• 0

BV/Holding opstarten en leenconstructie

Ik vraag me af of jullie me advies kunnen geven over de volgende situatie. Ik ben in loondienst (40+u) bij een werkgever. Samen met mijn werkgever ga ik een tweede BV oprichten. Daarvoor ben ik een holding aan het opzetten. Hij heeft ook een holding en samen hebben we straks de werkmaatschappij. (51hij/49ik). Hij wil mij het geld lenen om in de holding te storten. We zijn tot de volgende constructie gekomen: hij leent mij 17.500 (ik leg de 500 in zodat het rentevrij is). Ik stort daarmee de holding vol. De holding leent 9000 aan de werkmaatschappij voor oprichting, wat mijn inleg is. De andere 9000 betaalt de holding terug aan mij en ik aan hem. Hij heeft dan nog een boekhoudkundige lening op mij van 9000,-. Is dit juist? Wat heeft dit voor gevolgen verder?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30592-bvholding-opstarten-en-leenconstructie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Ziet er een beetje uit als klok/klepel verhaal. Jij leent 17.500 van je werkgever, daarover zal rente moeten worden betaald - zo niet, dan is het voordeel belast loon. Renteloos kan alleen in het geval van wisselende rekeningcourantverhoudingen met je eigen BV, mits die steeds onder de (+ danwel -) 17.500 blijft. Niet voor leningen met derden.

Vervolgens stort je 18k als kapitaal in de holding. Daarvan gebruik je 9k (ik neem aan 8.820, want je krijgt ook maar 49% van de aandelen) om de nieuwe werkmij mee op te richten - dat is geen lening aan de werkmij, maar een kapitaalverstrekking, net als jij bij oprichting van jouw holding doet.

Het restant van het geld van de holding (ca 9k) wil jij vervolgens lenen van de BV, om je schuld aan je werkgever deels mee af te betalen. Je bent dan dus 9k aan je werkgever verschuldigd en 9k aan je holding.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar