• 0

Verhuur woning vanuit BV of prive?

Mijn vraag: Ik heb begin dit jaar een woning gekocht in mijn vastgoed bv om te renoveren en te verkopen. Aangezien dit laatste niet lukt ga ik hem per 1 augustus verhuren voor 21000 per jaar. Nu vraag ik mij af of ik de woning het beste in de BV kan laten of hem moet overhevelen naar prive. Ik weet dat huurinkomsten prive onbelast zijn, maar ik wel weer naar de notaris moet om hem over te dragen. In de BV is de huur belast, maar ik heb nog een compensabel verlies van ongeveer 20000 euro, dus zou dat op de korte termijn niet lijden tot belastingdruk. Toch zie ik door de bomen het bos niet helemaal. Wie wel?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wat verstandig is, is moeilijk te zeggen. Deels een kwestie van rekenen, en deels een kwestie van keuzes maken. De BV heeft in 2011 een woning gekocht, dus heb je voor de overdrachtsbelasting in ieder geval 12 maanden om door te verkopen (in plaats van de gebruikelijke 6). Welliswaar is de huur belast bij de BV, maar daar staat tegenover dat de kosten (incl. financiering) aftrekbaar zijn.

 

In box 3 is de woning belast, maar als je de woning van de BV koopt, verandert er op zich natuurlijk weinig aan je box-3 vermogenspositie - wel heeft dan de BV geld of een vordering op jou en zal daar iets mee moeten/kunnen verdienen (wat dan weer belast is bij de BV).

 

De overdracht zelf leidt uiteraard ook tot een boekresultaat - de woning is gerenoveerd en zal dus wellicht in waarde zijn gestegen. Je hebt wel wat marge om mee te spelen, maar niet oneindig. Wellicht zijn de verliezen hiermee weg te poetsen, maar daar is zo natuurlijk weinig zinnigs over te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.