• 0

•   Zoals het onderwerp reeds aangeeft, we zijn van plan om een productielijn op te starten in Marokko (in de levensmiddelen industrie). Heeft iemand hier ervaring mee?

Het betreft een product dat we zowel in Marokko als in Europa/USA willen verkopen (de betere voedingszaken, wereldwinkels, etc. op termijn ook aan de grotere retail outlets). Ik vraag me af hoe groot de bureaucratische rompslomp is die er in de praktijk bij komt kijken, zowel van Marokkaanse kant, als de Europese (red tape is er overal...). Ik heb me laten vertellen dat de Marokkaanse regering actief probeert om investeringen aan te trekken van Marokkanse migranten in Europa (een vennoot behoort tot deze groep). Wat zijn juist de incentives die ze bieden, en zijn er ook tegemoetkomingen vanuit Europa? Dit hoeft niet noodzakelijk financieel te zijn, als ze daadwerkelijk de verschillende processen (opstart, export/import formaliteiten, repatriering van kapitaal, etc.) faciliteren, zou dit al heel goed zijn. De informatie die ik reeds op het internet heb gevonden klinkt allemaal wel goed, maar we hebben info nodig vanuit de praktijk.

We zijn aan het overwegen om het bedrijf in een van de free trade zones in Marokko op te starten, en zouden graag in contact komen met mensen die dit ook daadwerkelijk al hebben gedaan. Hopelijk zijn er mensen op dit forum met deze ervaring. Voor alle zekerheid, het gaat hier niet om een "mom and pop" shop.

Bedankt!

•   __________________________

•   A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that you'll be looking forward to the journey...

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31026-productielijn-opstarten-in-marokko/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste HV1,

Een start-up in Marokko lijkt makkelijker dan het is en dit heeft vooral te doen met de combinatie van 1) een aantal kritische vragen welke je aan jezelf als ondernemer moet stellen inzake lokatie, entiteitsvorm en entiteitsstructuur 2) lokale cultuur, wetgeving en processen en 3) de tijdsduur en planning van de opzet en opstartfases.

Marokko staat open voor inkomende investeringen echter zijn de incentives per regio verschillend. Daarnaast de incentives welke door Marokko worden gepresenteerd zijn niet per definitie het pallet aan incentives welke je kan uitonderhandelen. Daarnaast het hebben van een Marokkaanse achtergrond is niet per definitie een element wat alle deuren voor je doet openen. Ik kan nog wel even doorgaan...maar dit komt omdat wij veel ervaring hebben in startup trajecten in de MENA regio.

Veel factoren om te overwegen dus, maar laat je niet tegenhouden.

Indien geinteresseerd kan je altijd contact opnemen met de firma Trade & Investment Center BV (www.trade-investment-center.com) in Nederland, de managing partner heeft geruime ervaringen in Marokko.

Succes.

• 0

Heb je al eens contact gehad met de marktadviseur Marokko van NL EVD Internationaal (= mevrouw Sikma)? Misschien dat zij je met bepaalde vraagstukken kan helpen? Bereikbaar via 088 602 88 44.

Landenpagina Marokko

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

• 0

Beste HV1,

Het hebben van een Marokkaanse achtergrond opent ZEKER veel deuren, niet alleen in Marokko maar ook in de rest van de Arabische wereld. Het is aan te raden om zaken te doen met iemand die daar lokaal zit of een consultancybureau in te schakelen die de kennis, ervaring en netwerk van de Marokkaanse markt in huis heeft.

• 0

Alvast bedankt allemaal en sorry voor de late reactie. Heb deze site niet meer bezocht sinds mid-maart, wegens te druk met de bestaande onderneming.

Wel spijtig dat er geen reactie is gekomen vanuit de praktijk...

Anyway, good luck to y'all!

Huib

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar