenmanszaak blijft uiteraard in Nederland belast. Daarvoor moet je elk jaar een CW-biljet invullen. Je houdt wel recht op ondernemersaftrek.

 

Het voormalig koophuis in Nederland dat je gaat verhuren, blijft ook in Nederland belast, in box 3.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.