• 0

nadelige consequenties 50% aandeelhouder zonder bestuursfunctie?

Beste Forumleden,

 

Sinds januari participeer ik vanuit een beheer BV (waarvan ik 100% aandeelhouder ben) voor 50% in een werkmaatschappij BV.

Mijn compagnon, formeel oprichter en Algemeen directeur participeert met zijn beheersmaatschappij voor 25% in deze BV.

Daarnaast participeert nog de zus van mijn compagnon met haar beheersmij voor 25% in de BV en zij is belast en verantwoordelijk voor de financiële administratie.

Alle operationele en commerciële activiteiten worden door mij uitgevoerd.

Mijn compagnon heeft nu een mangementovereenkomst opgesteld en aan mij voorgelegd, waarin hij stelt dat mijn beheer BV belast is met het commercieel management, ik naar buiten zal treden als commerciëel directeur maar echter geen statutair bestuurder ben en als zodanig geen rechten en plichten heb die uit de wet en de statuten van de Vennootschap voortvloeien.

 

Mij is niet duidelijk wat dit voor consequenties kan gaan hebben.

Voor o.a. inzicht in de cijfers.

beleidsbeslissingen zoals aanname personeel, salarisverhogingen personeel ect.

Onenigheid met mijn compagnon

Eventuele andere consequenties waaraan ik nog niet gedacht had.

 

Als gevolg van ervaringen uit het verleden , verwacht ik echter een adder onder het gras.

 

Wie weet raad?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je hebt dan slechts rechten als aandeelhouder en als werknemer. Als aandeelhouder heb je wel recht op informatie en kun je van je aandeelhoudersrechten gebruik maken, maar je hebt geen rechtstreekse invloed op de gang van zaken binnen de BV. Je krijgt dus bijvoorbeeld de jaarrekening te zien en afhankelijk van de statuten kun je je wellicht bemoeien met grote investeringen of benoeming van bestuurders, maar heel veel meer zal het niet zijn. Je macht is dus behoorlijk beperkt. Je loopt echter geen bestuursaansprakelijkheidsrisico, want je bent geen bestuurder.

 

Omdat je wel werknemer bent en je meer dan 5% van de aandelen hebt, val je wel onder de gebruikelijkloonregeling. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.