• 0

wel/geen wergevers/nemers premies

Mijn leeftijd is 59 jaar en ik geniet sinds 1.5 jaar van een prima (vroeg)pensioen. Ik ben benaderd door een vroegere relatie teneinde advieswerk voor hem te doen. Ik wil dat wel doen maar voor een beperkt aantal uren per jaar ( 500-700). Ik heb mij ingeschreven bij de KvK, heb een bezoek aan de belastingdienst gebracht en heb vragen gesteld aan het UWV. Voor de belasting is het mij duidelijk, ik heb resultaat uit overige werkzaamheden, en draag netjes de BTW af die ik in rekening breng. UWV is minder duidelijk, de KvK stelt dat het bijna zeker is dat zij mij als werknemer zullen beschouwen en dat de diverse premies voor en door mij betaald dienen te worden, de belastingdienst kan geen uitsluitsel geven, het UWV reageert niet op vragen die ik per E-mail heb gesteld. Telefonisch werd mij na lang nadenken gemeld dat deze premies niet betaald hoeven te worden hetgeen weer verbazing opriep bij de KvK. Als gepensioneerde heb ik er geen enkel belang bij mij te verzekeren voor zaken als WAO WW en wat al niet meer. Hoe komt het dat over deze situatie, een gepensioneerde die nog een aantal uren werkt, niets te vinden is op de diverse websites en dat de deskundigen zich zelfs schijnbaar tegenspreken ? Ik wil het netjes spelen, alle noodzakelijke belasting betalen (hoe meer hoe beter) en ook de BTW afdragen. Nutteloze verzekeringspremies betalen gaat mij echter te ver. Alvorens ik het UWV (weer) ga benaderen zou ik het op prijs stellen reakties te vernemen van mensen die dit probleem herkennen en/of het antwoord op de vraag wel/geen premies betalen weten.

bij voorbaat dank voor reakties.

 

Dokus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Die premies hangen een beetje af van hoe je onderneming is opgezet. Als je aannemelijk maakt voor het UVW dat je geen dienstbetrekking hebt hoef je geen premies te betalen...

Voor de belastingdienst ben je al snel een ondernemer (kunnen ze belasting gaan heffen) maar het UVW doet moeilijker.

Belangrijk is voor hun:

- Het ontbreken van een gezagsverhouding..

- De werkzaamheden kunnen ook door iemand anders door jou aangesteld gedaan worden

- Je moet meerdere klanten hebben die een redelijke omzet genereren.

 

Als je aan de slag gaat bij je ex-werkgever en geen of weinig andere klanten hebt gaat de UVW er bijna altijd van uit dat er sprake is van een verkapt dienstverband en dan is de werkgever premies verschuldigd.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.