Heeft u zich ooit afgevraagd, wat het nut was van een Vision & Mission statement? Zo’n fraai ingelijst plakaat aan de muur, ondertekend door de CEO? Gewoon omdat het zo hoort, omdat iedereen er een heeft, of heeft het toch een praktisch nut? Zoals vaak heeft het pas echt nut als het onderscheidend is en echt weergeeft waar het bedrijf naar toe wil. Als het ook echt dient als leidraad tot handelen. Als beoordelingen van medewerkers ook afhangen van hun bijdrage aan dit doel. Kortom: Pas als iedereen binnen het bedrijf zich dagelijks afvraagt of waar hij mee bezig is bijdraagt aan het realiseren van de Visie, dan pas heeft het echt zin. Managers moeten zich afvragen of bedrijfsdoelen concreter kunnen worden gemaakt dan alleen cijfers? Motiverender en inspirerender! Dan werk je aan Visie, Missie, Values. Medewerkers die weten wat het doel van een bedrijf is, en gemotiveerd zijn om daaraan mee te werken, zullen veel beter meewerken, dan mensen die dat niet zijn. Weinig medewerkers raken geïnspireerd door hogere dividenten en grotere bonussen aan het top-management. Er moet iets inzitten, dat motiveert. Dat is logisch. What’s in it for me?
Pas als iedereen weet wat de doelstellingen zijn van een bedrijf en ook bereid is hier keihard aan mee te werken, dan werk je aan een reputatie, een “merk”. Een merk is een belofte die gemaakt wordt aan stakeholders. Ons bedrijf maakt de beste worst, de goedkoopste groente, of de snelste service? Bedrijven beloven van alles, maar werkt het gehele bedrijf ook samen aan de realisatie van deze belofte? Daar ligt de overlap tussen Visie en Merk. Wim van Nunen is specialist op dit gebied. Hij heeft jarenlang gewerkt voor de beste merken van de wereld. Adecco, Caterpillar, Nestlé, Alcoa, Novartis, etc.
Een merk wordt een sterk merk als je de belofte naar de markt voldoende aantrekkelijk, relevant en onderscheidend is. Hebben mensen behoefte aan de belofte is de eerste vraag. Daarna moeten we ons afvragen of we voldoende in staat zijn om deze belofte waar te maken? Dan kun je werken aan een sterk merk dat bovendien onderscheidend is van je concurrenten en ook meerwaarde levert. Brand Equity noemen we dat. Goodwill of waarde die je hecht aan een merknaam. Sterke merken leveren meer winst, zijn recessieproof, en geven veel meer mogelijkheden om nieuwe initiatieven te ontplooien. Kortom investeren in een merk is een zakelijk verantwoorde investering. Wil je je doelen waarmaken dan is het zaak om te investeren in een Visie en een sterk Merk.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Wim van Nunen
Wim van Nunen
Waarom hebben we Visies en Merken nodig?
Heeft u zich ooit afgevraagd, wat het nut was van een Vision & Mission statement? Zo’n fraai ingelijst plakaat aan de muur, ondertekend door de CEO? Gewoon omdat het zo hoort, omdat iedereen er een heeft, of heeft het toch een praktisch nut? Zoals vaak heeft het pas echt nut als het onderscheidend is en echt weergeeft waar het bedrijf naar toe wil. Als het ook echt dient als leidraad tot handelen. Als beoordelingen van medewerkers ook afhangen van hun bijdrage aan dit doel. Kortom: Pas als iedereen binnen het bedrijf zich dagelijks afvraagt of waar hij mee bezig is bijdraagt aan het realiseren van de Visie, dan pas heeft het echt zin. Managers moeten zich afvragen of bedrijfsdoelen concreter kunnen worden gemaakt dan alleen cijfers? Motiverender en inspirerender! Dan werk je aan Visie, Missie, Values. Medewerkers die weten wat het doel van een bedrijf is, en gemotiveerd zijn om daaraan mee te werken, zullen veel beter meewerken, dan mensen die dat niet zijn. Weinig medewerkers raken geïnspireerd door hogere dividenten en grotere bonussen aan het top-management. Er moet iets inzitten, dat motiveert. Dat is logisch. What’s in it for me?
Pas als iedereen weet wat de doelstellingen zijn van een bedrijf en ook bereid is hier keihard aan mee te werken, dan werk je aan een reputatie, een “merk”. Een merk is een belofte die gemaakt wordt aan stakeholders. Ons bedrijf maakt de beste worst, de goedkoopste groente, of de snelste service? Bedrijven beloven van alles, maar werkt het gehele bedrijf ook samen aan de realisatie van deze belofte? Daar ligt de overlap tussen Visie en Merk. Wim van Nunen is specialist op dit gebied. Hij heeft jarenlang gewerkt voor de beste merken van de wereld. Adecco, Caterpillar, Nestlé, Alcoa, Novartis, etc.
Een merk wordt een sterk merk als je de belofte naar de markt voldoende aantrekkelijk, relevant en onderscheidend is. Hebben mensen behoefte aan de belofte is de eerste vraag. Daarna moeten we ons afvragen of we voldoende in staat zijn om deze belofte waar te maken? Dan kun je werken aan een sterk merk dat bovendien onderscheidend is van je concurrenten en ook meerwaarde levert. Brand Equity noemen we dat. Goodwill of waarde die je hecht aan een merknaam. Sterke merken leveren meer winst, zijn recessieproof, en geven veel meer mogelijkheden om nieuwe initiatieven te ontplooien. Kortom investeren in een merk is een zakelijk verantwoorde investering. Wil je je doelen waarmaken dan is het zaak om te investeren in een Visie en een sterk Merk.
Win-Win Marketing & Branding
www.winwinmanagement.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/30765-het-nut-van-merken-en-visies/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag