• 0

Hoe nu verder? Tips gevraagd.

Hallo allemaal,

 

Alvorens tot de kern van de vraag te komen zal ik eerst enige uitleg geven over de situatie.

 

Gedurende 10 jaar ben ik vennoot geweest in een VOF. Daarna is er een nieuwe BV opgezet, waarbij een 3e persoon als aandeelhouder is ingestapt. De bedoeling was dat de VOF over zou gaan in de nieuwe BV. Afrekening zou later plaatsvinden.

Reeds na 8 maanden was er dusdanige onenigheid tussen mij en de 3e persoon dat ik besloten heb om uit de BV te stappen en weer een normale baan te nemen. Mijn vorige vennoot en de 3e persoon zijn samen verder gegaan met de BV.

 

In de VOF zit ik, door omstandigheden, met een schuld.

 

Nu is het probleem dat de afrekening tussen mij en de vennoot niet van de grond komt. Samen met een advocaat hebben wij een berekening gemaakt van wat in onze ogen de waarde van de VOF zou zijn op het moment van overgaan naar de BV. Uitgaande van een nettowinst van € 60.000,- in 2006, € 105.000,- in 2007 en € 130.000,- in 2008 kwamen wij op ongeveer € 300.000,-. Met een nette afrekening zou ik de schuld in de VOF kunnen afbetalen.

 

Hun reactie was, "zie maar dat je iemand vind die het ervoor geeft". Ook voor mijn aandelen in de BV, zijnde 30% willen zij niet meer betalen dan de standaardprijs van € 10,-

 

In verband met deze schuld heb ik besloten op (met onderdelen) van de VOF verder te gaan, echter alle eigendommen van de VOF, denk aan auto's, computers, voorraad, inventaris e.d., zijn nu in handen van de BV en hierover willen zij dus niet afrekenen. Zij redeneren dat de VOF "geruisloos" in de BV is ingebracht en dat ik nergens recht op heb.

 

Nu zijn mijn vragen:

1. kan ik mijn helft van de waarde van de inventaris, autos e.d. welke nu in de BV zitten, bij de BV opeisen, danwel verlangen dat zij hiervoor betalen?

2. Indien nee, kan ik de waarde dan als privé opname van mijn vennoot in de VOF boeken op de eindafrekening? Aangezien ik niet meer bij de spullen kan en hij ze in beheer heeft.

 

Ik hoop dat de situatie duidelijk is en dat iemand mij een goed advies kan geven hoe verder te gaan. Geld om een rechtszaak te voeren of een specialist in te schakelen heb ik niet.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

TS

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Lastige situatie. Ik denk niet dat je er aan gaat ontkomen om een adviseur in te schakelen.

 

Eerste vraag: er moet een heleboel papierwerk zijn. Zowel van de VOF als van de BV. Bij de inbreng/oprichting van de BV heeft een notaris, een accountant en hopelijk ook een fiscalist meegekeken. Wellicht kun je die benaderen? Er is ook het een en ander met de belastingdienst gecommuniceerd. Je zal precies moeten weten hoe alles is geregeld.

 

je kunt het ook omdraaien. Als aandeelhouder in de BV heb je namelijk ook rechten en kun je het de andere aandeelhouders ook hier en daar moeilijk maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.