• 0

Winst of verlies en nu...

Hallo,

 

Ik ben in loondienst bij mijn werkgever en daarnaast ben ik bezig met het opzetten van een eenmanszaak. Volgens de belasting ben ik niet ondernemer voor de IB maar wel voor de BTW. Nu ga ik komend jaar winst of verlies maken.

 

Kan ik de winst of het verlies opgeven bij "Andere inkomsten uit loondienst"?

 

Als ik dan vervolgens een verlies opgeef, levert dit dan een correctie op van de reeds afgedragen loonheffing voor mijn baan in loondienst?

 

Ik weet niet goed hoe ik dit moet verwerken, kan iemand mij hier een goed antwoord op geven?

 

Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In ieder geval is niet uit loondienst. Wat heeft de belastingdienst aangegeven? Alleen dat het geen onderneming is voor de IB, of zeggen ze ook iets over werkzaamheid? Wellicht beschouwen ze het als hobby, dan kun je met de verliezen helemaal niets. Uiteraard staat het je vrij een ander standpunt in te nemen, want de mededeling van de belastingdienst is slechts hun mening, die ze doorgaans niet met bijzonder veel aandacht hebben onderbouwd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf op zich bestaat al een tijdje (2004), bij de oprichting was er nog een uren criterium om ondernemer voor IB te zijn, daar voldeed en voldoe ik nog steeds niet aan. Werkzaamheid kan ik mij niets over herinneren. De afgelopen 4 jaar heeft de onderneming geslapen.

 

Dit jaar ben ik begonnen met investeren in een nieuw project waar ik in de toekomst inkomsten uit verwacht te gaan halen. In de opstartfase verwacht ik echter eerst verliezen.

 

Als ik de situatie laat zoals die nu is, hoe moet ik dan de winst opgeven?

 

Als ik voor elkaar kan krijgen dat ik wel ondernemer voor IB wordt, kan ik dan wel mijn verliezen verrekenen met mijn vaste inkomen uit loondienst?

 

Marc

Link naar reactie
  • 0

Het urencriterium staat los van het ondernemerschap. Wel is het van belang voor toepassing van de ondernemersfaciliteiten. In het verleden was het onderscheid tussen ondernemer die niet aan het urencriterium voldoet en resultaatgenieter niet zo groot. Nu de MKB-winstvrijstelling ook van toepassing is op de parttimeondernemer, is het (als je winst maakt) prettiger als je als ondernemer wordt aangemerkt. Een slapende onderneming is fiscaal geen onderneming, dus wat betreft maak je nu een nieuwe start.

 

Als je de eerste jaren alleen maar verlies draait, is het wel eens lastig de belastingdienst er van te overtuigen dat er uberhaupt een bron van inkomen is. Zodra je winst draait is dat ineens geen probleem meer. Het begint er in ieder geval mee een onderbouwing te maken dat er sprake is van een onderneming (bijvoorbeeld een businessplan opstellen) en vervolgens opgaaf startende onderneming invullen en om een ondernemersaangifte vragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.