• 0

Compensabel verlies in BV/Holding

Ik heb een bv die ik wil eigenlijk verkopen. Behalve dat ik een lening heb voor 18 000 euro van de bv, heb ik ook de restant balans in de bv uitgetrokken en de rekening gesloten. Dit restant was ongeveer 9000 euro.

 

Ik heb een koper, maar ik wordt gevraagde door zijn adviesbureau om dit total lening aan mezelf kwijt te schelden vanuit de bv en de bv over te dragen met een verlies van dus 27000 euro.

 

Kan dit? Lijkt mij niet..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BV kan de vordering kwijtschelden, maar dit zal worden aangemerkt als uitkering van dividend. Gevolg is tweeledig:

- Geen (afwaarderings)verlies bij de BV

- Wel 25% belastingheffing bij jou.

 

Hoe kom je aan een verlies van 27k? Dat is een optelsom van 18 en 9, neem ik aan, maar dat zal voor de vennootschap niet als verlies worden aangemerkt. Je kunt niet 'zomaar' een verlies creëren.

 

Hoe heb je de activa uit de BV gehaald? Staat daar een lening tegenover? Of heb je dat als onttrekking gedaan en daar dividendbelasting/inkomstenbelasting over betaald?

 

Het betreft een lege BV. Bij aandelenoverdracht in 2010 komen verliezen van vóór 2010 te vervallen bij de aandelenoverdracht. Draag je de aandelen pas in 2011 over, dan komen ze te vervallen, ongeacht hoe oud de verliezen zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet zo goed met activa/passiva, maar met de hulp van wikipedia...

 

De passiva (18000) betreft de aandelencapital voor welke er een lening is geregelde, maar lijkt mij niet dat dat zomaar kan worden kwijtgescholden. Dan heeft de Bv helemaal geen aandelenkapital meer.

 

De activa betreft reserves (9000) welke ik gewoon uitbetaalde heb en ben van plan om dit als aanmerkelijk belang te laten belasten.

 

Interessant te zien dat dat niet als verlies kan worden aangemerkt.

 

De hele plan lijkt een beetje bezopen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 316 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.