• 0

Uitleg basisrecht gewenst

Basisrecht individueel merk, tot drie klassen

 

Stel ik wil een merknaam registreren dat binnen Europa nog niet is geregistreerd (bijvoorbeeld LEGO - LEGO bestaat fictief nog even niet). Ik doe dit volgens het basisrecht individueel merk, tot drie klassen en binnen de Benelux. De productie is in handen van het Chinese moederbedrijf (bedrijfsnaam: X-CHINA), in China zelf wordt dit product al langere tijd gewoon verkocht onder hetzelfde merknaam (LEGO).

 

Nu heb ik twee scenario's waar ik graag wat meer over wil weten:

 

[sCENARIO A]

Ik begin met de verkoop van LEGO in Nederland, het blijkt al snel razend populair.

Een aantal in Nederland gevestigde Chinezen kopen daarom hetzelfde product in China in om het vervolgens hier voor een

aanzienlijk minder bedrag te verkopen (via kanalen zoals marktplaats). Aangezien het product in China veel goedkoper is en zij geen importheffingen, belastingen, administratie en promotiekosten (etc.) hoeven te betalen, verdienen hier veel geld mee. Naar mate de populariteit van het merk toeneemt beginnen daardoor steeds meer mensen een 'illegale handel' in mijn product (illegaal want zij voldoen 100% niet aan de eisen van de Voedsel en Waren Autoriteit).

 

Kan ik dit soort praktijken tegengaan door met het merkenrecht te zwaaien? In andere woorden kan ik hen simpelweg dwingen te stoppen met deze handel (aangezien ik de merkrechten bezit)? Welke stappen zijn gebruikelijk te ondernemen als men geen gehoor geeft, laat ik ze een boete opleggen door de rechter of?

 

Of is het merkenrecht nutteloos hier en vraag ik de VWA om hen te benaderen omdat ze niet over de juiste papieren beschikken?

 

 

[sCENARIO B]

Een bedrijf uit Denemarken begint een importbedrijf dat LEGO via hetzelfde bedrijf (CHINA-X) inkoopt waarna het Deense bedrijf besluit het product ook in Nederland te verkopen (LET OP: ik heb in dit scenario geen exclusief importrecht bij CHINA-X afgedwongen).

 

Kan ik op basis van mijn merkrecht het bedrijf te verbieden dit product in de benelux en dus ook Nederland te verkopen?

 

Daarnaast wilde ik even weten waar 'tot drie klassen' precies voor staat ???

 

Bij voorbaat hartelijk dank ;)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een merkrecht beschermt alleen de naam (LEGO in dit geval), maar niet het product (de blokjes). Als de Chinezen nu met exact hetzelfde product op de markt komen, maar daarbij een andere naam (bijv. OGEL) gebruiken kun je helemaal niets doen.

Wanneer de Chinezen echter een soortgelijk product (hoeft nog niet eens exact hetzelfde te zijn) en ze gebruiken daabij de beschermde naam, dan kun je zeker optreden tegen deze inbreuk. Je kunt zelfs de Douane vragen om zendingen van bepaalde partijen te controleren en eventueel tegen te houden.

Je kunt alleen een product beschermen door middel van modelbescherming of patentbescherming.

Bovenstaande geldt ook voor scenario B

Patenten en merken op een eigentijdse, helder en snelle wijze.No-nonsense en wars van moeilijkdoenerij. Omdat ik vind dat dat zo hoort.

www.inaday.eu

Link naar reactie
  • 0

Een merkrecht beschermt alleen de naam (LEGO in dit geval), maar niet het product (de blokjes). Als de Chinezen nu met exact hetzelfde product op de markt komen, maar daarbij een andere naam (bijv. OGEL) gebruiken kun je helemaal niets doen.

Wanneer de Chinezen echter een soortgelijk product (hoeft nog niet eens exact hetzelfde te zijn) en ze gebruiken daabij de beschermde naam, dan kun je zeker optreden tegen deze inbreuk. Je kunt zelfs de Douane vragen om zendingen van bepaalde partijen te controleren en eventueel tegen te houden.

Je kunt alleen een product beschermen door middel van modelbescherming of patentbescherming.

Bovenstaande geldt ook voor scenario B

 

Dank voor de uitleg.

 

Kortom:

Als mijn 'merknaam' beschermt is dan mag iemand anders het product niet onder DIE SPECIFIEKE naam verkopen. Echter geldt dit ook ondanks de merknaam al wel bestaat in China (maar het bedrijf geen merkrechten in Europa heeft). Uiteraard geschiet de import in samenspraak met de fabrikant/het moederbedrijf. Mocht iemand dan het zelfde product bijvoorbeeld per post vanuit China laten verzenden en hier aanbieden, mag ik daar dan actie op ondernemen (vanwege merkrechtschending)?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 449 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.