• 0

Rechts-en natuurlijkpersoon in VOF

Beste allen,

 

Ik zit met een paar vragen.

1.Kan zowel rechts-als een natuurlijkpersoon deelnemen in 1 V.O.F.?

2.Zo ja hoe zit dit bij een rechtspersoon met de aansprakelijkheid?

3.Hoe wordt fiscaal omgegaan met de winst (of verlies) uit onderneming bij dit rechtspersoon ? En welke fiscale voordelen (div. zelfstandige aftrekmogelijkheden) heeft dit rechtspersoon in de V.O.F.?

 

hopende op reacties (documentie). Ik kan hier niets over vinden in de vakliteratuur en Internet.

 

Groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit met een paar vragen.

1.Kan zowel rechts-als een natuurlijkpersoon deelnemen in 1 V.O.F.?

2.Zo ja hoe zit dit bij een rechtspersoon met de aansprakelijkheid?

3.Hoe wordt fiscaal omgegaan met de winst (of verlies) uit onderneming bij dit rechtspersoon ? En welke fiscale voordelen (div. zelfstandige aftrekmogelijkheden) heeft dit rechtspersoon in de V.O.F.?

 

1. Ja.

2. Een rechtspersoon is aansprakelijk voor zijn / haar handelingen.

dit kan een bv. zijn maar ook de deelnemers in een v.o.f.

3. Bij een v.o.f. valt de opbrengst / winst onder de IB.

(Inkomstenbelasting) van de vennoten)

4 Fiscal bijtelling en aftrekposten.

Verrekenbaar op het Bruto rendement

Bijtellingen privé gebruik

+ Privé gebruik bedrijfswoning

+ Privé gebruik gas, water en elektra

+ Privé gebruik auto v.d. zaak

+ Privé gebruik diensten/goederen onderneming

Aftrekposten

- Kleinschaligheids investerings aftrek

- Willekeurige afschrijving

- Scholings aftrek

- Zelfstandigen aftrek

- Starters aftrek

- Meewerkaftrek

- FOR.fiscale oudedag reserve (12%)

 

Om elk van de posten uit te leggen is net even te veel werk. De specificatie is er maar die is gekoppeld aan een ondernemersplan.

Als je die aanvraagt krijg je meteen een specificatie van de hierboven genoemde fiscaliteiten.

 

Link naar reactie
  • 0

John, Dank voor je uitgebreide reactie. Leuk.

 

Maar als ik het goed begrijp zeg jij dat de winst uit de VOF altijd direct belast is binnen de IB. Dus is het dan zo dat alle aandeelhouder(s) van de BV in kwestie (dus deel van de VOF) de winst moeten aangeven binnen de eigen IB (Winst Uit Onderneming)?

 

Deelname van de BV in de VOF vormt dus niet voor de BV een soort van deelneming? En dus belastbaar voor de VPB.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oeps, Nee.

Als de bv vennoot (rechtspersoon) is in een v.o.f.en de winst van de v.o.f vloeit naar de bv., valt dit gedeelte van de winst onder de vpb.(vennootschapsbelasting) van de bv.

 

Tip: doe je zelf een plezier (is voor later) en zet een beheer mij boven de bv en maak van de v.o.f ook een bv. Neem zelf deel in de Beheer bv via een eigen persoonlijke beleggings bv. Bij deze constructie heb je nl.de mogelijkheid om de beheer mij. incl de werkmij (op termijn) te verkopen waarbij de opbrengst onbelast in je "eigen" persoonlijke beleggings bv vloeit.!

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvulling op John.

 

Uiteraard gelden de privegebruik zaken niet voor de Aandeelhouder in de BV...(zie punt 4)

Alleen de BV kan bepaalde kosten voor zich aftrekken als kosten....

Dus de For en zo kan de BV wel vergeten evenals de prive zaken....

gewoon om het feit dat een BV geen prive auto etc heeft... :-\

 

De Netto Winst uit de BV komt ten gunste van de post Winst uit Deelnemingen (V&W) en het "gestorte kapitaal" op de post Deelnemingen (Balans).

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Wederom dank.

 

Ik wou even reageren.

John, ik denk niet dat de VOF (eventueel) kan worden omgezet in een BV gezien de (gedeeltelijke) deelname van natuurlijke personen.

 

De aansprakelijkheid (tav schuldeisers enzo)gaat dus bij het natuurlijkpersoon tot het prive vermogen en bij de deelname van de BV in de VOF tot zover de BV dit kan dragen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.