• 0

Jaarlijkse vergoedingen... :S

Ik verkoop naast webdesign ook webhosting en daar had ik dus een vraagje over...

 

Klanten moeten betalen per kwartaal of per jaar... Hoe plaats ik dit in mijn boekhouding? Als een klant bv een jaar vooruit betaald in de maand april... Boek ik deze inkomsten dan in april? Of hoe moet ik dit zien?

 

Alvast bedankt :)

 

Joris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me logisch dat je het bedrag gewoon boekt op de datum dat je de factuur stuurt... ongeacht of die factuur nou voor 1, 3 of 12 maanden is.

 

Overigens is het best mogelijk 1 factuur te sturen, maar in de betalingsvoorwaarden daarvan op te nemen dat er in een aantal termijnen betaald moet worden. Ik zou dat alleen niet doen, omdat het administratief nogal onpraktisch wordt (je moet dan betalingen nalopen waar niet per stuk een factuur voor bestaat).

 

Link naar reactie
  • 0

Hier is in tegenstelling wat je misschien denkt heel wat op/voor te zeggen.....

 

-De factuur boek je inderdaad op de datum dat je 'm verstuurd....

maar boekhoudtechnisch zou je de opbrengsten wel via een tussenrekening kunnen verdelen over het aantal maanden waar hij over gaat (zo heb je een goed inzicht in je opbrengsten per maand)

Maar je mag 'm ook gewoon in de maand van versturen boeken als opbrengst.

Dus het is aan jou........ik zelf ben een voorstander van het 1ste, (maar ik ben dan ook boekhouder en dat verdelen is voor mij een koud kunstje), zo hou je een goed overzicht per maand...terwijl als je kiest voor 2, je op papier topmaanden en slechte maanden hebt en niet precies weet waarom en hoe....

 

Voor de omzetbelasting kunnen twee regelingen gelden, ongeacht of deze factuur nou voor 1 maand of 1 jaar is.....:

Boek je via het Kasstelsel dan betaal je btw bij ontvangst van de gelden...maar bijna niemand werkt meer via het kasstelsel...

Via het factuurstelsel betaal je btw in de maand van versturen,

 

tipEen nota over het kwartaal 2 (als je vooruit factureert) zou ik de eerste dag van kwartaal 2 versturen en dateren....ipv op de laatste dag van kwartaal 1. hetzelfde geld voor facturen over een heel jaar...

Nooit al de nota voor 2005 ergens in december 2004 al sturen...je betaalt dan in december 2004 de btw....!

Dan betaal je namelijk pas na afloop van kwartaal 2 en anders hoort hij btw-technisch nog bij kwartaal 1 (dat scheelt weer een kwartaal)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Nooit al de nota voor 2005 ergens in december 2004 al sturen...je betaalt dan in december 2004 de btw....!

 

Klopt, sowieso is deze periode een moment bij uitstek om te gaan kijken in welk jaar je de inkomsten wilt gaan maken. Als je verwacht in 2005 meer omzet te maken dan in 2004, kan het verstandig zijn op 31/12 te factureren. De BTW betaal je dan eerder, maar je hebt wel kans dat het belastingtarief in 2004 gunstiger uitvalt omdat je in een lagere schaal zit.

 

Link naar reactie
  • 0
Als je verwacht in 2005 meer omzet te maken dan in 2004, kan het verstandig zijn op 31/12 te factureren

-Verschuivingen van opbrengsten binnen een boekjaar maakt de belastingdienst niets uit, maar opbrengsten/kosten over 2005 in 2004 boeken of andersom zal de belastingdienst moeilijk over kunnen doen. Bovendien raad ik dit af om de redenen die ik al eerder gaf..; het vertroebelt nogal je overzicht in je bedrijfswinst....

-Zou je dit desondanks toch willen doen, dan kun je nog steeds de factuur in 2005 dateren en een reservering (ex btw): nog te factureren posten in 2004 debet in de balans op te nemen met als tegenpost de opbrengsten credit. Als je de factuur maakt boek je het het factuurbedrag (ex btw) tegen op de reserveringspost, dus betaal je de btw pas in 2005.

-Voor de kosten geldt het omgekeerde ook...Krijg je een nota over 2005 binnen in 2004 dan boek je deze wel alvast in in 2004 om de btw te vorderen, maar ipv het factuurbedrag (ex btw) in de kosten te boeken, boek je dit op op de balanspost "vooruitbetaalde kosten".

In 2005 boek je het bedrag (ex btw) weer van de reservering af en sluis je 'm door naar de echte kostenrekening in de V&W.

 

Zo, dat was 'm :( ik lijk wel een leraar... :P)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Verschuivingen van opbrengsten binnen een boekjaar maakt de belastingdienst niets uit, maar opbrengsten/kosten over 2005 in 2004 boeken of andersom zal de belastingdienst moeilijk over kunnen doen. Bovendien raad ik dit af om de redenen die ik al eerder gaf..; het vertroebelt nogal je overzicht in je bedrijfswinst....

 

Het is niet iets om structureel te doen, maar het is administratief zeer eenvoudig. Daarnaast zie ik niet in wat er 'mis' mee is als je toch al rond die tijd zou factureren. Stel dat een project half december af is, dan kun je de factuur 2 weken later dateren om het in het volgende jaar te zetten. Hetzelfde kun je doen als iets al bijna af is, maar net na de jaarwisseling wordt opgeleverd (voor zover je klant daarmee accoord gaat natuurlijk).

 

In principe maakt het geen verschil of je het op deze manier aanpakt, of de 'nette' manier volgt zoals jij beschrijft. Netter is vast beter, maar niet iedereen is zo'n papiertijger ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 51 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.