• 0

BTW tarief

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ruw en ongewassener dan een schapenvacht, van een Oostblokboer die nog nooit van een factuur gehoord heeft, kan ik me wol niet voorstellen. Maar dat wist andere John niet toen hij de vraag beantwoordde. Mij lijkt dat die vachten wél onder 6 % vallen.

 

BTW kun je pas aftrekken als je het eerst betaald hebt. Als je geen factuur krijgt dan betaal je zeer waarschijnlijk ook geen BTW, althans, zeker niet zo aantoonbaar dat je het kan aftrekken. Zitten die Oostblokkers in of buiten de EU?

 

In beide gevallen zou ik zelf vooraf een factuur maken, ter plekke de andere gegeven invullen (zie link) en de boer laten tekenen. Je hebt dan een inkoopverklaring op grond waarvan je iig bewijs hebt dat je iets hebt ingekocht, waar en voor hoeveel. Eigenlijk moet zo'n verklaring pas worden gemaakt als je iets koopt voor € 500 of meer bij één boer, maar in jouw geval zou ik het sowieso doen. Zie hier: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden-13.html

 

Als de vacht uit de EU komt, doe je pas wat met BTW als jij hem gaat verkopen: 19 % (want ondertussen gewassen en niet meer ruw, neem ik aan) in rekening brengen aan je klant en afdragen aan de fiscus.

Komt het spul van buiten de EU, dan doe je zodra je de EU inkomt een aangifte ten invoer en de BTW die je dan betaalt, mag je op je aangifte weer aftrekken. Voer je vaak in, dan kan je overwegen een invoervergunning (art. 23) bij de fiscus aan te vragen. Met die vergunning hoef je de BTW niet voor te schieten, i.p.v. aan de grens verleg je de BTW naar ja aangifte waar je hem meteen weer aftrekt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.