Ik heb een vraag

ik ben bezig met een overname( na failllisement van een bedrijfspand inclusief voorraad, activa en goodwill.

omdat ik het zelf niet kan financieren, maak ik gebruik van een partij die dit voor mij doet.

die financiert alles tegen 6 % rente

de goodwill betaal ik via een familielid ( omdat hij dit niet wil financieren).

de bedoeling is dat hij het pand op zijn naam zet, omdat dit jurudisch beter is.

wanneer ik dan een parti( bank) heb gevonden die mij wel wil financieren dan schrijven we alles over zonder

kosten.

waar moet ik allemaal op letten bij deze overname/herfinanciering??

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30021-overname-na-faillisement/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Is er geen overdrachtsbelasting van toepassing? Anders is dat omzetten niet zomaar iets.

Daarnaast leen jij niets van de persoon. Hij koopt een pand en wat spullen. Jij gebruikt die eventueel maar jij koopt zelf niets. Dus het is geen financiering maar een aankoop van iemand anders waar jij eigenlijk niets mee te maken hebt tot je bijvoorbeeld huurder wordt o.i.d.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

hij betaalt de overdrachtbelasting

het is inderdaad de bedoeling ( omdat het in de toekomst dan van mij word) dat ik het bedrag 500k

herfinanciert. tot die tijd betaal ik alle kosten a 6 % van de totaalprijs

over de kosten voor bijvoorbeeld og belasting en reparaties aan het pand moeten we het nog hebben

• 0

Ik vind het een vreemde deal, jij betaald zijn aflossing, cq. het risico wat hij loopt betaal jij. Daarnaast ook nog eens per jaar over de totale somme begrijp ik? Dat is dus een 30.000 per jaar wat jij moet betalen? Daar hoeft hij verder niets voor te doen behalve de aankoop maar jij houdt er niets van over! Het lijkt alsof het een soort koop is maar het is een soort huur. De 30.000 kan een normale huurprijs vertegenwoordigen.

Vervolgens betaal jij nog een keer overdrachtsbelasting als jij het pand van hem koopt.

Wat logischer zou zijn, als hij daadwerkelijk wil financieren, is dat hij een hypothecaire lening o.i.d. aan je vertrekt waarmee jij het pand koopt. Als jij je verplichtingen niet nakomt vormt het pand een onderpand. Dan heb je het over financieren, nu heb je een vreemde constructie.

Vergeet niet dat je daarnaast zelf ook nog die goodwill moet afrekenen en daar een schuld krijgt aan familie. Je krijgt dus:

1. Schuld aan familie voor goodwill

2. Een huurovereenkomst (o.i.d. wat er op lijkt)

Jij krijgt daarvoor de beschikking over een pand van 500k en je hebt een bedrijf. Met die cijfers moet je vervolgens gaan doorrekenen of het bedrijf die lasten kan dragen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0
Ik vind het een vreemde deal, jij betaald zijn aflossing, cq. het risico wat hij loopt betaal jij. Daarnaast ook nog eens per jaar over de totale somme begrijp ik? Dat is dus een 30.000 per jaar wat jij moet betalen? Daar hoeft hij verder niets voor te doen behalve de aankoop maar jij houdt er niets van over! Het lijkt alsof het een soort koop is maar het is een soort huur. De 30.000 kan een normale huurprijs vertegenwoordigen.

Je hebt idd gelijk ik huur als het waren van die partij voor een waarde van 30.000 per jaar

er zitten boven het bedrijfspand twee woningen die onder verhuurd worden wat per jaar totaal 12000 oplevert

dus mijn kosten zijn 18.000 per jaar

Vervolgens betaal jij nog een keer overdrachtsbelasting als jij het pand van hem koopt.

hij wil omdat hij denkt dat ik het pand niet binnen zo korte tijd via een bank kan herfinancieren het pand op zijn naam zetten

ik denk zelf dat mij dit wel lukt en het schijnt dat je als dit binnen zes maaden doet, dat hij de overdrachtsbelasting dan

terug krijgt.

hij wil dit niet doormiddel van een hypothecaire lening doen.(juridish aspect)

Wat logischer zou zijn, als hij daadwerkelijk wil financieren, is dat hij een hypothecaire lening o.i.d. aan je vertrekt waarmee jij het pand koopt. Als jij je verplichtingen niet nakomt vormt het pand een onderpand. Dan heb je het over financieren, nu heb je een vreemde constructie.

Vergeet niet dat je daarnaast zelf ook nog die goodwill moet afrekenen en daar een schuld krijgt aan familie. Je krijgt dus:

1. Schuld aan familie voor goodwill

2. Een huurovereenkomst (o.i.d. wat er op lijkt)

met deze cijfers 18000 + lening aan familie is het op te brengen

Jij krijgt daarvoor de beschikking over een pand van 500k en je hebt een bedrijf. Met die cijfers moet je vervolgens gaan doorrekenen of het bedrijf die lasten kan dragen.

beetje rommelig in elkaar geknutseld, maar alvast bedankt voor zover, kmoet zegge dat na een faillisement en doorstart veel op je af komt, en dan is zo forum geweldig.

