• 0

Eenmanszaak of omzetten naar VOF (man/vrouw)

Ik hoop dat iemand hier ons advies kan geven want van de boekhouder krijgen wij geen duidelijk antwoord tot nu toe. want dat omzetten is weer een papieren winkel.

 

Mijn man heeft al een aantal jaren een eenmanszaak.

 

Sinds vorig jaar werk ik ook ongeveer 30 uur per week uitvoerend mee ( zelfde werkzaamheden als mijn man dus niet ondersteunend)

 

tot nu toe maakt mijn man gebruik van de meewerkersaftrek.

 

De netto winst is €42000,-

 

Is het dan niet voordeliger om de eenmanszaak om te zetten naar VOF want dan hebben we beide de ondernemersvoordelen zoals zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling enz.....

 

Wij voldoen beide met gemak aan de urencriterium van 1225 uur

 

Wie kan hierover zijn raad geven wat fiscaal aantrekkelijker is.

 

alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb daar een handige spreadsheet voor, die me richtgetallen oplevert, die net boven die van de fiscalist uitkomen.

 

Ik heb dus niks meegenomen van een bedrijfsauto. Niks van hyp. rente of WOZ en AOV.

 

Ik heb wel de 3% meewerkaftrek meegenomen.

 

Dan kom ik bij 42000 op te betalen: 10.732

 

Als je de zaak splitst en beiden dus 21000 winst maakt,

 

kom ik op 3.849 voor beiden.

 

Deze bedragen zijn dus iets te hoog, maar je kunt wel redelijk vaststellen dat je dus ca 3.000 minder belasting betaalt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Het is heel goed om zo de fiscale voordelen te benutten zoals je stelt. Het voordeel van deze VOF/man vrouw firma optie is dat u naast een aandeel in de winst ook recht hebt op de zelfstandigenaftrek, de FOR, de investeringsaftrek en de stakingsvrijstelling. Echter er zijn bij man vrouw firma wel voorwaarden zoals bijvoorbeeld de man is tandarts en vrouw niet, er bestaat dan geen recht op deze ondernemersfaciliteiten.

 

Veel succes.

Link naar reactie
  • 0

alvast bedankt voor jullie antwoorden.

 

Het gaat om een schoonmaakbedrijf dus ik en mijn man doen beide schoonmaken van bedrijven.

 

Dan krijg ik toch ook de fiscale voordelen, wij worden dan toch als gelijke gezien.

 

en ruim € 3000.- minder belasting betalen willen we toch allemaal...

 

misschien vind onze boekhouder de papierwinkel te veel werk, dat hij daardoor zo wazig doet.

Link naar reactie
  • 0

Nou, zover ik weet is er niks meer papierwerk. De administratie wordt echt niet in twee delen gesplitst. De eindafrekening voor de belastingdienst is dan wel dubbel natuurlijk, maar dat komt automatisch uit een comp. programma rollen. Aannemende dat hij er de juiste getallen voor heeft ingevoerd.....

Als ik het zo lees en je schrijft dat je boekhouder wazig doet, dan zou ik maar eens op zoek gaan naar een andere boekhouder, die wat opener is en netjes antwoord geeft op je vragen en ook nog tips geeft om je te adviseren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rosita79,

 

Aan het aangaan van een v.o.f. kan maximaal 9 maanden terugwerkende kracht worden verleend. Dus wil je geheel 2011 nog profiteren van de fiscale faciliteiten, dan dient de v.o.f. aangegaan te zijn voor 1 oktober 2011. Om gebruik te maken van de terugwerkende kracht is een schriftelijke en geregistreerde v.o.f.-overeenkomst een vereiste. Daarnaast zijn er nog administratieve vereisten zoals de inschrijving in de KvK, de wijziging van het BTW-nummer en het briefpapier.

 

Een belangrijk nadeel van de v.o.f. is de hoofdelijke aansprakelijkheid. Indien jullie zijn gehuwd in gemeenschap van goederen, is die hoofdelijke aansprakelijkheid in feite al aanwezig, zodat het aangaan van een v.o.f. geen belemmering is. Als jullie gehuwd zijn onder huwelijkse voorwaarden, adviseer ik je de hoofdelijke aansprakelijkheid ook in je afweging mee te nemen.

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.