• 0

FOR en Ondernemersvermogen

Ik heb van mijn boekhouder de concept jaarekening 2010 ontvangen, maar ik betwijfel of de toevoeging van de FOR correct is berekend.

 

Getallen komen niet exact overeen, maar voor het idee:

 

- eind 2009 was de FOR 18.000 euro

- over 2010 was de winst meer dan 100.000 euro, dus in principe maximale FOR toevoegen (bijna 12.000 euro)

- het vermogen van de onderneming was eind 2010 44.000 euro

 

Nu wordt de toevoeging aan de FOR als volgt berekend:

 

44.000 delen door 2 is 22.000 euro, zijnde de maximale FOR. De toevoeging over 2010 zou dan 22.000 - 18.000 = 4.000 euro zijn. De gedachte daarbij is vermoedelijk dat de FOR niet hoger mag zijn dan het ondernemersvermogen.

 

Maar voor zover ik weet (en wat ik met zoeken op internet vind) is dat de FOR onderdeel uitmaakt van het ondernemersvermogen. Je mag tenslotte de FOR ook gebruiken voor investeringen in je bedrijf. Volgens mij zou ik dus over 2010 de maximale FOR mogen toevoegen, die daarmee op (iets minder dan) 30.000 euro zou komen.

 

Wie weet hoe het echt zit? Liefst met een verwijzing naar de belastingdienst?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wet IB 2001, art. 3.68:

 

 

Toevoegingen

 

1. De toevoeging aan de reserve over een kalenderjaar bedraagt 12% van de winst die de belastingplichtige als ondernemer uit een onderneming geniet, maar niet meer dan € 11 882. De op grond van de eerste volzin bepaalde toevoeging wordt verminderd met de ten laste van die winst gekomen premies en andere bijdragen uit hoofde van pensioenregelingen.

 

2. De op grond van het eerste lid berekende toevoeging bedraagt ten hoogste het bedrag waarmee het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar de oudedagsreserve bij het begin van het kalenderjaar te boven gaat.

 

3. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder winst verstaan: de winst voor toevoeging aan en afneming van de oudedagsreserve en vermeerderd met de premies en andere bijdragen als bedoeld in het eerste lid, maar met uitzondering van de winst waarop een regeling ter voorkoming van dubbele belasting van toepassing is.

 

 

Volgens mij moet je hier wel verder mee kunnen komen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij een goede analyse. Die boekhouder van jou heeft wel iets uit te leggen... Het kan overigens zijn dat hij een hele goede reden had om niet te maximale FOR aan te houden - kan hem alleen zo niet bedenken 8)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dat mag geen eens de toevoeging is altijd 12% van de winst. Met een paar limieten.

 

Is overigens al de tweede keer in drie jaar dat ik het fiscaal beter weet. De eerste keer stond er een bijtelling BTW voor privégebruik bij, terwijl mijn auto geen btw-auto is en ik dus ook geen btw heb terug gevraagd over de aanschaf. Maar goed, boekhouden is verder absoluut niet mijn ding.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dan kun je wachten op de derde keer (three strikes...) of gewoon eens rond gaan shoppen voor een andere dienstverlener. Met dergelijke winstcijfers kom je trouwens ook aardig in de buurt van de grens om eens na te gaan denken over een BV.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.