• 0

Mm, er komt steeds meer informatie. Blijkbaar worden er 2 woningen voor 500 euro per stuk verhuurd. Is dat voor jouw risico en rendement of voor de verhuurder? Is het genoemde faillissement het faillissement van de onderneming waarvan je die activa overneemt?

Dat verhaal van die overdrachtsbelasting zit zo: http://www.belastingdienst.nl/variabel/overdrachtsbelasting/overdrachtsbelasting-09.html

Al met al samenvattend is het heel simpel, je start dit topic met het verhaal dat iemand voor je wil financieren. Dat is echter niet het geval, de financierder is een een belegger/investeerder en die wil een pand kopen. Jij staat te springen om dat pand dus de eerste huurder heeft hij al. Hij zal dus een huurovereenkomst bedingen. Daarin zal een optie voor eerste koop staan wat ik uit je verhaal begrijp. Het bedrag waar je het voor kan kopen zal minimaal 6% hoger liggen gezien hij de overdrachtsbelasting betaald en een belegger wil geen verlies maken. Waarschijnlijk ligt de prijs dus nog wat hoger.

Jij hoopt het pand te kunnen kopen binnen een maand of 6, wat inhoudt dat je voldoende middelen moet hebben als eigen inleg. Dat wil dus zeggen dat je een bepaald vermogen moet hebben. Je kunt nu al wel voorspellen of je überhaupt de mogelijkheid hebt. Straks heb je een lening aan familie er bij, een lopend huurcontract en je zal nog wat in de tent investeren. Ik vraag me af of je dan nog wel voldoende basis hebt om dat pand aan te kopen.

• 0

Mm, er komt steeds meer informatie. Blijkbaar worden er 2 woningen voor 500 euro per stuk verhuurd. Is dat voor jouw risico en rendement of voor de verhuurder? Is het genoemde faillissement het faillissement van de onderneming waarvan je die activa overneemt?

klopt de verhouding is 600 en 400 dat is zijn risico en rendement

pand en onderneming is failliet, dus activa komt uit bestaand pand.

ik betaal 18.000 huur, daarnaast moet ik wel het onderhoud, verzekeringen enz betalen.

via een hypothekere lening had ik het zelfde gehad 6% rente over aankoopbedrag - verhuur bovenwoningen

is 18.000. komt op het zelfde neer volgens mij.

probleem nu is alleen dat het pand op zijn naam staat.

deze persoon is iemand die helpt, maar heb wel duidelijk aangegeven geen risico te willen lopen.

wanneer het voor ons niet meer op te brengen valt .

cijfers waren nog niet positief.

Dat verhaal van die overdrachtsbelasting zit zo: http://www.belastingdienst.nl/variabel/overdrachtsbelasting/overdrachtsbelasting-09.html

Al met al samenvattend is het heel simpel, je start dit topic met het verhaal dat iemand voor je wil financieren. Dat is echter niet het geval, de financierder is een een belegger/investeerder en die wil een pand kopen. Jij staat te springen om dat pand dus de eerste huurder heeft hij al. Hij zal dus een huurovereenkomst bedingen. Daarin zal een optie voor eerste koop staan wat ik uit je verhaal begrijp. Het bedrag waar je het voor kan kopen zal minimaal 6% hoger liggen gezien hij de overdrachtsbelasting betaald en een belegger wil geen verlies maken. Waarschijnlijk ligt de prijs dus nog wat hoger.

Jij hoopt het pand te kunnen kopen binnen een maand of 6, wat inhoudt dat je voldoende middelen moet hebben als eigen inleg. Dat wil dus zeggen dat je een bepaald vermogen moet hebben. Je kunt nu al wel voorspellen of je überhaupt de mogelijkheid hebt. Straks heb je een lening aan familie er bij, een lopend huurcontract en je zal nog wat in de tent investeren. Ik vraag me af of je dan nog wel voldoende basis hebt om dat pand aan te kopen

dat is mij duidelijk, wanneer het niet binnen die 6 maande te doen is, dan betaal ik bij overdracht weer die 6 %

wat wil je meer weten

• 0

Zou je even [ quote ] tags willen gebruiken en wat meer concreet in willen gaan op de gestelde punten?

• 0

op dit moment is de situatie veranderd

Pand, activa en voorraad worden gefinancieerd.

Pand word op mijn naam gezet en de financiele partij word 1e hypotheekhouder.

ik hoorde wel dat je na een faillesement nog problemen kan krijgen nadat je alles al op je naam hebt

is dat zo??

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar