• 0

Inkopen nieuwe vennoot

Beste mensen,

 

Wij hebben een VOF met z'n tweëen en nu willen wij een derde zich laten inkopen. Ik hoop hier wat wijzer te worden hoe dit fiscaal in z'n werk gaat. De nieuwe vennoot zal ons een bedrag betalen voor zijn deelname.

 

Mijn vragen:

- inkoopbedrag wordt aan ons privé betaald?

- hoe verwerk ik dit in IB aangifte?

 

Alvast dank!

 

Diederik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dat is een vraag waarop zo geen antwoord is te geven, althans, niet een antwoord waar je ook echt wat mee kunt.

 

In principe staat het toetreden van een derde gelijk met een gedeeltelijke staking bij de huidige vennoten. Er gaat immers een deel van de gerechtigdheid tot de winst over naar een ander. Dat betekent fiscaal afrekenen over het gestaakte deel, tenzij je gebruik kunt maken van een faciliteit. Zo moet dat ook in de IB aangifte worden verwerkt. Is de toetreder al betrokken bij de VOF (als werknemer)?

 

Er is formeel geen sprake van overname van een onderdeel door de toetreder, maar van toetreding tot (uitbreiding van) de VOF. De betaling van de toetreder zou dus gericht moeten zijn richting de VOF, waarna de huidige vennoten kunnen besluiten om dat bedrag te gebruiken om de stand op hun kapitaalrekening te verlagen door geld op te nemen - komt feitelijk op hetzelfde neer, natuurlijk, maar de verwerking is anders.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.